Forum Rozmowy (nie)kontrolowane Nauka Środki transportu - nowinki techniczne

This topic contains 167 replies, has 13 voices, and was last updated by  Romek 63 3 years ago.

Viewing 15 posts - 121 through 135 (of 168 total)
  • Author
    Posts
  • #101188

    Tom
    Participant

    A oto i najnowszy tabor naszego ukochanego PKP: http://www.youtube.com/watch?v=GgQbPQlSug8 😉

    #101190

    Elvenking
    Participant

    Samolot to o wiele bardziej skomplikowane urządzenie i tam te dane są potrzebne, szczególnie jak szybko trzeba spojrzeć na pułap/prędkość/pozycje względem horyzontu lecąc z prędkością dźwięku. W aucie nie ma takich parametrów :)Informacja o Starbucksie to nie jest najważniejsza rzecz, jakiej potrzebuję jadąc autem. Przede wszystkim muszę skupić się na innych użytkownikach drogi, takie coś by mnie tylko rozpraszało.

    #101193

    Romek 63
    Participant

    To mam rozumieć, że nie zgadzasz się z pierwszym zdaniem tego tekstu o nowej prezentacji danych GPS ? ;>

    😀


    Detonator – taki powinien być elektryczny motocykl

    http://gadzetomania.pl/2011/11/01/detonato...ryczny-motocykl

    Co się stanie kiedy za projektowanie motocykli dopuszczanych do ruchu ulicznego weźmie się współtwórca takich filmów jak „Tron: Dziedzictwo” i „Kapitan Ameryka”? Powstanie Detonator, czyli motocykl, który imponuje nie tylko wyglądem, ale i osiągami.

    Wbudowany akumulator litowo-jonowy umożliwia pokonanie od 130 do 160 kilometrów na jednogodzinnym ładowaniu.

    Prędkość maksymalna Detonatora wynosi blisko 200 km/h. Całkiem imponujący wynik jak na elektryczny motocykl, ale ze względu na nietypowy kształt, maszyna może być dość trudna do opanowania.

    Na dzień dzisiejszy Detonator zaspokoiłby potrzeby większości miłośników dwóch kółek i ekologicznych napędów. Niestety zaporowa cena sprawi, że maszyna będzie zabawką tylko dla najbogatszych pasjonatów motoryzacji. Za motocykl trzeba zapłacić aż 100 000 dolarów.

    Dołączona grafika

    Multicopter, czyli 16 śmigieł, wielka piłka i człowiek [wideo]

    http://gadzetomania.pl/2011/11/02/multicop...-czlowiek-wideo

    Multicopter został skonstruowany przez niemiecką firmę e-volo. Pierwszy załogowy lot testowy trwał około minuty, ale zdaniem producentów maszyna poradzi sobie również z 30 minutowymi lotami. W planach jest również budowa gazowo-elektrycznej hybrydy, której maksymalny czas lotu wynosiłby około godziny.

    Pilot multicoptera steruje maszyną przy pomocy bezprzewodowego pilota, na podobieństwo zdalnie sterowanych modeli. Zdanie e-volo proste do opanowania maszyny latające mogą być przyszłością powietrznego transportu.

    Fajna zabawka - powinni takie sprzedawać w zestawach do samodzielnego montażu by obniżyć cenę 🙄

    Dołączona grafika

    #101251

    Romek 63
    Participant

    Silniki na wodór będą tańsze

    http://www.eureknews.pl/index.php/technolo...eda-tansze.html

    Dołączona grafika

    Ekologiczne auta na wodór dla każdego? Amerykańscy naukowcy opracowali nowy rodzaj ogniw paliwowych, w których ultradrogą platynę niezbędną do przeprowadzenia reakcji chemicznych zastąpi znacznie tańszy materiał - donosi dzisiejsze „Science”.

    Samochody na wodór są super ekologiczne, bo zamiast spalin z ich rur wydechowych wylatuje woda. Takie auta napędzają ogniwa paliwowe, w których utlenianie wodoru zachodzi w obecności katalizatora, czyli platyny. Zespołowi złożonemu z badaczy z Los Alamos Laboratory oraz Oar Ridge National Laboratory, udało się ją zastąpić materiałem złożonym z trzech powszechnie dostępnych pierwiastków: węgla, tlenu oraz kobaltu. Testy nowych ogniw wykazały, że pod względem mocy nie różnią się one niczym od platynowych. Na dodatek są bardziej długowieczne.

    Co ciekawe, wyposażone w weglowo-tlenowo-kobaltowe katalizatory ogniwa w ogóle nie wytwarzają jako produktu ubocznego toksycznego nadtlenku wodoru. (Bywało to problemem w starszych urządzeniach tego typu.)

    Auta na wodorowe ogniwa paliwowe od lat uważa się za przyszłość współczesnej motoryzacji. Problem w tym, że są stosunkowo drogie. Najpopularniejsze z nich - Honda FCX Clarity kosztuje ok. 21 tys. dolarów, czyli prawie 65 tys. złotych. Obniżenie kosztów produkcji wodorowych samochodów, powinno sprawić, że będzie się opłacało budować niezbędną do ich obsługi infrastrukturę, przede wszystkim stacje paliw. Na razie wodór można swobodnie tankować jedynie w amerykańskiej Kalifornii.

    10 razy lepsze baterie

    http://www.eureknews.pl/index.php/technolo...ze-baterie.html

    Dołączona grafika

    Niemieccy chemicy opracowali nowy rodzaj baterii wielokrotnego ładowania. Zamiast jonów litu działa w nich fluor. Akumulatory, które mają być wielokrotnie bardziej pojemne od obecnych, opisano właśnie na stronach „Journal of Materials Chemistry″.

    Dostępne na rynku baterie są bardzo niedoskonałe – elektryczne samochody mają za mały zasięg, laptopy działają zbyt krótko, komórka potrafi się rozładować po dwóch dniach... Do tego litowo-jonowe akumulatory potrafią się zapalić. Dlatego szuka się nowych rozwiązań.

    Specjaliści z Instytutu Technologicznego w Karlsruhe opracowali baterię, w której zamiast kationów (dodatnie naładowanych atomów) litu pracują aniony (atomy z ujemnym ładunkiem) fluoru. Wędrują one między katodą zbudowaną z fluorków metali a metalową anodą. To właśnie ruch jonów między elektrodami w czasie ładowania i pracy jest podstawą działania tego rodzaju baterii. Niemieccy badacze twierdzą, że fluor i nowe elektrody sprawdzają się dużo lepiej niż układ oparty o lit. Fluor jest też znacznie bezpieczniejszy.

    – Ponieważ kilka elektronów może być przeniesionych na atom metalu, ten pomysł pozwala osiągnąć wyjątkowo wysoką gęstość energetyczną – do 10 razy wyższą niż spotykana w konwencjonalnych litowo-jonowych bateriach – mówi Maximilian Fichtner, współtwórca fluorowych baterii.

    Anoda lepsza niż inne

    http://kopalniawiedzy.pl/anoda-krzem-wegie...nowy-14301.html

    Dołączona grafika

    Na Northwestern University powstała nowa anoda dla akumulatorów litowo-jonowych. Umożliwia ona przechowywanie 10-krotnie więcej ładunku niż obecne elektrody, a sam akumulator można załadować 10-krotnie szybciej.

    Odkryliśmy sposób na dziesięciokrotne wydłużenie życia baterii litowo-jonowej. Nawet po 150 cyklach ładowania/rozładowywania, co zajmie rok lub więcej, nasz akumulator będzie pięciokrotnie bardziej wydajny niż współcześnie stosowane rozwiązania - mówi profesor Harold H. Kung.

    #101260

    Match
    Participant

    Samochody na wodór są super ekologiczne, bo zamiast spalin z ich rur wydechowych wylatuje woda.

    Przypominam, że para wodna odpowiada za 70-80% efektu cieplarnianego 😛

    A tak na poważnie, wodór paliwem przyszłości - owszem o ile uda się go wreszcie produkować w rozsądnej cenie, na rozsądną skalę i przy użyciu rozsądnej ilości energii.

    #101391

    Romek 63
    Participant

    Robot, dla którego jazda do przodu oznacza dowolny kierunek

    http://gadzetomania.pl/2011/11/06/robot-dl...owolny-kierunek

    Zdolność transportowania przez roboty dużych ciężarów oznaczała do niedawna problemy z mobilnością – sprawne manewrowanie takimi urządzeniami jest zazwyczaj związane z bardzo dużymi stratami energii. Badacze z Uniwersytetu w Osace wpadli na pomysł, jak ominąć to ograniczenie. Co wymyślili?

    Pomysł naukowców z Uniwersytetu w Osace jest rozwinięciem ich wcześniejszego wynalazku o nazwie Omni-Ball, pełniącego w pojazdach rolę koła, które może obracać się w każdym kierunku. Na podstawie pomysłu, wykorzystanego w Omni-Ballu, badacze stworzyli coś bardziej skomplikowanego – zasilany bateriami pojazd z gąsienicowym podwoziem, pozwalającym na ruch w dowolną stronę.

    [youtube]BTp2UAaihaI&[/youtube]

    Czy już niedługo tak zgrabnie będą się poruszać wszystkie pojazdy gąsienicowe ? 🙄

    Muzeum zrekonstruowało 130-letni, elektryczny pojazd.

    http://gadzetomania.pl/2011/11/15/muzeum-z...ojazd-to-jezdzi

    Dołączona grafika

    Historia zatacza koło. Coraz popularniejsze pojazdy z napędem hybrydowym lub elektrycznym cieszą się opinią nowoczesnych, ale są jedynie powrotem do starych koncepcji. W pionierskich czasach rozwoju motoryzacji napęd spalinowy wcale nie był oczywistością – pierwsze pojazdy były napędzane prądem.

    Pięć lat przed tym, gdy Karol Benz opatentował swój powóz bez koni, William Ayrton i John Perry skonstruowali zasilany prądem pojazd o nazwie Stanley Tricycle. Grupa entuzjastów z niemieckiego Autovision Museum postanowiła odtworzyć ten XIX-wieczny wehikuł. Jak wskazuje nazwa, był to trójkołowiec przypominający na pierwszy rzut oka skrzyżowanie wózka inwalidzkiego z Seagwayem.

    Steampunkowy wygląd pojazdu nie jest jedynie ozdobą – to po prostu znak epoki, w której powstał. Wiktoriański pojazd elektryczny rozpędzał się do prędkości 13 kilometrów na godzinę i mógł przebyć dystans około 40 kilometrów. Jak na 130-letni pojazd osiągi robią wrażenie, zwłaszcza gdy porównamy zasięg wehikułu z współczesnymi pojazdami elektrycznymi.

    Do tego, w przeciwieństwie do powstałych później samochodów spalinowych, Stanley Tricycle był wyjątkowo zwrotny, cichy i – zdaniem rekonstruktorów – znacznie wygodniejszy od wynalazku Karola Benza. Zobacz, jak replika elektrycznego pojazdu radzi sobie na drodze.

    1881 rok - to chyba najstarszy zrekonstruowany samochód elektryczny 🙄

    [youtube]9VBabxSba9w&[/youtube]

    Niestety, pierwszy pojazd z silnikiem spalinowym, Motorwagen Nummer 1, także nie dotrwał do naszych czasów, jednak warto spojrzeć jak brzmi jego replika i jak się ją uruchamia:

    [youtube]qVkvH0nm8pU&[/youtube]

    #101522

    Romek 63
    Participant

    Kilkanaście miejsc zamiast jednego. Automatyczne parkingi robią furorę

    http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,106763...e_parkingi.html

    Wartość gruntu pod miejsce parkingowe często znacznie przekracza wartość samochodu, który jest na nim zaparkowany. Jest jednak sposób na odwrócenie tej relacji

    Sęk w tym, że miejsca parkingowe stanowią zaledwie jedną trzecią powierzchni całkowitej w garażu naziemnym lub podziemnym. - Można jednak kilkakrotne, a w niektórych przypadkach nawet kilkunastokrotne zwiększyć liczbę miejsc parkingowych na tej samej powierzchni garażu, stosując system platform parkingowych - twierdzi Iwo Nowina Konopka, architekt specjalizujący się w projektowaniu i realizacji tego typu systemów parkingowych. Według niego to rozwiązanie może być wręcz konieczne tam, gdzie rosnąca liczba samochodów przekroczyła założenia urbanistyczne projektowanych przed laty osiedli i centrów miast.

    Iwo Nowina Konopka dodaje, że zwiększenie liczby miejsc parkingowych, jakie można stworzyć na niewielkiej powierzchni, to niejedyna korzyść. - Budowa tradycyjnego parkingu wielopoziomowego oznacza również konieczność poniesienia nakładów inwestycyjnych na konstrukcję klatek schodowych lub wind, a w przypadku obiektów wbudowanych w strukturę budynku mieszkalnego lub biurowego wyposażenie m.in. w energochłonne urządzenia wentylacyjne i oświetlenie, wszelkiego rodzaju czujniki, monitoring - wyjaśnia architekt.

    Choć pierwsze systemy platform parkingowych powstały na początku XX wieku we Francji i w Stanach Zjednoczonych, to dopiero teraz - w dobie katastrofalnego deficytu miejsc parkingowych i świadomości zagrożeń ekologicznych - przeżywają prawdziwy renesans. Iwo Nowina Konopka opowiada, że w ostatnich latach tego typu obiekty (sterowane komputerowo automaty parkingowe) powstały m.in. w centrum Kopenhagi, w Wiedniu, Budapeszcie, Lizbonie, Monachium, Berlinie i Salonikach.

    W tym roku w zabytkowym centrum Krakowa oddano do użytku pierwszy prywatny parking automatyczny. Bez ingerencji w strukturę zabytkowej kamienicy udało się stworzyć kilkanaście hotelowych miejsc parkingowych. Jak oceniają projektanci, bez zastosowania platform inwestor miałby do dyspozycji tylko jedno miejsce parkingowe.

    Dołączona grafika

    Czyżby problemy z parkowaniem miały się skończyć ❓ 🙄

    Nowy typ akumulatora – nawet 30 lat z tą samą baterią

    http://gadzetomania.pl/2011/11/27/nowy-typ...-sama-bateria-2

    Brzmi niewiarygodnie? W Kalifornii trwają badania nad bateriami, które można rozładowywać i ładować ponownie dziesiątki tysięcy razy.

    W baterii komórki każdego z nas znajdują się jony. Przemieszczając się pomiędzy elektrodami uszkadzają ich strukturę. Każde naładowanie i rozładowanie baterii skraca jej życie, o czym wie każdy, kto używa komórki dłużej niż 2 lata. Tajemnicą Colina Weellsa są elektrody zawierające sześciocyjanożelazian żelaza. Ich budowa pozwala na zachowanie struktury nawet podczas długiego użytkowania baterii.

    Eksperymenty przeprowadzone przez grupę Colina wykazały, że nowatorska konstrukcja akumulatora pozwala na naładowanie go do 80% nawet po 40 000 cykli. Dla porównania, zwykła bateria litowo-jonowa może być ładowana zaledwie 400 razy.

    #101906

    Romek 63
    Participant

    Koniec z przebitymi oponami

    http://gadzetomania.pl/2011/12/01/koniec-z...ebitymi-oponami

    Najważniejsze, że tym razem nie mamy do czynienia z konceptem. Koło, które przedstawiono na powyższej grafice, naprawdę powstało i zostanie oficjalnie zaprezentowane już w najbliższy weekend. Zdecydowanie jest na co czekać, bo niezwykły wygląd to nie wszystko, co odróżnia je od innych odpornych na uszkodzenia opon.

    Od dłuższego czasu firmy z całego świata usiłują wyprodukować koło, któremu niestraszne byłyby gwoździe, szkło i inne ostre przedmioty. Niestety, jak dotąd prawie wszystkie wynalazki tego typu miały bardzo marne właściwości jezdne. Przez swoją sztywność znacząco zmniejszały komfort jazdy i zwiększały zużycie paliwa.

    Produkt firmy Bridgestone jest inny. Dzięki wykonanym z termoplastycznej żywicy szprychom koło ma absorbować taką samą ilość wstrząsów jak tradycyjny odpowiednik z wypełnioną powietrzem oponą.

    Dołączona grafika

    Podobają mi się te koła 🙄

    Arrinera – oficjalne wideo reklamowe !

    http://www.smartdriver.pl/arrinera-%E2%80%...wideo-reklamowe

    O polskim supersamochodzie ciągle głośno.

    Producent Arrinery udostępnił oficjalny klip promocyjny, który możecie podziwiać w jakości HD w rozwinięciu wpisu.

    [youtube]UgN5n93r690&[/youtube]

    #101912

    Eviva
    Participant

    Dobry pomysł ktoś miał. Nie tylko koniec z "kapciami", ale i z sytuacją, gdy opona zostaje rozerwana. Odrzut wtedy wytwarza się taki, że lecący kawałek gumy może nawet zabić, a na pewno okaleczyć, gdy trafi jakiegoś pechowca.

    #102365

    Romek 63
    Participant

    Poduszka powietrzna dla motocyklisty ?

    http://gadzetomania.pl/2011/12/18/wielka-p...cyklistom-wideo

    Mimo prób skonstruowania wbudowanych w motocykle poduszek powietrznych, wciąż jest to rozwiązanie eksperymentalne.

    Ciekawą próbę rozwiązania tej sytuacji przedstawił Rejean Neron. Wcześniejsze propozycje zakładały umieszczenie poduszek powietrznych np. w specjalnej kamizelce. Rejean Neron postanowił pójść na całość – w jego projekcie o nazwie Safety Sphere poduszkę powietrzną stanowi cały kombinezon.

    W przypadku zderzenia kombinezon napełnia się, zmieniając motocyklistę w wielką pomarańczę, a dodatkowa, wewnętrzna warstwa utrzymuje go w centralnej części kuli. Czas napełnienia kombinezonu wynosi około 5 setnych sekundy.

    Dołączona grafika

    Podoba mi się ten pomysł 🙄

    Jeśli go wprowadzą to może kupię sobie motocykl 😀

    Superszybki pociąg w Chinach. Mknie 500 km/h

    http://wiadomosci.onet.pl/ciekawostki/supe...,wiadomosc.html

    http://gadzetomania.pl/2011/12/29/chinczyc...dkoscia-500-kmh

    Chińczycy z dumą i radością zaprezentowali swój najnowszy superszybki pociąg, którzy może osiągnąć prędkość nawet 500 km/h, a według wynalazców ma przypominać tradycyjny chiński miecz. Choć nie jest to najszybszy pociąg na świecie to dla Chin, które w ostatnim czasie miały ogromne problemy ze swoją jedną z najważniejszych inwestycji, jest to niewątpliwy sukces - informuje Reuters.

    Dołączona grafika

    #102590

    Romek 63
    Participant

    Google patentuje autonomiczny samochód

    http://kopalniawiedzy.pl/Google-autonomicz...ca-patent,14735

    Google otrzymał patent związany z autonomicznym samochodem. Wyszukiwarkowy gigant opatentował metodę przełączania pojazdu z trybu obsługi przez człowieka, w tryb całkowicie autonomicznego poruszania się po drodze. Patent opisuje sposób przejęcia kontroli przez samochód, określenie przezeń swojego położenia oraz kierunku jazdy.

    W pełni autonomiczne samochody mogą np. wozić turystów po zaprogramowanych wcześniej trasach.

    Zdaniem inżynierów Google'a autonomiczne pojazdy będą reagowały na sytuację na drodze szybciej niż ludzie. To z kolei pozwoli z jednej strony na zmniejszenie liczby wypadków, a z drugiej na zwiększenie przepustowości dróg, gdyż samochody będą mogły jechać bliżej siebie.

    To już nie będą potrzebne prawa jazdy ❓ 😀

    Od połowy lutego po Warszawie zaczną jeździć elektryczne taksówki.

    To pierwsze takie przedsięwzięcie w kraju

    http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862..._2_2_zl_km.html

    Nowa korporacja EcoCar System chce wysłać na stołeczne ulice 130 ekologicznych aut - 15 elektrycznych i 115 na gaz LPG. Do końca roku planuje mieć 500 pojazdów w tym 150 elektrycznych - informuje Rzeczpospolita.

    Koszt przejechania kilometra autem elektrycznym jest 10 razy mniejszy niż napędzanego silnikiem benzynowym, ale taki pojazd jest znacznie droższy od zwykłego: przeróbka sztuki kosztuje 70 tys. zł. To odbije się na cenniku - kilometr ma kosztować 2,20 zł, czyli nieznacznie mniej od najdroższej korporacji w Warszawie.

    Nie mogę tylko zrozumieć jednego. Dlaczego chcą przerabiać benzynowe samochody na elektryczne po 70 tys. zł. za sztukę zamiast kupić po prostu elektryczne ? :huh:

    Dołączona grafika

    #102758

    Romek 63
    Participant

    Volkswagen Aqua Concept Car Design

    http://gadzetomania.pl/2012/01/04/chinski-...d-ani-lad-wideo

    Chiński desiger Yuhan Zang pochwalił się właśnie pomysłem na prawdziwego wszędołaza. Koncept Volkswagen Aqua to nie tylko nowoczesny samochód osobowy służący do poruszania się po drogach publicznych. Pojazd jest jednocześnie motorówką i poduszkowcem.

    Sprzęt ma radzić sobie z jazdą po śniegu, lodzie, a nawet wodzie. Koncept powstał jako praca na konkurs przygotowany przez Volkswagena. Projektant pomyślał o elektrycznym napędzie ograniczającym zanieczyszczenia. Nietypowy Volkswagen Aqua nie bazuje na niedostępnych technologiach, więc przy odrobinie dobrych chęci jest możliwy do zrealizowania.

    Pan Zhang chciałby, aby jego pojazd w przyszłości stał się supersamochodem na każdą kieszeń. Miejmy nadzieję, że jego marzenia się spełnią.

    Dołączona grafika

    [youtube]kJ9zSn9byP4&[/youtube]

    SIM-LEI – elektryczny samochód o sensownym zasięgu.

    http://gadzetomania.pl/2012/01/12/sim-lei-...u-w-koncu-wideo

    Ważący 1650 kilogramów samochód rozpędza się do 150 km, wykazując się przy tym niezłym przyspieszeniem. 100 km/h pojawi się na jego liczniku już po 4,8 sekundy. Największą zaletą SIM-LEI jest jednak zasięg, wynoszący około 305 kilometrów. Choć wciąż jest to wartość niższa, niż w samochodach z silnikami spalinowymi, w porównaniu z dotychczasowymi standardami pojazdów elektrycznych to bardzo duży krok naprzód.

    Dalekie od tradycyjnego wyglądu jest jednak wnętrze kabiny – najistotniejszą częścią deski rozdzielczej jest 19-calowy ekran, odpowiadający m.in. za nawigację oraz dwa dodatkowe wyświetlacze, odpowiadające za widok z lusterek.

    Dołączona grafika

    Dołączona grafika

    #103048

    Romek 63
    Participant

    Szare autobusy hybrydowe już jeżdżą. Będą kolejne

    http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862...da_kolejne.html

    Solarisy w kontrowersyjnym kolorze już wożą warszawiaków. Szary autobus z żółtoczerwoną panoramą Warszawy na boku można było zobaczyć w środę na trasie linii 514 spod stacji metra Politechnika do Wesołej.

    Według Adama Stawickiego, rzecznika Miejskich Zakładów Autobusowych, będą pojawiać się na różnych liniach docierających do centrum. Na razie jeżdżą "dwie hybrydy", dwie następne mają dotrzeć do stolicy w czwartek. Autobusy nazywane są ekologicznymi, bo spalają o ok. 25 proc. paliwa mniej niż tradycyjne niskopodłogowce. Oprócz silnika na ropę wyposażone są także w dwa silniki elektryczne zasilane bateriami ładowanymi w czasie jazdy.

    Hybrydowe pojazdy użytkowe

    http://www.gazeo.pl/hybrydy_ogniwa_z_kraju...hp?news_id=1477

    Zwiększające się stężenie sadzy (cząstek stałych) w centrach naszych miast po wyprowadzeniu przemysłu poza obszary gęsto zaludnione jest jednym z poważniejszych zagrożeń dla środowiska miejskiego. Z tego powodu każde działanie mające na celu ograniczenie emisji tego najbardziej szkodliwego składnika spalin (z uwagi na zawarte w nich związki węglowodorowe) jest bardzo cenne. Jedną z możliwości jest stosowanie hybrydowych układów napędowych.

    Dołączona grafika

    Miejski transport przyszłości będzie wyglądał jak z Avatara

    http://gadzetomania.pl/2012/01/15/miejski-...l-jak-z-avatara

    W ogromnych wielomilionowych megamiastach coraz większym problemem jest wzrastający ruch samochodowy i rosnące zapotrzebowanie na rozwój transportu publicznego. Nic dziwnego więc, że powstaje sporo twórczych pomysłów na znalezienie rozwiązania tej kwestii. Wśród nich ten ciekawy projekt, dziwnie znajomy wszystkim miłośnikom filmów SF.

    Idea jest prosta – latające maszyny miałyby rozładować zatłoczone ulice i przenieść część ruchu w powietrze. Taki koncept jest znany od dawna z książek i flimów SF (chociażby latające taksówki w Blade Runnerze, czy Piątym Elemencie).

    Dołączona grafika

    Dołączona grafika

    #103419

    Romek 63
    Participant

    Hiriko – obiecująca propozycja samochodu miejskiego z Europy

    http://gadzetomania.pl/2012/01/26/hiriko-o...skiego-z-europy

    Jak poradzić sobie z zakorkowanymi ulicami? Wśród licznych propozycji, związanych m.in. z udoskonaleniem transportu miejskiego czy futurystycznymi koncepcjami przeniesienia miejskiego ruchu w przestworza, samochód firmy Hiriko Driving Mobility wyróżnia się intrygującym rozwiązaniem.

    Grupa małych, baskijskich firm stworzyła konsorcjum, które we współpracy z MIT opracowało nowatorską koncepcję miejskiego samochodu o nazwie Hiriko. Czym pojazd ten wyróżnia się na tle konkurencji?

    Każde z kół samochodu jest napędzane przez niezależny silnik elektryczny i może obracać się o 360 stopni, dzięki czemu Hiriko zawraca w miejscu i wsuwa się w szczelinę niewiele większą od jego długości. Co istotne, ten niewielki – liczący zaledwie 2,5 metra długości – pojazd może w celu zaparkowania zmniejszyć swoje rozmiary.

    Jest to możliwe dzięki skracaniu odstępu między przednią i tylną osią. Kabina samochodu unosi się wówczas do góry, a parkujący Hiriko mierzy tylko 1,5 metra długości. To około dwie trzecie długości Smarta Fortwo!

    Nietypowo – jak na współczesne pojazdy – zaplanowano sposób wsiadania. Kierowca i jeden pasażer mogą zająć swoje miejsca dzięki otwieranym do góry drzwiom umieszczonym z przodu samochodu.

    Hiriko zrywa z typowymi ograniczeniami samochodów elektrycznych. Baterie pojazdu można naładować w zaledwie 12 minut, a akumulator zapewnia 120 kilometrów zasięgu. Biorąc pod uwagę przeznaczenie samochodu i dotychczasowe propozycje innych producentów, możliwości Hiriko w tej kwestii wydają się imponujące.

    Ograniczeniem jest prędkość – samochód został zaprojektowany tak, by nie przekraczał 50 km/h – tyle można jechać w miastach.

    Hiriko nie jest jedynie ciekawą koncepcją. To dopracowany, gotowy do wdrożenia pojazd. Jego prototyp jest obecnie prezentowany unijnym urzędnikom w Brukseli, a na ulicach powinien pojawić się już w 2013 roku.

    Jak podaje „Rzeczpospolita”, zainteresowanie Hiriko wyraziło już wiele miast z całego świata, m.in. Berlin, Barcelona, San Francisco i Hongkong. Wiadomo o rozmowach prowadzonych przez przedstawicieli firmy z władzami Paryża, Londynu, Bostonu i Dubaju, starających się o możliwość uruchomienia lokalnych montowni Hiriko.

    Niektóre miasta planują wypożyczanie samochodu na podobnej zasadzie jak rowerów miejskich.

    Dołączona grafika

    Pierwsza elektryczna taksówka w Londynie… od Renault [wideo]

    http://gadzetomania.pl/2012/02/02/pierwsza...d-renault-wideo

    [youtube]bk4Vy9ugl-4&[/youtube]

    W brytyjskiej stolicy działa korporacja taksówkowa, czy raczej osobowa firma przewozowa Climatecars. Już nazwa wskazuje, co jest ich oczkiem w głowie. Klimat, a w zasadzie efekt cieplarniany. W Climatecars walczą z tym zjawiskiem wożąc klientów, jak najmniej emisyjnymi taksówkami. Ich flota to niemal wyłącznie hybrydy, głównie Toyoty Prius. Teraz dołączą do nich tzw. zeroemisyjne, gdyż elektryczne Renault Fluence Z.E.

    Garść danych technicznych. Renault Fluence Z.E. napędzany jest elektrycznym silnikiem zasilanym z akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 22 kWh. Silnik ma moc 70 kW (95 KM), maks. moment obrotowy to 226 Nm, zasięg 115 mil (185 km, podobno w sam raz dla taksówki w Londynie), prędkość elektronicznie ograniczona do 84 mil/godz. (poniżej 140 km/godz.).

    Różne modele stacji ładujących dostarcza międzynarodowa firma o francuskim rodowodzie Schneider Electric, konkretnie jej brytyjski oddział. W tym miejscu można dodać, że istnieje kilka trybów ładowania Renault Fluence Z.E. Za pomocą 220-Voltowej domowej instalacji trwa to 6-8 godzin. 400-Voltowym stacjom ładującym Schneidera zabiera to ok. 30 minut. Poza tym auto przystosowane jest do szybkiej wymiany akumulatorów w odpowiednio do tego przygotowanych punktach (normalnie powiedzielibyśmy stacjach benzynowych) – jest to system Quick Drop.

    Dołączona grafika

    #103606

    Romek 63
    Participant

    Elektryczne ciężarówki są opłacalne

    http://kopalniawiedzy.pl/elektryczna-cieza...wy-diesel,15091

    Naukowcy z należącego do MIT-u Center for Transportation and Logistics (CTL) uważają, że firmom już teraz opłaca się używać elektrycznych ciężarówek. Od zakupu takiego pojazdu może odstraszać cena, jednak w dłuższym terminie zakup jest opłacalny.

    W USA średnia cena samochodu ciężarowego z silnikiem diesla wynosi około 50 000 dolarów, gdy pojazd z silnikiem elektrycznym kosztuje niemal 150 000 USD. Pracownicy MIT-u wyliczyli jednak, że koszty obsługi takiej ciężarówki są o 9-12 procent niższe jeśli jest ona używana codziennie do dostarczania towarów w granicach dużego miasta.

    To będzie dobry biznes, gdy samochody elektryczne będą stosowane na szerszą skalę. Już teraz zakup takiego samochodu jest ekonomicznie uzasadniony, a że akumulatory ciągle tanieją, będzie tylko lepiej - mówi Jarrod Goentzel, jeden z badaczy.

    Do szacunków kosztów dodano założenie, że samochody można ładować z sieci elektrycznej, z której pobierają energię w nocy. Ponadto w ciągu dnia energia, której nie zużyły jest zwracana do sieci, dzięki czemu właściciele ciężarówek zarabiają na różnicy w cenie.

    Badając różne scenariusze pracy firmy uczeni z MIT-u doszli do wniosku, że na opłatach od operatorów sieci energetycznej każda ciężarówka zarobi 900-1400 dolarów rocznie.

    Dołączona grafika

    Ekosamochody mają sens

    http://biznes.onet.pl/ekosamochody-maja-se...0,1,prasa-detal

    Do grona producentów nowatorskich hybryd wkrótce dołączy też Volvo, znajdujące się w rękach chińskiego koncernu Geely Automobile. Szwedzka marka ma już gotowe prototypy hybrydowego V60 oraz szczególną wersję SUV-a XC60. Ten ostatni nie tylko ma spalinowo-elektryczny napęd, ale także baterie o zwiększonej pojemności i układ pozwalający ładować je z gniazdka elektrycznego. Dzięki temu na krótkich dystansach auto może w ogóle nie uruchamiać silnika spalinowego. Rzecz jasna korzystanie z energii elektrycznej, mimo że ta również drożeje, jest dużo tańsze niż tankowanie oleju napędowego lub benzyny.

    Właśnie dlatego sporą szansę na rynkowy sukces mają samochody takie, jak ostatnio pokazany duet Opel Ampera i Chevrolet Volt. To bliźniaki stworzone przez koncern General Motors. Właściwie są to auta elektryczne, bo tylko takie silniki napędzają przednie koła obu modeli. Dzięki temu i Ampera, i Volt mogą jeździć niesamowicie cicho. Dzieje się tak tylko do momentu, gdy skończy się prąd w akumulatorach, co zwykle następuje po kilkudziesięciu kilometrach. Dopiero wtedy włącza się silnik spalinowy. Tyle, że – inaczej jak w hybrydach – nie napędza on kół, lecz służy jedynie jako agregat prądotwórczy. W sumie, działanie tego napędu jest podobne, jak nowoczesnych spalinowych lokomotywach. Tyle, że w o wiele mniejszej skali, bo tu do pociągnięcia jest nie kilkaset ton, lecz – wraz z pasażerami i bagażem – niespełna dwie tony. Właśnie takie auta zdają się mieć największy sens: w mieście zwykle wystarczą jedynie akumulatory, a gdy trzeba wyjechać dalej – zawsze w odwodzie czeka efektywny (a więc oszczędny) silnik na benzynę.

    Oczywiście jeśli ktoś woli mieć w garażu dwa samochody albo jeździ wyłącznie na krótkich dystansach, może zdecydować się na pojazd całkowicie elektryczny. Takich aut jest coraz więcej, choć zwykle – ze względu na koszty produkcji – cena ich zakupu jest wręcz absurdalnie wysoka. Do grona takich pojazdów należą trojaczki: Citroen C-Zero, Peugeot iOn oraz Mitsubishi iMiEV. Jest to dokładnie ta sama konstrukcja, która różni się – zresztą nieznacznie – opakowaniem.

    Widać jednak, że koncerny motoryzacyjne zwietrzyły niszę i wydają spore pieniądze na opracowanie elektrycznych samochodów. Wkrótce nowe modele, w tym dostawczego Kangoo i limuzynę Fluence, zacznie sprzedawać Renault, a niedługo później dołączą Audi, BMW, Mercedes, Honda, Skoda, Toyota… Prototypy już jeżdżą, a parametry baterii stale się poprawiają. Już teraz jednak ich eksploatacja w mieście jest zdecydowanie tańsza niż samochodów z silnikami spalinowymi.

    Hybrydy nie muszą być drogie

    http://kopalniawiedzy.pl/szukaj/samoch%C3%...hybrydowy,0,1,0

    Toyota postanowiła udowodnić, że samochody hybrydowe mogą być sprzedawane w przystępnych cenach. Firma zaprezentowała Toyotę Prius c, której sugerowana cena detaliczna rozpoczyna się od 18 950 dolarów. Koncern będzie sprzedawał cztery modele tego pojazdu, oznaczone nazwami One, Two, Three i Four. Najlepiej wyposażona Prius c Four została wyceniona na 23 230 USD.

    Wszystkie modele wyposażono w 1,5-litrowy silnik Hybrid Synergy Drive o mocy 99 koni mechanicznych, 144-woltowy akumulator NiMH oraz dziewięć poduszek powietrznych. Producent zapewnia, że średnie spalanie w mieście wynosi 4,43 litra na 100 kilometrów, a poza miastem - 5,11 l/100 km.

    Dołączona grafika

    http://ev.am.gdynia.pl/prius/prius.html

Viewing 15 posts - 121 through 135 (of 168 total)

You must be logged in to reply to this topic.

searchclosebars linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram