Wywiad z Cryptic Studios

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • Piotr
    Keymaster
    #5351

    Dołączona grafika

    Gdy na dobre ruszył projekt STOnline.pl, jasne było, że nie wystarczy stworzyć przeciętnej strony z newsami - porządny serwis o grze online nie może efektywnie działać bez kontaktu z jej producentem. Dlatego jeszcze w czasie betatestów nawiązaliśmy kontakt z Cryptic Studios. Przed Wami pierwszy efekt naszej współpracy, wywiad jakiego udzielił nam producent wykonawczy Star Trek Online, Craig Zinkievich. Zapraszamy do lektury.

    [more]1. Wiemy już, że Star Trek Online będzie ogromny pod względem zawartości. Mimo to, czy potraficie przewidzieć ile zajmie przeciętnemu graczowi "ukończenie" gry, a przynajmniej jej głównego wątku fabularnego?

    Szacowaliśmy, że ukończenie wszystkich misji epizodycznych powinno zająć około 80 godzin. Misje epizodyczne to powiązane ze sobą zestawy zadań stworzone w taki sposób, aby przypominały odcinki serialu telewizyjnego. Mamy oprócz tego potyczki PvP, nowe światy do eksploracji, różnego rodzaju miejsca spotkań i wiele innych. Poza tym stale dodajemy nowe treści. Tym samym nikt nie ukończy gry w pełni, gdyż będziemy ją rozbudowywać.

    2. Co macie zaplanowane dla graczy, którzy osiągną najwyższy możliwy poziom doświadczenia w grze, kończąc przy tym wszelkie zadania fabularne? Oprócz starć PvP oraz powtarzalnych misji, co możecie zrobić by zachęcić te osoby do dalszej zabawy?

    Osoby, które osiągną najwyższy poziom doświadczenia oraz ukończą wszelkie misje fabularne, będą miały jeszcze mnóstwo do roboty. Można badać nowe gromady gwiazd, brać udział we Fleet Actions, a oprócz tego dodamy jeszcze nowe treści krótko po starcie gry, przeznaczone specjalnie dla wysokopoziomowych graczy. Jedną z takich nowości będzie konfrontacja z królową Borg, która powinna zająć Admirałów na jakiś czas.

    3. Czy planujecie wydanie większych dodatków do gry w przyszłości? Dodanie jakichś nowych grywalnych frakcji, takich jak Romulanie czy Dominium?

    Będzie to zależało tak naprawdę od powodzenia gry. Jeszcze wiele rzeczy chcemy wprowadzić do STO, już teraz pracujemy nad nowymi treściami. Jeśli chodzi o to, jakie frakcje będą grywalne w następnej kolejności, to będzie zależało w dużej mierze od opinii graczy. Ale tak, planujemy stworzenie większych dodatków do gry.

    4. Czy kwestia eksploracji oraz misji dyplomatycznych zostanie nieco rozwinięta w finalnej wersji gry? Widzieliśmy zadania typu "zeskanuj pięć obcych artefaktów", "znajdź cztery kokony obcej formy życia" czy też "porozmawiaj z czterema górnikami i odpowiedz na parę pytań" - czy będą one bardziej złożone?

    Jedną z najtrudniejszych rzeczy w grach komputerowych jest stworzenie treści innych niż brutalna konfrontacja. W końcu ile gier skupia się wyłącznie na zabijaniu, jeśli bardziej zagłębimy się w temat? Serio, nawet większość gier single-player z rozbudowanymi opcjami dialogowymi sprowadza się ostatecznie do strzelania. W przypadku MMO, dając możliwość pokojowego wyjścia z sytuacji, co z pewnością zajmie mniej czasu niż walka, można doprowadzić do różnicy poziomów między graczami dyplomatycznymi i tymi wojowniczymi. Tworzenie obu tych stylów gry było interesującym doświadczeniem.

    Ale wracając do pytania, misje staną się bardziej złożone, pragniemy też stworzyć większą ich ilość. Jednak chcemy różnorodności. Część misji ma polegać po prostu na znalezieniu paru artefaktów, ponieważ nic więcej tam nie ma. Inne tymczasem będą bardziej rozbudowane.

    5. Niemal każdy przedpremierowy egzemplarz Star Trek Online zawiera jakiś unikatowy przedmiot do wykorzystania w grze. Mówi się, że są to ekskluzywne bonusy, lecz czy inni gracze także będą mogli je zdobyć jakiś czas później?

    Na chwilę obecną są to ekskluzywne oferty. Nie planujemy udostępnienia przedpremierowych bonusów w żaden inny sposób.

    6. Załóżmy, że ktoś spędził przy grze dwa miesiące, a następnie zrobił sobie przerwę na pół roku. Czy postacie takiej osoby będą nadal grywalne po powrocie do gry, bez żadnych kar tudzież zmian w statystykach? W końcu nawet oficerowie Federacji potrzebują wakacji od czasu do czasu. 😉

    Jak najbardziej! Mogą pojawić się nowe statystyki bądź rzeczy do zrobienia, lecz sama postać będzie w takim samym stanie w jakim ją pozostawiono. Zarówno ranga jak i zdobyte zdolności pozostaną bez zmian.

    7. Jeśli ktoś nie ma zbyt wiele czasu na granie, jak dużo, tudzież jakie wydarzenia by ta osoba opuściła, gdyby miała zacząć grać jakiś czas później, powiedzmy, za rok?

    Cóż, to zależy. Nadal obecny byłby ten sam zestaw misji do wykonania. Jednak takie osoby opuściłyby specjalne wydarzenia jakie przygotujemy. Przede wszystkim nie dostrzegą one wprowadzonych zmian. W przeciągu roku będziemy usprawniać grę dodając nowe treści, więc tak naprawdę osoby takie nie dostrzegą jej ewolucji. Będą myśleć, że dana rzecz była już w grze od początku, podczas gdy tak naprawdę mogła zostać dodana dopiero niedawno.

    8. A co z portami Star Trek Online na konsole? Czy nadal znajdują się one w produkcji? Jeśli tak, kiedy możemy spodziewać się ich wydania? Jak bardzo różnić się one będą od wersji PC? Czy planowane są odrębne serwery dla graczy konsolowych, czy też będą oni mogli grać razem z użytkownikami PC?

    Bardzo byśmy pragnęli przenieść Star Trek Online na konsole. Niemniej jednak nie chcemy niczego pospieszać tylko po to, by było też na konsoli. Tak więc na chwilę obecną skupiamy się wyłącznie na wersji PC.

    9. Liczba graczy w jednej instancji. Czy zostanie zwiększona w przyszłości lub w określonych scenariuszach, takich jak wielkie bitwy flot, czy też zawsze będzie to góra 50 osób?

    Możemy ją zwiększyć, ale zależeć to będzie przede wszystkim od opinii graczy. Jeśli będą chcieli, by więcej osób mogło wejść do instancji, to tak uczynimy. Pomijając kwestię systemu instancji, chcieliśmy też, aby gra przypominała Treka. Często w serii TV lub filmach bohaterowie byli w kosmosie sami lub też z góra paroma innymi okrętami. Nie chcieliśmy tworzyć sytuacji, w których wiele osób będzie usiłowało zniszczyć tego samego Bird of Prey'a. Z drugiej strony chcemy jednocześnie, by gracze czuli się częścią wspólnoty i mieli możliwość wspólnej zabawy ze znajomymi.

    10. Mówiąc szczerze, przemierzanie długich dystansów w becie Star Trek Online było dosyć wyczerpujące i monotonne. Czy gracze będą mogli skorzystać z jakiegoś rodzaju korytarzy podprzestrzennych lub napędu trans-warp, by przemieścić się z jednego końca galaktyki na drugi, a nie tylko do głównej bazy?

    Mamy napęd Trans-Warp do głównej bazy oraz być może będziemy mogli go używać w innych lokacjach, ale musicie mieć na uwadze to, że kosmos jest duży i trochę czasu zajmuje jego przebycie. Chcemy, by przestrzeń wydawała się wielka.

    11. Z pewnością wielu trekkies było zawiedzionych informacją, że jedynym miejscem na okręcie możliwym do odwiedzenia będzie mostek. Czy planujecie rozszerzyć tę kwestię w przyszłości, by uwzględnić inne sekcje okrętu, takie jak maszynownia, mesa bądź holodek? Oprócz tego, czy planujecie poszerzyć funkcję mostka do czegoś więcej niż miejsca spotkań? Może moglibyście dać graczom możliwość stworzenia ich własnego wystroju mostka, tak jak to robią z postaciami?

    Jest to kwestia, nad którą obecnie pracujemy. Pragniemy stworzyć większą ilość lokacji na okręcie, a także nadać im większą funkcjonalność. Na to jednak potrzeba czasu, a nie chcieliśmy się niepotrzebnie spieszyć. Są to rzeczy, które planujemy dodać i mamy sporo pomysłów w tej kwestii. Oferujemy graczom możliwość wyboru jednego z kilku typów mostków dla poszczególnych klas okrętów, więc nie wiem, czy poszerzymy to do tego stopnia co kreator postaci. Jednak weźmiemy pomysł pod uwagę.

    12. Czy gracze będą mieli możliwość spotkać jakichś znanych z uniwersum Star Treka bohaterów, takich jak Quark czy Siedem z Dziewięciu? Jeśli tak, jakie są szanse, że głosu udzielą im ich oryginalni aktorzy?

    Mamy trochę znajomych twarzy obecnych w grze, lecz wielu znanych bohaterów już albo nie żyje albo odeszło na emeryturę. Jednak często do nich nawiązujemy, a jeśli chodzi o tych, których będzie Wam dane spotkać, wolę nie psuć niespodzianki :).

    13. Gra wciąż posiada wiele błędów, problemów z serwerem i logowaniem, a premiera już niedługo. Czy możliwym jest naprawienie wszystkich tych kwestii w tak krótkim czasie?

    Wiele problemów, jakich doświadczyli gracze w trakcie trwania bety, związanych było z serwerami. Po prostu osiągnęliśmy limit, więc jest to także kwestia powodzenia gry. Ale zainstalowaliśmy większą ilość serwerów aby sprostać wymaganiom, co też znacznie pomogło. Co więcej, zaimplementowaliśmy system kolejkowania, aby zapewnić graczom mniej problemową rozgrywkę. Nie jest to idealna sytuacja, ale wolimy, aby osoby obecne w grze dobrze się bawiły, zamiast nieprzerwanie przeciążać serwery. Także stale szukamy nowych sposobów, by przyciągnąć więcej ludzi do gry bez nadmiernej ekspansji, co zniszczyło niektóre MMO.

    14. Wielu graczy zgłosiło problemy związane z funkcjonowaniem gry na swoich komputerach. Część z nas także posiada nieco starszy sprzęt, niemogący uruchomić Star Trek Online w najwyższych detalach, zapewniających najlepsze przeżycia. Czy możliwym jest usprawnienie działania gry w przyszłości poprzez patche?

    Tak i nie. Współpracujemy z producentami kart graficznych w celu polepszenia wydajności na ile to tylko możliwe, ale gra tworzona była z myślą o nowoczesnych komputerach. Niemniej jednak o ile posiadasz dwurdzeniowy procesor z kartą graficzną wyprodukowaną na przestrzeni ostatnich paru lat, to gra powinna działać i wyglądać poprawnie.

    15. Pytanie dosyć istotne dla naszych polskich trekkies. Czy posiadacie jakiekolwiek informacje dotyczące polskiego dystrybutora Star Trek Online? Oprócz tego, czy planujecie wypuszczenie innych wersji językowych gry?

    Przykro mi, ale nie posiadam żadnych informacji dotyczących polskiego dystrybutora. Graczom z regionów nie objętych dystrybucją proponujemy zakup gry w formie cyfrowej. Mamy listę wszystkich sprzedawców na naszej stronie http://startrekonline.com/retail. Gra na chwilę obecną jest po angielsku, niemiecku oraz francusku, ale całkiem możliwe, że dodamy także inne wersje w przypadku dobrych wyników sprzedaży.

    16. Muzyka w Star Trek Online jest świetna i miło by było posłuchać jej sobie, na przykład, w samochodzie. Czy planowane jest wydanie ścieżki dźwiękowej z gry w niedalekiej przyszłości?

    Na chwilę obecną nie sądzę. Mamy muzykę stworzoną specjalnie na potrzeby gry, ale z tego co mi wiadomo, nie ma planów wydania ścieżki dźwiękowej. Jednak nie jest to kwestia, którą bym wykluczył całkowicie.

    17. Czy możliwe będzie odwiedzenie Mirror Universe?

    Tak!

    18. Tribble leczą postać poza bitwą, ale czy możliwe będzie wykorzystanie ich przeciwko Klingonom w jakiś sposób? Dla przykładu, w swego rodzaju zadaniu wymagającym wykorzystania Tribbla w celu rozpoznania przebranego Klingona? *sugestia sugestia*

    Niezły pomysł! Stale myślimy nad kolejnymi zadaniami, które nawiązują do Star Treka. Jednak, nie jestem pewien czy Federacja zaakceptowałaby wykorzystanie broni biologicznej przeciwko wrogowi, nawet tak niebezpiecznemu jak Klingoni.

    19. Możliwości tworzenia własnej postaci są niezliczone, a sam kreator godny pochwały. Jednak czy gracze będą mogli zwerbować do swojej załogi jakichś unikatowych członków drużyny, jak hologramy, androidy, bądź biuściaste ex-drony Borg? 😉

    Tak się składa, że oferujemy w ramach zamówień przedpremierowych wyzwolonego od Borg członka załogi. Nie ma jeszcze hologramów, ale nic nie jest wykluczone w przyszłości.

    20. Z którym admirałem trzeba się przespać by zdobyć dożywotnią subskrypcję? 😉 A tak poważnie - czy planujecie jakieś konkursy z nagrodami w stylu darmowego abonamentu?

    Prawdopodobnie będziemy organizować jakieś konkursy z nagrodami dla graczy. Zwykle ogłaszamy takowe w okolicach specjalnych wydarzeń w grze. Zapewne coś takiego przygotujemy. Wśród nagród znajdą się zarówno przedmioty do wykorzystania w grze, takie jak nowe elementy umundurowania, jak i darmowa dożywotnia subskrypcja. Już organizowaliśmy tego typu konkurs w postaci wymyślenia nazwy dla klasy okrętu, więc spodziewajcie się więcej w przyszłości.

    21. Jak dotychczas jesteście bardzo wierni uniwersum Star Trek. Uwzględniliście pokaźną ilość znanych systemów planetarnych, przedmiotów, stworzeń, gatunków, postaci oraz wydarzeń. Ale jest jedna kwestia, której prawdopodobnie każdemu trekkie zaprząta głowę... Czy będzie można uczestniczyć w betazoidzkim ślubie? 😉

    Nie, jeśli chcemy zachować obecną kategorię wiekową 🙂

    [/more]

    Zarri
    Participant
    #85612

    Swietny wywiad, ciekawi mnie ta koncowa walka z Królową Borg :>

    Dr Bobaz
    Participant
    #85617

    No no, kawal swietnej roboty. Jeden z lepszych wywiadow w sieci. Oby wspolpraca z Cryptic Studios byla jak najbardziej owocna!

    Kamil
    Participant
    #85643

    Ta gra jest BOSKAAAAA!!! :wub:

    Piotr
    Keymaster
    #85687

    Kamil, czyżbyś też wstąpił w szeregi Gwiezdnej Floty? 😉

    Zapraszam graczy do odwiedzenia oficjalnej strony - powinien Was zainteresować przedostatni link. 😉

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
searchclosebars linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram