Forum Star Trek Online - Forum serwisu STOnline.pl Artykuły Pierwsze kroki w Star Trek Online

Pierwsze kroki w Star Trek Online

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • Piotr
    Keymaster
    #7169

    [chapter]Wstęp[/chapter]Star Trek Online nie różni się bardzo od innych gier MMO. Znając gatunek nie będziecie niczym szczególnie zaskoczeni, zaczynając tu swoją przygodę. A co z osobami, które dotąd miały tylko styczność z grami dla jednego gracza, a do STO przyciągnęła je głównie sympatia do uniwersum Gene'a Roddenberry'ego? Tu może być nieco trudniej, ale i Wy sobie poradzicie, zwłaszcza mając wsparcie innych graczy. Jednak nieważne, do której grupy należycie, są rzeczy o których wiedzieć warto już na samym początku - ten przewodnik Wam je przekaże. Oszczędzicie dzięki niemu sporo czasu i łatwiej odnajdziecie się w grze.

    Piotr
    Keymaster
    #110825

    [chapter]Tworzenie postaci[/chapter]Pierwsze, co Was czeka w STO to stworzenie swojej postaci. Do wyboru macie trzy drogi kariery - jako oficer taktyczny, naukowy lub inżynier.

    • Priorytetem oficera taktycznego jest zadawanie obrażeń, na to będą ukierunkowane jego zdolności naziemne i kosmiczne.
    • Naukowiec będzie wprowadzał chaos w szeregach wroga, zakłócając jego sensory oraz uszkadzając podsystemy w bitwach kosmicznych i dezorientując czy unieruchamiając go na ziemi, będzie też leczył siebie i swoich sprzymierzeńców.
    • Zdolności naprawcze inżyniera sprawią, że będzie on w stanie przyjąć na siebie największe obrażenia, przez co jego okręt wytrzyma atak nawet kilku przeciwników, a w potyczkach na ziemi będzie miał wsparcie różnych wieżyczek i pól siłowych.

    Warto pamiętać, że wybór kariery nie ogranicza klas okrętów, jakimi będziecie mogli później dowodzić.

    Kolejne kroki to wybór płci, rasy i cech początkowych (traits), które dadzą Wam różne pasywne zdolności. Każda postać może posiadać cztery takie cechy, ale niektóre z nich będą już ustalone zależnie od wybranej rasy, np. Wolkan będzie charakteryzować logika i siła fizyczna, a Andorian wyostrzone zmysły. Wszystkie cztery cechy możecie wyznaczyć samodzielnie tylko w przypadku, gdy wybierzecie rasę Alien.

    Następnie ustalacie wygląd. Etap ten dzieli się na trzy części - konfiguracja wyglądu głowy i twarzy, reszty ciała oraz munduru. W każdej z nich znajdziecie po kilka domyślnych wizerunków, ale po wejściu w opcje zaawansowane (przycisk Advanced) będziecie mogli dostosować każdy szczegół waszej postaci. Nie jest to konieczne w tym momencie, bo cały wygląd można potem zmienić u krawca - pierwszy raz za darmo, potem za niewielką sumę w Energy Credits (EC), podstawowej walucie.

    Dalej już tylko pozostaje wybrać imię swojej postaci i nazwę okrętu. Imię warto przemyśleć, bo późniejsza zmiana będzie wymagać punktów Zen, dostępnych za prawdziwe pieniądze lub za Dilithium, którego zarobek trochę czasu Wam zajmie. Modyfikacje nazwy okrętu dostępne są za EC.

    Piotr
    Keymaster
    #110826

    [chapter]Pierwsze misje[/chapter]Teraz jesteście gotowi i możecie ruszyć do walki. Dosłownie, bo przed Wami przewodnik, który rzuci Was w sam środek potyczki z Borg. Ta seria misji oznaczonych jako "Tutorial" nauczy Was podstaw na temat poruszania się, walki, interakcji z otoczeniem i ekwipunku. Pamiętajcie, czytając tutoriale, unikniecie wielu kompromitujących pytań w przyszłości. Wasza nauka nie skończy się po dotarciu do Ziemi i przekazaniu Wam przez admirała dowodzenia nad pierwszym okrętem, ale zanim o tym, przyjmijcie kilka wskazówek:

    • Jeśli poczujecie się zagubieni, to w większości przypadków z opresji wybawi Was okno mapy (klawisz 'M'). Nie tylko wskaże obszar, gdzie jest cel Waszej misji, ale też, gdy będziecie w otwartym kosmosie (sector space), to dzięki zakładkom znajdziecie każdy sektor i układ, do jakiego zostaniecie wysłani. W oddzielnych lokacjach do dyspozycji będziecie mieli też swego rodzaju kompas.

      FRhWxPT.png

    • Znajdujący się przy minimapie przycisk pozwoli Wam opuścić lokację, w której się znajdujecie - czyli przesłać się na okręt lub opuścić układ - ale można go też użyć do przerwania misji, np. gdyby jej skrypty się zawiesiły (czasem się to zdarza). Pamiętajcie jednak, że potem najczęściej wrócicie na początek danej lokacji.
    • Na początku nie ma potrzeby wydawać zdobytych środków. Ekwipunek zdobywany na misjach od wrogów (loot) i nagrody za ich ukończenie zapewnią Wam wszystko, co niezbędne do czasu osiągnięcia najwyższego poziomu. Dopiero wtedy warto rozważyć zakupy.
    • Przejrzyjcie opcje. Znajdziecie tam ustawienia klawiatury i myszy (Keybinds), wiele opcji wyświetlania, a nawet oszczędzicie nieco pracy Waszemu komputerowi (sekcja Troubleshooting w zakładce Video). Możecie też swobodnie zmieniać ułożenie elementów ekranu (Rearange HUD).

      optionsd.jpg

    Wraz z awansowaniem na kilka pierwszych poziomów doświadczenia pomiędzy misjami otrzymacie zadania, które przedstawią Wam różne mechanizmy w grze.

    • Poziom 3 - zadania "Outreach" i "The Needs of the Many" zaprowadzą Was do pierwszego sektora eksploracyjnego, Delta Volanis Cluster. Tam Waszym celem będzie dostarczyć pomoc jednej z planet, ale - o czym nie zostaniecie poinformowani - by to zrobić, należy trafić na misję "Aid the Planet", odwiedzając losowo generowane układy (Explore System) i dostarczyć potrzebny towar (można go zreplikować, będąc na miejscu, replikator znajdziecie w oknie inwentarza). Nie ma gwarancji, jak szybko ową misję znajdziecie, dlatego przy braku szczęścia można odłożyć to zadanie na później, wykonać je przy okazji misji eksploracyjnych lub po prostu porzucić - nie będzie to miało konsekwencji dla dalszej gry.

      replicator.jpg

    • Poziom 4 - "Scientific Mandate" i "Research & Development" to zadania, dzięki którym traficie do Memory Alpha i dowiecie się, jak działa crafting.
    • Poziom 5 - zadania "Medical Attention", "Out of Commission" i "A Difficulty Decision" przekażą Wam wiedzę na temat leczenia ran, naprawy uszkodzeń i ich związku ze zmianą poziomu trudności.
    • Poziom 6 - "Neutral Zone Diplomacy" pokieruje Was do K7, stacji na froncie klingońskim, gdzie otrzymacie pierwsze misje PVP.

    A czym właściwie możecie zajmować się w grze, by zdobywać kolejne poziomy i później, gdy osiągniecie najwyższy? Możliwości wbrew pozorom jest niemało.

    • Epizody - czyli misje fabularne. Zwykle nie są zbyt trudne ani bardzo złożone, ale pokażą Wam kolejne wydarzenia w uniwersum Star Trek Online. Znajdziecie je w zakładce Episodes, w panelu misji (klawisz "J"). Dają dużo punktów doświadczenia i jeśli skupicie się tylko na nich, to osiągniecie najwyższy poziom na długo przed ich ukończeniem.

      episodesv.jpg

    • Misje dyplomatyczne - jedne z najbardziej startrekowych zadań w grze, wymagające pokojowego rozwiązania problemu a nie walki. Więcej o misjach dyplomatycznych, m.in. o tym gdzie je znaleźć i jak je przejść, dowiecie się w naszym Poradniku dyplomaty.
    • Misje dla wielu graczy, czyli Fleet Actions - kilkuetapowe zadania dla nawet 20 graczy.
    • Misje Special Task Force, potocznie zwane STFami to coś dla graczy nieco bardziej ambitnych. Te pięcioosobowe zadania wymagające zgranej drużyny i ścisłej współpracy, a nie tylko strzelania w kolejnych wrogów.
    • Crafting - tworzenie nowych, coraz lepszych przedmiotów da Wam zajęcie na dłuższy czas, choć pewnie potraktujecie je dorywczo. Przedmioty stworzone w ten sposób nie dadzą Wam wielkiej przewagi nad innymi graczami, ale jeśli lubicie zbierać różnego rodzaju próbki (Data Samples), to dzięki craftingowi możecie spróbować zarabiać na Exchange.
    • PvP (Player vs Player), czyli system rozgrywki przeciwko innym graczom nie jest mocno rozbudowany, ale pozwala na starcia pięcioosobowych grup na kilku arenach i dwóch mapach z konkretnym zadaniem. Dostępne są też dwie "otwarte" misje w bloku Eta Eridani (układy Kerrat i Otha), w których rywalizujące frakcje muszą pokonać Borg.

      pvpc.jpg

    • Duty Officers - dostępny od poziomu 6 system załogi okrętu to źródło punktów doświadczenia, różnych walut, przedmiotów, a także oficerów, których zdolności ułatwią Wam potyczki. Szukając zleceń dla DOffów, wielokrotnie przemierzycie wszystkie znane sektory, a wykonywanie łańcuszków misji może Wam dać wiele okazji do zarobku, nie mówiąc o frajdzie, jeśli macie w sobie coś z kolekcjonera. DOffy to też jeden z ważniejszych powodów odwiedzania pokładów Waszego okrętu - dostaniecie się tam poprzez opcję "Visit Starship bridge" z menu pod mapą.

      menuyt.jpg

    • Coraz to nowsze okręty, te otrzymywane podczas awansowania jak i kupowane później sprawią, że nieraz będziecie wypróbowywać różne konfiguracje broni i wyposażenia, by być efektywniejszymi. Zanim jednak zaczniecie dążyć do doskonałości, poznajcie podstawowe informacje o okrętach.
    • Bridge Officers, czyli oficerowie mostka to jeden z najważniejszych elementów gry. Będą świetnym wsparciem podczas walki na ziemi i w kosmosie, ale dobór samych oficerów jak i ich zdolności będzie wymagał poświęcenia czasu na ich poznanie i opracowanie własnego stylu rozgrywki.
    • Wprowadzony w sezonie 7. system reputacji da Wam możliwość dalszego rozwoju postaci po osiągnięciu 50. poziomu. Zdobywanie przychylności różnych frakcji pozwoli Wam na zakup unikalnego ekwipunku i uzyskanie nowych zdolności.
    • Przynależność do floty da Wam możliwość udziału w różnych projektach, np. rozbudowie bazy czy ambasady. Wasz wkład w nie sprawi, że otrzymacie dostęp do nowego wyposażenia, lepszych okrętów i oficerów.
    Piotr
    Keymaster
    #110827

    [chapter]Rozwój postaci[/chapter]Każdy gracz, wykonując misje lub zlecając zadania DOff, otrzymuje dwa rodzaje punktów potrzebnych do rozwoju zdolności - Skill Points i Expertise. Pierwsze służą do rozwijania zdolności Waszej postaci i otrzymywać je będziecie do czasu osiągnięcia najwyższego poziomu. Potem nagrodą będą już tylko punkty Expertise, które potrzebne są głównie do rozwoju oficerów mostka.

    Rozwijanie zdolności Waszej postaci odbywa się w przeznaczonym do tego oknie (klawisz "K"). Wraz z uzyskiwaniem kolejnych rang i po wydaniu określonej, minimalnej liczby Skill Points odblokujecie kolejne poziomy zdolności. Te z kolei dzielą się na naziemne oraz kosmiczne i tu również istnieje dolny limit punktów, jakie musicie przydzielić.

    skillsz.jpg

    Nie istnieje uniwersalny przepis na to, w które zdolności inwestować. Wszystko zależy od tego, jaką ścieżkę kariery wybraliście i jak lubicie grać. Nie będzie to dla Was oczywiste, gdy grę dopiero poznajecie, ale są sposoby, by Wasz rozwój w pewnym stopniu zaplanować.

    • Po pierwsze zapoznajcie się ze zdolnościami - nie tylko tymi dostępnymi w danej chwili, ale i z wyższych rang.
    • Używajcie filtra - w górnej części okna rozwoju znajdziecie przydatne narzędzie pokazujące, w co inwestować, by wybrana umiejętność dawała lepsze efekty.
    • Skorzystajcie ze Skill Plannera. Pozwoli on Wam sprawdzić różne możliwości bez potrzeby podejmowania decyzji w samej grze.

    Warto pamiętać, że choć ewentualnych błędów nie da się naprawić bez wykupowania za punkty Zen specjalnej usługi (tzw. Retrain Token), to stosując zwykły zdrowy rozsądek raczej niełatwo będzie Wam doprowadzić do sytuacji, w której złe decyzje wyraźnie utrudnią grę.

    Piotr
    Keymaster
    #110828

    [chapter]Inni gracze[/chapter]Star Trek Online to gra MMO, więc rzeczą naturalną jest możliwość interakcji z innymi graczami. Często spotkacie ich przechadzając się po ziemskim doku, Akademii i pozostałych lokacjach, będą też przemierzać przestrzeń w swoich okrętach obok Was. Tutaj powiemy Wam, jak się z nimi komunikować, wspólnie wykonywać misje i jakich zasad przestrzegać.

    Komunikacja

    Podstawową formą komunikacji jest chat. Jego ustawienia (klawisz ESC -> Chat Settings) pozwolą Wam dostosować przydatne funkcje. Omówienie ich wszystkich znajdziecie w naszym poradniku, ale najważniejsze to:

    • Zakładki (Tabs) - umożliwią Wam wybór, jakie informacje będziecie w danej chwili otrzymywać i które rozmowy obserwować.
    • Kanały (Channels), inaczej pokoje chata - tu będziecie rozmawiać. Jeśli szukacie polskich graczy, to od razu dodajcie kanał STOnline.pl (wpiszcie nazwę i kliknijcie Add).

    Gra w grupie

    Wykonywanie misji wspólnie z innymi graczami wymaga utworzenia drużyny. Można to zrobić poprzez menu dostępne po kliknięciu prawym klawiszem myszy na nick gracza na chacie, jego postać lub okręt. Otrzymując zaproszenie do grupy, zostaniecie zapytani o chęć zrównania poziomów z dowódcą drużyny - to istotne w przypadku wykonywania misji przez graczy z różnymi poziomami. Opcja ta na czas wspólnych działań zrówna Wasze statystyki z dowódcą, ale jej działanie pozostawia nieco do życzenia - by uniknąć problemów, pilnujcie, by każdy gracz zatwierdził zrównanie poziomów zanim wejdziecie do lokacji misji.

    teamvw.jpg

    Ta metoda tworzenia drużyn najlepiej sprawdza się w misjach fabularnych i w strefach takich jak Nukara Prime czy New Romulus. W zadaniach typu Special Task Force i Fleet Action używać będziecie systemu PvE Queue dostępnego pod minimapą.

    pveh.jpg

    Nie zapominajcie przełączać chata na kanał Team.

    Zasady dzielenia się łupem

    Rzadsze przedmioty zdobywane po pokonaniu wrogów dotąd trafiały od razu do Waszego ekwipunku. Podczas gry w drużynie będzie inaczej. Zazwyczaj zielone i lepsze itemy zebrane przez któregoś gracza wywołają okienko z trzema opcjami. To, którą opcję wybierzecie, zadecyduje o tym, kto otrzyma dany item. Oto jak to działa:

    • Need - opcja ta ma najwyższy priorytet. Stosować ją powinniście, gdy dany przedmiot jest Wam potrzebny w grze i zamierzacie go używać.
    • Greed - ta opcja jest brana pod uwagę tylko jeśli nikt nie wybrał Need. Stosujcie ją, chcąc przeznaczyć zdobyty przedmiot na sprzedaż.
    • Pass - rezygnacja z przedmiotu.

    needgreed.jpg

    Powyższe zasady zna chyba każdy gracz MMO i warto o nich pamiętać. Co prawda grając z obcymi ludźmi, nierzadko zauważycie, że ich nie stosują, przez co i Wy czasem tego nie będziecie robić, ale w gronie znajomych czy u nas na kanale STOnline.pl ciągłe "needowanie" cennego sprzętu narazi Was na nieprzyjemności.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
searchclosebars linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram