Forum › Star Trek Online - Forum serwisu STOnline.pl › Artykuły › Special Task Force dla (t)opornych
Tagged: misje
[chapter]Wprowadzenie[/chapter]Special Task Force, zwane w skrócie STF, to seria sześciu wysokopoziomowych misji drużynowych, których ukończenie i powtarzanie przekłada się na jedne z najlepszych nagród dostępnych w Star Trek Online. Gracze o STF zostają poinformowani wraz z osiągnięciem poziomu 45, za sprawą misji zgłoszenia się na DS9 celem otrzymania briefingu i wszelkich niezbędnych szczegółów.
Niestety, wydawać by się mogło, że obecne tam dialogi czyta do końca raczej niewielki procent grających, którzy zamiast tego wolą zasypywać chaty i fora stale tymi samymi pytaniami, bądź też bez zastanowienia rzucają się na głębokie wody. Właśnie z myślą o nich (a także o zdrowiu psychicznym pozostałych...) powstał poniższy poradnik, w którym znajdziecie wszelkie niezbędne informacje dotyczące Special Task Force, a także szczegółowe opisy ukończenia poszczególnych misji, wraz z uwzględnieniem celów opcjonalnych.
Misji Special Task Force jest osiem - cztery kosmiczne (Space) i cztery naziemne (Ground). Każda z nich grywalna jest na poziomie Normal oraz Elite, z czego ten drugi dostępny jest tylko i wyłącznie dla graczy, którzy osiągnęli maksymalną rangę (50 lvl). Do misji dołączyć się można za sprawą PvE Queue, zapisując się do kolejki z losową ekipą, bądź też tworząc własną instancję i zbierając drużynę samodzielnie.
Gracze, którzy przyzwyczaili się do niezbyt wygórowanego poziomu trudności Star Trek Online powinni mieć jedno na uwadze, zanim dołączą do którejkolwiek misji STF - to nie są przelewki i nawet poziom Normal może przysporzyć niemałych problemów jeśli drużyna będzie źle przygotowana. Zaleca się tym samym, aby gracze stonowali z ambicjami i w pierwszej kolejności zapoznali się z poziomem Normal, zanim w ogóle zaczną myśleć o Elite - szczególnie w przypadku misji naziemnych.
Zalecany ekwipunek Space
Zalecany ekwipunek Ground
Need/Greed/Pass
Czy tego chcecie czy nie, grać będziecie w drużynie, a co za tym idzie, wszelkie przedmioty do zebrania z wrogów pojawiać się będą w osobnym okienku, z trzema opcjami - Need, Greed oraz Pass. Niby nazwy są wystarczająco wymowne, ale warto mimo wszystko wyjaśnić kilka kwestii z tym związanych.
Przyznawanie przedmiotu odbywa się na zasadzie losowania. Need zawsze bierze górę nad Greed, co od zawsze stanowi zmorę podczas rozgrywki z nieznajomymi. Bądźcie przygotowani, że przy okazji losowego teamu ludzie będą zaznaczać Need na wszystkim - choćby najbardziej bezużytecznej konsoli Mk IX. Nie na tym jednak system ten polega i jeśli idziecie w znajomym, bądź też lepiej zorganizowanym gronie, to lepiej trzymać się oryginalnych zasad.
Specjalne nagrody i ich wykorzystanie:
[TBC]
Dodatkowe wskazówki i porady ogólne
[TBC]
[chapter]Infected - Ground[/chapter]Naziemna porcja Infected wbrew pozorom może dla wielu okazać się najtrudniejszym STF, szczególnie w przypadku chęci zaliczenia celów opcjonalnych. Przed udaniem się na misję należy się jednak odpowiednio zaopatrzyć. Jak zawsze przy zwalczaniu Borg wszyscy gracze powinni posiadać Remodulator broni - czy to w postaci przedmiotu z replikatora, czy też zdolności otrzymywanej za skompletowanie naziemnego seta MACO, Omega lub KHG. W kwestii uzbrojenia niezastąpiony okazuje się być Pulsewave Assault (czyt. shotgun). Tymczasem druga broń powinna oferować możliwość oddania strzału na dalekie odległości. Snajperka, czy też jakaś odmiana Split Beam będą tutaj idealnym wyborem. Oprócz tego w zaliczeniu celów opcjonalnych pomocne będą wszelkie granaty, bądź też Ophidian Cane.
Celem misji jest przebicie się przez całą bazę i pokonanie Rebecci Simmons - końcowego bossa. Po drodze gracze napotkają swego rodzaju mini-bossa, a także pola siłowe, których zniesienie wymagać będzie jednoczesnego uruchomienia trzech konsolek. Zadaniem opcjonalnym jest uratowanie personelu bazy zanim zostanie on zasymilowany przez Borg. I prawda jest taka, że to przede wszystkim cel opcjonalny stanowi w naziemnej porcji Infected jakąkolwiek większą trudność. Cała reszta sprowadza się przez większość czasu do parcia przed siebie i niszczenia wszystkich dron Borg.
Wydawałoby się, że odpowiednią taktyką na uratowanie personelu jest przesadny pośpiech. Nic bardziej mylnego. Kluczem do sukcesu jest zapamiętanie lokalizacji wszystkich oficerów, a także punktów na mapie, które "uruchamiają" ich asymilację. Choć na uratowanie wszystkich gracze otrzymują łącznie 15 minut, tak proces asymilacji uruchamiany jest indywidualnie. Właśnie tutaj z pomocą przychodzi broń dalekiego zasięgu, która pozwoli na pozbycie się pobliskich grup Borg i zmniejszenie ryzyka zgonu, gdy już drużyna zdecyduje się odbić personel.
Mapka załączona powyżej ukazuje lokalizację wszystkich dziesięciu oficerów, a także przybliżone miejsca punktów uruchamiających asymilację. Warto też mieć na uwadze, że przekroczenie tych punktów (zwanych "trigger lines") przez jakichkolwiek npc NIE uruchamia asymilacji, w związku z czym ich użycie jest bezpieczne, a nawet zalecane. Security Team, wszelkie Combat Pety czy Quantum Shadows znacznie przyspieszą eliminację wrogich grup, a i niekiedy przyczynią się do ich zwabienia w stronę graczy.
Sam proces odbicia powinien polegać w pierwszej kolejności na obezwładnieniu, lub odepchnięciu Worker Drones od asymilowanego oficera. W tym celu zastosować można Ophidian Cane, granaty, a także broń z modyfikatorem knockback (np. Pulsewave Assault). Gdy wszystkie otaczające oficera drony zostaną zniszczone, należy oznaczyć go do transportu. W dalszej części misji w kolejnych pomieszczeniach znajdować się będą dwaj oficerowie jednocześnie, w związku z czym drużyna musi się rozdzielić, aby zdążyć na czas.
Po uratowaniu piątego i szóstego oficera (znajdujący się w tej samej lokacji) gracze znajdą się przed pomieszczeniem ze swego rodzaju mini-bossem. Cała drużyna powinna postarać się wejść do środka jednocześnie, gdyż po kilku sekundach pokój zostanie zamknięty polem siłowym. W środku znajdują się dwie małe grupki dron, których pokonanie aktywuje bossa. Taktyka w jego przypadku nie wymaga niczego więcej, oprócz brutalnej siły ognia - najlepiej z bliskiej odległości. Po zadaniu określonej liczby obrażeń boss odnowi swoje bazowe HP i przywoła posiłki w postaci dodatkowych dwóch grup dron. Raz jeszcze, brutalna siła ognia okazuje się najlepszym rozwiązaniem.
Aby wydostać się z pomieszczenia do dalszej części bazy trzy osoby z drużyny muszą jednocześnie aktywować trzy konsole znajdujące się po lewej stronie od przejścia. Margines błędu jest dość duży, w związku z czym drobne opóźnienia będą tolerowane. Zazwyczaj wystarczy zasugerować się charakterystycznym dźwiękiem wydawanym podczas uruchamiania, ale nie zaszkodzi też poinformować innych graczy na team chacie o momencie aktywacji. Pamiętać jednak należy, że proces ten trwa kilka sekund i może zostać przerwany przez ostrzał przeciwnika, bądź zadające obrażenia debuffy (damage over time). Będzie to szczególnie istotne w końcowej części misji.
Po zniesieniu pola siłowego należy kontynuować odbijanie personelu zgodnie z wcześniejszymi wskazówkami. Uratowanie ostatniego spowoduje pojawienie się paczki z nagrodami dla drużyny oraz wyłączy zegar. Choć spieszyć się już nie trzeba, to jeszcze nie jest koniec.
Do ostatniego pomieszczenia cała drużyna powinna wejść w tym samym czasie, gdyż podobnie jak wcześniej, po kilku sekundach pojawi się pole siłowe. W tym momencie zaczyna się też najtrudniejsza i dla wielu kłopotliwa część misji.
Lokacja składa się z pięciu dużych platform oraz kilku pomniejszych. Na poziomie Normal są one połączone polami siłowymi, podczas gdy poziom Elite wymagać będzie odrobiny zręczności w skakaniu. Jakakolwiek styczność z płynącą pod spodem plazmą wiąże się z niemal natychmiastową śmiercią postaci. Aby tego było mało, nie można liczyć na opcję Respawn, gdyż jej wybranie powoduje pojawienie się gracza poza polem siłowym i tym samym uniemożliwi ponowne dołączenie do drużyny.
Aby znieść pole siłowe, za którym znajduje się końcowy boss należy wprowadzić wirusa do czterech generatorów usytuowanych w poszczególnych narożnikach pomieszczenia, a następnie zniszczyć centralny pilar. Proces ten raz jeszcze wymagać będzie zgrania trzech graczy, którzy muszą jednocześnie uruchamiać znajdujące się przy każdym generatorze konsole. Poprawne ich aktywowanie opuści na pewien czas pobliskie pole siłowe i pozwoli na wprowadzenie wirusa. Należy się jednak spieszyć, gdyż wirus aktywny będzie tylko przez parę minut, po czym pole siłowe ponownie się aktywuje.
Całość należy wykonać w ten sam sposób przy każdym z pomniejszych generatorów. Podczas gdy trzy osoby z drużyny skaczą po platformach, dwie pozostałe wspierają ich z dystansu. Biorąc pod uwagę, że co kilka minut pokonane grupy borg będą pojawiać się ponownie, wskazana jest ich stopniowa eliminacja, najlepiej wraz z przemieszczaniem się na kolejne platformy. Drony znajdujące się w dalszej odległości rzadko kiedy atakują bez wcześniejszej prowokacji, dlatego też można je zostawić na potem.
Poprawne wprowadzenie wirusów i zniszczenie centralnego pilaru wreszcie aktywuje końcowego bossa. Walka z nim bywa problematyczna z kilku powodów. Po pierwsze, w kilku miejscach na mapie wydobywać się zacznie plazma, która znacznie utrudni schowanie się przed atakami. Po drugie, w pomieszczeniu nadal pojawiać się będą pokonane wcześniej grupy dron, co przy większej zwłoce może okazać się gwoździem do trumny. Po trzecie, Rebecca Simmons to nie przelewki, a jeden z jej ataków potrafi w mgnieniu oka pokonać nawet najbardziej wytrzymałego gracza. Mowa o swego rodzaju błyskawicy, która przeskakuje z jednego obiektu na drugi, stopniowo zwiększając zadawane obrażenia. Dlatego też cała drużyna powinna pozostać w rozproszeniu i NIE przywoływać żadnych npc czy wieżyczek. Wydawać by się mogło, że ich siła ognia będzie przydatna, ale w rzeczywistości tylko przyspieszą one śmierć pobliskich graczy. Także biorąc pod uwagę, że boss cały czas unosi się w powietrzu i dość szybko się przemieszcza, ekwipować należy dobrą broń na daleki zasięg a następnie... strzelać "do upadłego?".
Nagrody za ukończenie misji pojawią się na centralnej platformie po pokonaniu bossa. Pozostałe drony można zignorować.
Kwestie kluczowe i dodatkowe porady:
Filmik w HD z przykładowym sposobem przejścia misji:
[chapter]Infected - Space[/chapter]Dla niektórych misja Infected jest najłatwiejszą z wszystkich misji kosmicznych STF. Sprowadza się do niszczenia w odpowiedniej kolejności sześcianów, sfer, transformatorów i wszelkich innych pojazdów i struktur Borg. Jest tylko jeden haczyk, o którym za chwilkę.
Misja zostaje uznana za wykonaną, jeśli na mapie nie zostanie ani jeden pojazd Borg. Dodatkowe nagrody (optional) są przewidziane, jeśli całość uda się posprzątać w 15 minut oraz nie dopuścić do uzdrowienia struktur Borg. Z tego powodu najlepiej sprawdzają się statki z dużym DPS, eskorty są nieocenione.
W centralnej części mapy znajduje się sześciokątna brama (gateway), przez którą wlatują przeciwnicy. Brama jest zasilana z dwóch boków przez okrągłe transformatory, z których każdy jest zasilany przez 4 sześcienne generatory. Żeby posprzątać ten cały bałagan, trzeba niszczyć wszystko w takiej kolejności, żeby nic nie mogło się nawzajem zasilać: generatory, potem transformatory, na końcu brama.
I tu jest haczyk, ponieważ zniszczenie każdego sześciokątnego generatora powoduje, że przez bramę wlatuje co nieco borgowego sprzętu (Nanite Probe, Nanite Sphere), który leczy transformatory, pojawiają się też zwykłe Sphery. Jeśli dopuścimy do leczenia, to niezaliczony zostanie cel opcjonalny. Na poziomie Elite nie jest możliwe niszczenie Borga po jednym - trzeba usunąć wszystko za jednym zamachem, żeby napływające posiłki nie miały kogo uleczyć.
Misję powinniśmy rozpocząć od usunięcia przeszkadzajek w postaci Borg Cube i dwóch Borg Sphere (pozycja 1 na rysunku). W momencie ich zniszczenia zaczyna tykać zegar celów opcjonalnych - od tego momentu mamy 15 minut, żeby usunąć wszystkie pojazdy Borg z mapy. Najpierw lecimy do jednego z transformatorów (zwyczajowo do lewego, pozycja 2 na rysunku) i usuwamy jeszcze jednego strażnika Borg (Cube na poziomie Elite, Sphere na poziomie Normal).
Teraz jest chyba najbardziej zdradziecki moment w grze - należy każdy z czterech generatorów ostrzelać, by jego poziom zdrowia spadł do ok. 10%, ale bez niszczenia. Dopiero na sygnał kogoś prowadzącego trzeba dobić jednocześnie wszystkie 4 generatory i - ignorując napływające posiłki Borg - zniszczyć transformator. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to uda się to zrobić z kilkunastoma sekundami zapasu. Dopiero teraz rozprawiamy się z posiłkami (kule i proby). Operacja powinna zostać powtórzona jak najszybciej po prawej stronie mapy (pozycja 3 na rysunku).
Po zniszczeniu drugiego transformatora na mapie pojawi się jeszcze jeden Borg Cube. Teraz wystarczy zestrzelić pozostałe posiłki (kule, proby), potem bramę i na końcu ów sześcian Borg. Misja zaliczona.
Kilka uwag:
Filmik w wysokiej rozdzielczości z przebiegiem misji:
[chapter]Khitomer Accord - Space[/chapter]Khitomer Accord to misja wymagająca zgrania całej drużyny. Jest dużo celów do zestrzelenia, mało czasu i (niestety) istnieje możliwość porażki.
Borg postanowił rozprawić się z Federacją wysyłając w przeszłość swoje Proby, które pozwolą zniszczyć ludzi zanim Ci staną się wystarczająco groźni. Zadaniem graczy jest zniszczenie zarówno wysyłanych w przeszłość Probów, jak i całej infrastruktury Borg na mapie. Oczywiście są też cele opcjonalne: zniszczenie przesyłających kolejne Proby bram w ciągu 15 minut oraz niedopuszczenie, by którykolwiek Probe został wysłany w przeszłość.
Jeśli choć jeden Probe przeniesie się w czasie, to cel opcjonalny nie zostanie zaliczony, ale jeśli zrobi to 10 Probów, to cała misja kończy się porażką.
W górnej części mapy znajduje się portal (na rysunku oznaczony błękitnym kolorem), do którego kierują się Proby. Wylatują one co chwilę z dwóch sześciokątnych bram (po lewej i prawej stronie mapy). Podobnie jak w misji Infected Space każda brama jest zasilana przez 2 okrągłe transformatory, z których każdy jest zasilany przez 4 sześcienne generatory. W sumie do zniszczenia jest dwa razy więcej celów, niż we wspomnianej misji Infected Space.
Niszczenie infrastruktury musi się odbywać w odpowiedniej kolejności. Trzeba najpierw usunąć 4 generatory, żeby móc wysadzić transformator. To samo dotyczy bramy - przed jej zniszczeniem trzeba pozbyć się dwóch zasilających ją transformatorów.
Problemy są trzy: pierwszym są Proby. Żeby osiągnąć cel dwóch graczy musi skupić się na nich - jeden powinien niszczyć Proby z lewej strony, a drugi z prawej strony mapy, zanim te dotrą do portalu. Na szczęście strzelanie do Probów przypomina zabawę na strzelnicy, bo Proby są słabo opancerzone i nie odpowiadają ogniem. Pilnujący ich gracze nie powinni mieć żadnych kłopotów. W tym czasie pozostała trójka powinna załatwiać całą resztę.
Drugi problem to bramy. Od momentu wysadzenia jednej z nich, z drugiej oprócz Probów zaczynają wylatywać borgowe kulki, a to może już znacznie utrudnić grę. Dlatego najlepszym pomysłem jest zniszczenie obu bram jednocześnie.
I wreszcie ostatni problem, to pojawiająca się ochrona Borg. Po zniszczeniu dwóch z każdych czterech generatorów pojawia się Borg Cube, na którego przypada tylko trzech graczy (bo dwóch jest w tym czasie zajętych Probami).
Podsumowując, przejście misji powinno mieć następujący przebieg:
Końcowe uwagi:
Filmik w HD z przebiegu misji:
[chapter]Cure - Space[/chapter]W systemie Vorn nasz Borg urządził sobie bazę do asymilacji Klingonów, a następnym ich celem jest statek i załoga IKS Kang. Zadaniem graczy jest obrona statku Klingonów oraz zniszczenie wszystkich pojazdów Borga. Jeśli uda się to zrobić w 15 minut, a poziom zdrowia IKS Kang nie spadnie poniżej 75%, to zaliczony zostanie cel opcjonalny.
Niestety nie jest łatwo. Na mapie znajdują się trzy Cuby, z których każdy jest zasilany przez 6 Nanite Probów ustawionych trójkami w dwóch poziomach. Nie można wysadzić Cube, dopóki nie usunie się wcześniej zasilających go Nanite Probów, a tych trzeba się pozbyć od dołu. Oczywiście Cube nie poddaje się bez walki, a w trakcie niszczenia Nanitów pojawiają się posiłki w postaci dwóch Raptorów (poziom Normal) lub Raptora i Negh'Vara (poziom Elite).
Dodatkowy kłopot, to pojawiające się periodycznie pod Cubami zasymilowane klingońskie pojazdy, których jedynym zadaniem jest dolecenie do IKS Kang i zniszczenie go. Na całe szczęście lecą one bardzo powoli i nie strzelają, dopóki nie znajdą się blisko Kanga. To sprawia, że łatwiej jest je zniszczyć. Jeśli jednak dotrą do Kanga, to może się zrobić gorąco. Problemem jest również to, że po każdym zniszczonym Cube Borg wysyła silniejsze statki: na początku to Bird Of Prey, potem Raptory, a na końcu Negh'Var.
Jeśli IKS Kang zostanie zniszczony, to misja zostaje przerwana i zaliczona jako porażka. Jeśli jednak uda się Kanga obronić i wyczyścić mapę z sześcianów Borga, to Kang odlatuje, a graczom zostaje tylko zestrzelić pojawiający się pod koniec zasymilowany lotniskowiec.
Gracze muszą się podzielić. Jedna osoba powinna pilnować Kanga i niszczyć próbujące zestrzelić go statki Borga, podczas gdy zadaniem reszty jest metodyczne czyszczenie mapy. Do osłony Kanga przydaje się eskortowiec z Cannon: Scatter Volley, chociaż według niektórych najlepszy jest naukowiec potrafiący leczyć zadane Kangowi uszkodzenia.
Jest kilka strategii, które można tutaj zastosować:
Strategia "RML"
Nazwa strategii pochodzi od kolejności, w jakiej wysadzane są struktury Borga. Od pewnego czasu jest to najlepsza, bo najszybsza metoda - sprawdza się, gdy gracze mają odpowiedni poziom DPS. Podczas gdy osoba niańcząca IKS Kang pilnuje statków przylatujących od lewego i środkowego Cuba, pozostała czwórka graczy niszczy:
Oczywiście punkt 5 jest już wykonywany wspólnie przez wszystkich pięciu graczy.
Jeśli powyższe uda się zrobić w 15 minut, a poziom zdrowia IKS Kang nie spadnie poniżej 75%, to gracze otrzymują nagrody za wykonanie celu opcjonalnego i zabierają się za ostatni lotniskowiec.
Ta metoda jest najczęściej wybierana przez członków flot The Niners, Royal Squadron i The House of Nine.
Strategia "RMMRL"
Do niedawna była to najbardziej popularna strategia na polskich kanałach, teraz praktycznie wyparta przez RML. Jedna osoba pilnuje Kanga oraz nadlatujących z lewej i środkowej posiłków Borga, a reszta wysadza:
Pojawiający się na końcu lotniskowiec atakują wszyscy gracze.
Strategia "MRRML"
Strategia znana bardziej z kanału #EliteSTF. Jest podobna do powyższej, różni się tylko kolejnością niszczenia Cubów:
Strategia "na 10%"
Ta strategia była bardzo popularna na początku gry, ale ciągle jest preferowana przez osoby starające się uniknąć kontaktu z Negh'Varami. Podczas gdy jedna osoba pilnuje IKS Kanga i nie dopuszcza statków Borga do niego, pozostała czwórka niszczy od prawej wszystkie Nanity i ostrzeliwuje Cuby. Jeśli poziom zdrowia Cuba osiągnie ok. 10% gracze go zostawiają (bez wysadzenia) i przenoszą się do następnego. W ten sposób po kilku minutach na planszy nie ma już Nanitów, a Cuby są słabe i można się pozbyć ich jednocześnie. W ten sposób zmniejsza się szansa na pojawienie Negh'Varów.
Strategia ma jednak kilka minusów. Po pierwsze Cuby się regenerują, więc jeśli zostawi się je na dłuższy czas bez opieki, można być zaskoczonym, że ma on np. 30% zdrowia, a nie 10%. Trzeba więc oddelegować jedną osobę, by pilnowała zdrowia Cubów, a to uszczupla i tak mizerne siły graczy.
Po drugie jest o wiele mniejszy margines bezpieczeństwa na błędy. Jeśli nie uda się wysadzić Cubów jednocześnie, to na mapie pojawią się zasymilowane Negh'Vary, a gracze będą porozrzucani w różnych końcach mapy. Pechowiec będzie sam przeciw potężnemu przeciwnikowi.
Kilka uwag:
Filmik w HD pokazujący jedną z taktyk:
[chapter]Khitomer Accord - Ground[/chapter]"Najpierw strzelaj, później pytaj".
Zalecana konfiguracja:
Słowem wstępu: wyjście któregokolwiek z członków drużyny z pomieszczenia, do którego się przenieśli, aktywuje odliczanie czasu Optionala, o którym na samym końcu. Dlatego najlepiej poczekać, aż wszyscy członkowie drużyny przybędą na mapę. Trzymanie się w grupie jest także podstawą sprawnie wykonanej każdej misji STF Ground.
Początkowa faza składa się z rozwalenia kilkudziesięciu dron borg, z czego przynajmniej trzy to Elite, kilku Heavy Tactial, Tactical oraz hordy zwykłego mięsa armatniego. Można używać dowolnych kitów, skillów itp. (poza pierwszym starciem, gdzie zagubione Quantum Shadows/Security Team/Qauntum Mortar mogą niechcący ściągnąć patrol z sąsiedniego korytarza.
Drugi etap jest trochę bardziej 'zdradliwy' - początkowo nie wolno używać Security Team ani niczego innego, co mogłoby zwrócić uwagę dron, w szczególności Quantum Mortar.
Po oczyszczeniu głównej komnaty, jedna osoba udaje się do pomieszczenia kontrolnego, z którego podnosi pola siłowe z odpowiednich przekaźników, które w tym czasie pozostała 4 szybko eliminuje, kompletnie nie zwracając uwagi na drony, pojawiające się po podniesieniu pola. Drużna ma chwilę na zniszczenie przekaźnika - jeżeli tego nie dokonają, pole zostanie przywrócone, a nowoprzybyłe drony znikną. Destrukcja przekaźnika powoduje utrzymanie się dron, które powoli udadzą się za członkami drużyny. Osoba w pomieszczeniu kontrolnym także nie będzie miała łatwego życia - od czasu do czasu musi stoczyć walkę z kilkoma dronami, nie jest to jednak zbyt trudne. Kapitan Science z kitem "Analyst" lub Engineer z kitem "Bunker Fabrication" albo "Enemy Neutralization" powinien sobie bez problemu poradzić.
Wyeliminowanie wszystkich przekaźników nie oznacza końca. Należy jeszcze wysadzić 2 IMRy - miejsca tworzenia dron.
Po wykonaniu wszystkich wyżej wymienionych czynności można stoczyć walkę z głównym bossem - Toskiem z Borg oraz jego Wesołą Trupą. Walka z nim jest dość prosta, ale nie oznacza to, że nie można jej sobie utrudnić. Możliwości walki są dwie:
Nagrodą za Khitomer Accord Ground Normal jest szansa na wylosowanie Common Borg Armor Technology/Rare Borg Armor Technology, zaś za poziom Elite Rare/Prototype Borg Armor Technology, dodatkowo, także do wylosowania (analogicznie z poprzednim) Common/Rare/Prototype Borg Salvage*, trochę złomu do walki na ziemi (np. pancerze, Lirpy, Bat'lethy, osłony itp przedmioty, których i tak nikt nie używa) oraz kilka Accolades, w zależności od wykonania Optionala (zniszczenie 6 przekaźników i 2 IMR'ów w ciągu 15 minut), śmierci w jednym z IMR'ów przed uruchomieniem sekwencji zniszczenia (Borg Science Bridge Officer Candidate, do pobrania tylko raz), zabicie Toska, wykonanie STFu Khitomer Accord 100 razy, wykonanie odpowiedniej łącznej ilości STFów.
MAPY DZIAŁANIA W GŁÓWNEJ HALI (tzw druga faza, Obie dzięki wielkiej uprzejmości Śmiecho, które poprawił moje, inspirowane analizami Jacka Gmocha "he he" 😉 )
Plan działania:
Po wyczyszczeniu wszystkiego wcześniej, gracze napotkają na początkowo trudny region z rampami, poziomami itp.
Wszystko zaczyna się na 2 poziomie: żółta plamka na samym początku to konsola, która przenosi do pomieszczenia kontrolnego, odpowiadającego za podnoszenie pól siłowych przy poszczególnych przekaźnikach (te po lewej stronie to "alpha", zaś po prawej "beta", i w zależności od poziomu, np "alpha 2", "beta 3" itp
Kolor pomarańczowy - rampy prowadzące na wyższy poziom
Kolor niebieski - rampy prowadzące na niższy poziom/z niższego poziomu
Czerwone plamki/kropki itp - drony
Zielone plamy - przekaźniki do zniszczenia
Różowa plama - IMR w tej hali. drugi znajduje się znacznie, znacznie dalej, i ciężko na niego nie trafić, kiedy biegnie się do bossa (mija się go także przy biegu do hali)
Zielone linie - trasa biegu
Krótki komentarz:
Wszystko zaczyna się na środkowej platformie, zaraz obok przenoszącej konsoli. Po wyeliminowaniu kilku dron, wszyscy udają się w prawo, by kasować drony obok beta 2. Następnie, cofają się trochę, by po lewej stronie wyeliminować zagrożenie przy alpha 2. Dalej: rampą do góry, by wyczyścić drony przy beta 3, a następnie delikatny skok na rampę niżej, do alfa 3. Teraz odważny skok na sam dół, najlepiej nie wychodzić przed szereg, gdyż tam grasuje drona Elitarna, i można się na niej, mówiąc kolokwialnie, ostro przejechać (jest w stanie bez problemu wyeliminować całą drużynę, jeżeli ta próbuje podchodzić do niej pojedynczo, lub nawet w parach). Na dolnym poziomie kasuje się kolejno drony przy alpha 1 i beta 1.
Teraz jedna osoba ucieka do pomieszczenia sterującego. W środku znajduje się konsola, na której aktywuje się podnoszenie kolejnych pól siłowych.
Powyższy schemat pokazuje kolejność biegania i niszczenia przekaźników: tym razem zaczyna się od poziomu 1 , później 2, na końcu 3. Biega się dokładnie tak, jak narysowałem:
b1>w prawo>a1>rampą do góry, do b2>podobnie jak we wcześniejszym etapie do a2>rampą do b3>delikatny skok do a3> jedna osoba biegnie wysadzić IMR, reszta wychodzi z sali, środkowym poziomem (2), obok konsoli przenoszącej (żółtej plamy na mapie)
UWAGA! Drony bardzo lubią tutaj rzucać Borg Fuse Armor, które unieruchamia na chwilę. Istnieją sposoby na przeciwdziałanie temu (np: bonus z 2/3 setu ground MACO/OMEGA/Klingon Honor Guard; odpowiednie Hypo, które wypada jako loot z dron)
Filmik HD z przebiegu misji:
v1.1
*od wprowadzenia Season 7, nagrodami za ukończenie wszystkich STF jest określona ilość Omega Marks, a w przypadku poziomu Elite - przynajmniej 1 Borg Neural Procesor, z szansą na wylosowanie większej ilości, zarówno OM jak i BNP. Pomyślne wykonanie zadania "Optional" to dodatkowe OM (1/4 wartości bazowej; w przypadku STF Ground bazą jest 90 OM za pomyślne ukończenie STF).
[chapter]Cure - Ground[/chapter]"Wołać będzie: mordować! I spuści psy wojny."
Juliusz Cezar, Akt III., scena 1.
powierzchnia planety
Celem drużyny jest "uzdrowienie" powierzchni jednej z planet układu Vorn. W skład zadań wchodzą:
Aby wykonać zadanie opcjonalne ("Optional"), należy dodatkowo:
Spośród wszystkich misji naziemnych, ta wymaga największej koordynacji, dyscypliny i opanowania całej drużyny. Jeżeli chodzi o wyposażenie, to zasada podobna, jak w przypadku Khitomer Ground - zaleca się 2 dowolne, wykorzystujące różne rodzaje energii Pulsewave Assault (lub ewentualnie jeden + pełen zestaw ziemny MACO/OMEGA/KHG), remodulator i zapas Hyposprejów.
Dla oficerów reprezentujących dywizję Inżynieryjną zaleca się zestaw Fabrication Specialist, głównie ze względu na obecność Quantum Mortar, bardzo przydatnego w walce z ostatnim przeciwnikiem; pozostali oficerowie mają dość dużą swobodę, co do wyboru tego elementu wyposażenia. Jedyne zalecenie - by był skuteczny i by gracz potrafił się nim posługiwać.
Drony Borg w tej lokacji rozmieszczone są w sposób, który nie sprawia większych problemów. Często są poustawiane w zbite patrole, które granat czy atak z orbity bardzo szybko osłabia lub unieszkodliwia. Ich koncentracja sprawia też, że bardzo użytecznym staje się 2. tryb strzału Pulsewave Assault, który stawia naprawdę silny opór (gdyż jak wiadomo, "Opór jest daremny").
Przed samą rozgrywką dobrze jest ustalić, kto jaką funkcję wykonuje. Zwyczajowo są to:
Gracze zaczynają w miejscu oznaczonym "I" na mapie głównej. By się wydostać z "buforu", jakim są dwie zamknięte bramy, jedna osoba musi podbiec do bramy i zeskanować znajdujący się na niej przekaźnik. Wykonanie tej czynności umożliwi jej otwarcie poprzez pozornie zawiły system ręcznie uruchamianych transponderów. Przykład podam niebawem.
Po podniesieniu pola siłowego rozpoczyna się regularna walka z dronami. Nie różni się ona niczym szczególnym od chociażby Khitomer Ground; po prostu biegnie się i strzela. Po przebiegnięciu kilkuset metrów gracze napotkają automatyczną wieżyczkę ochronną (zwaną dalej po prostu wieżyczką) - jej zniszczenie jest stosunkowo łatwe, wymaga jednak rozproszenia się, a także orientacji.
Etapy destrukcji:
1. Kiedy wieżyczka chroniona jest polem siłowym, wszyscy atakują broniami dystansowymi, w tym granatami
2. W momencie spadku poziomu HP wieżyczki do około 25-33% opada dotychczasowe pole siłowe, a w jego miejsce pojawiają się (znane chociażby z umiejętności inżyniera Cover Shield). Nie stanowią one całkowicie szczelnej zapory; jeden ze śmiałków musi ją pokonać, podbiec do "ogłuszonej" wieżyczki i uruchomić przycisk interakcji, którym podkłada bombę - finalizując jej zniszczenie.
3. Oprócz w/w osłon ochronnych pojawiają się, dookoła "matki" 3 małe wieżyczki plazmowe (w odstępach mniej więcej 120 stopni), które powinno się jak najszybciej zniszczyć! Ich ostrzał skutecznie przerywa proces podkładania bomby.
W ogólnym rozrachunku - solo nie stanowią większego problemu
Prawdziwe wyzwanie zaczyna się dopiero w okolicach miejsca II na mapie, gdzie drużyna napotka odrobinę bardziej zaawansowany system obronny, składający się z zarówno automatycznych wież ochronnych, jak i 4 transponderów
Autonomiczny System Ochronny
1,2,3,4 - aktywowalne transpondery
5 - przekaźnik, którego zniszczenie powoduje opadnięcie pola siłowego
A, B - automatyczne wieżyczki
Czerwone koła - miejsce pojawiania się dron borg (głównie robotników)
Czerwone strzałki - droga poruszania się dron borg
Niebieskie punkty - zalecany układ graczy dookoła wieżyczki.
Na powyższym zdjęciu przedstawiona jest pierwsza (miejsce II na mapie głównej) z dwóch przeszkód tego typu (druga jest analogiczna).
Kolejność wykonywania działań w tym miejscu:
(0. Unieszkodliwia się patrol Borg)
1. Jeden z graczy uruchamia proces, aktywując transponder (1.). W tym czasie drużyna ustawia się wokół wieżyczki A.
2. Drużyna dezaktywuje pole siłowe, a uprzednio desygnowany gracz umieszcza obok niej bombę. Pozostali gracze eliminują małe plazmowe wieżyczki, zajmując pozycję mniej-więcej tak, jak wskazują niebieskie punkty. Ważne jest to, by móc strzelać bezpośrednio do jednej wieżyczki, lub by mieć przynajmniej dwie w zasięgu wzroku.
3. W momencie wysadzenia wieżyczki A pojawiają się pierwsze drony borg, wyłącznie przy transponderze 1., i powoli zmierzają do niego, by go wyłączyć. Część drużyny powinna temu zapobiec. W dalszej części, wystarczy tylko jeden gracz, który samotnie będzie pilnował tego miejsca.
4. Inna osoba aktywuje transponder 2. - reszta drużyny (za wyjątkiem osoby desygnowanej do obrony miejsca 1.) neutralizuje wieżyczkę B. Proces jest identyczny jak poprzednio.
5. Osoba wyznaczona aktywuje kolejno 3. i 4. transponder. Gdy promień dojdzie do przekaźnika 5., pole siłowe zanika, a drużyna podąża dalej. Mile widziane jest, by poinformować najdalszych członków zespołu, że już mogą biec, chociażby prostym "go" lub "open" na kanale /team.
WAŻNE! Pamiętać należy też o szybkości wykonywania wszystkich działań! Aktywacja 1. transpondera uruchamia pasek postępu na nim. Kiedy się wypełni, promień zgaśnie, zaś cały proces (łącznie z niszczeniem automatycznych wieżyczek) należy wykonać ponownie!
Dalsza, podobnego typu przeszkoda znajduje się w miejscu III na mapie. Wykonywane czynności są zupełnie analogiczne do tych, z miejsca II. Po opadnięciu pola siłowego w tym miejscu, gracze napotkają grupę dron borg, a także osamotnioną automatyczną wieżyczkę. W tym miejscu kończą się wymogi Zadania Dodatkowego (Optional). Teraz należy obrać kierunek północny - miejsce IV na głównej mapie.
Znajduje się tam 5 przekaźników, które należy zniszczyć, a także całkiem spora grupa dron borg, w tym kilka silnych Heavy Tactical, a także Elit. Utrwaliło się, że wszyscy wbiegają na pagórek po lewej stronie, skąd strzelają z broni dystansowej (np. karabinki snajperskie MACO), rzucają granatami itp. Neutralizacja dron otwiera drogę do destrukcji przekaźników. Potem można udać się w kierunku Głównego Szefa - Armeka (miejsce V na mapie).
Armek
Osobiście uważam, że walka z nim może być jedną z najtrudniejszych w całej grze - o ile nie ma się zgranej drużyny, która wie, co ma robić. Samo podbiegnięcie do niego, i "rozjuszenie", powoduje pojawienie się pola siłowego, zamykającego całą drużynę wraz z nim.
Obecnie, najpopularniejszą metodą walki z nim jest tzw. "pulsewave hug", kiedy to wszyscy gracze ustawiają się wokół niego, poczynając od pozycji podświetlonej na żółto (w celu uniknięcia ataków z orbity, które rozpoczynają się po jego prawej stronie), a następnie... strzelają do skutku, starając się być blisko niego i w miarę potrzeby używając hyposprejów lub innych zdolności leczących oraz zwiększających odporności.
Drugi sposób to atak snajperski - w tym przypadku, wszyscy ustawiają się tak daleko, jak się tylko da z wyjątkiem jednej osoby, która musi pozostać w jego pobliżu i zajmować Armeka walką wręcz. Kiedy zdarzy się, że ona padnie, najszybciej jak się tylko da, ktoś musi zająć jej miejsce.
W obu wariantach bardzo przydatne jest ustawienie jak największej liczby Quantum Mortar jeszcze przed walką - znacznie skracają czas trwania potyczki.
Przeciwnik charakteryzuje się następującymi atakami:
Armek potrafi także przywoływać pola siłowe podobne do Cover Shield inżyniera, a na samym końcu - Kopuły, także znane ze zdolności inżynieryjnych. Te pierwsze pojawiają się, gdy Armek ma około 2/3 poziomu życia, te drugie - 1/3. Ataki z orbity trwają przez cały okres walki.
Nagrodą za pokonanie Armeka, w zależności od poziomu trudności może być Common/Rare/Prototype Weapon Tech, istnieje też szansa na Common/Rare/Prototype Borg Salvage* oraz inny, dowolnego poziomu oraz "rzadkości" ekwipunek naziemny.
Na koniec filmik w rozdzielczości hd z przebiegu misji na poziomie elite:
v1.1
*od wprowadzenia Season 7, nagrodami za ukończenie wszystkich STF jest określona ilość Omega Marks. W przypadku poziomu Elite - przyznawany jest 1 Borg Neural Procesor; istnieje również szansa na wylosowanie większej ilości, zarówno OM jak i BNP. Pomyślne wykonanie zadania "Optional" to dodatkowe OM (1/4 wartości bazowej; w przypadku STF Ground bazą jest 90 OM za pomyślne ukończenie STF).
CSE w wykonaniu polskiej ekipy
https://www.youtube.com/watch?v=16fBW4vdCqk
Niedługo wrzucę też pozostałe space STFy 🙂
Od siebie dodam tyle, że przy groudowym infected, gdy dochodzi do walki z ostatecznym bossem, to dobrą taktyką jest hit and run, z tym, że owe "run" to chowanie się za różnymi przedmiotami (np filarami, czy barierkami). Oczywiście chodzi mi tylko o stałe elementy otoczenia (pola siłowe inżynierów szybko znikają). Już nie raz udawało mi się w ten sposób skończyć rebeccę 🙂 gdy cała grupka padała, a ja skakałam raz po raz za filarem 😀 Tylko ponieważ jest wąski, trzeba wiedzieć jak się ustawić, żeby nie być pod ostrzałem. No i trzeba mieć też trochę rozpraszaczy uwagi, żeby rebbeca zbytnio się nie rzucała na boki, bo wtedy trzeba zmieniać pozycję.
[chapter]Hive Onslaught - Space[/chapter]Niewielka eskadra okrętów Omega Force przedostała się do Unimatrycy Zero - serca kolektywu - z zadaniem zniszczenia królowej Borg. Ogólna strategia misji jest zdumiewająco prosta, aczkolwiek sama realizacja może przysporzyć drobnych problemów. Całość sprowadza się do trzech faz, z których każda, w przeciwieństwie do pozostałych STFów, posiada odrębne cele opcjonalne.
Faza pierwsza:
Naszym celem jest zniszczenie całej obstawy okrętu królowej borg, składającej się łącznie z sześciu sześcianów taktycznych (zwykłych na poziomie normal) oraz dwunastu sfer (po dwie na sześcian). Dodatkowo jeżeli uporamy się z tym zadaniem w przeciągu 10 minut otrzymamy dodatkowe Omega Marks.
Cała filozofia polega na niszczeniu sześcianów jeden po drugim oraz skupieniu ognia całej drużyny na jednym obiekcie. Najlepiej wyznaczyć jedną osobę z drużyny, która będzie zwabiać w kierunku pozostałych poszczególne grupy wrogów oraz, w razie potrzeby, wskazywać następne cele.
Problem może pojawić się w sytuacji, kiedy przez nieuwagę, nieświadomość lub przypadek obiorą nas na cel wszyscy wrogowie. Walka z większą ilością sześcianów jest problematyczna, a słabiej uzbrojone ekipy mogą w takiej sytuacji całkowicie zaprzepaścić sobie szanse na Optional. Aby temu zaradzić należy mieć na uwadze kilka kwestii:
Po zniszczeniu ostatniego wroga rozegra się krótka cut-scenka ukazująca zniszczenie USS Houston. Warto wiedzieć, że można ją przewinąć wciskając ESC, zyskując tym samym odrobinę czasu w kolejnej fazie, zmniejszając zarazem ryzyko "niespodziewanego" zgonu.
Faza druga:
Naszym celem w tej fazie jest zniszczenie dwóch okrętów typu Unimatrix, z opcjonalnym zadaniem utrzymania jednocześnie przynajmniej 3 członków drużyny przy życiu. Walka z okrętami nie różni się zbytnio od tych rozgrywanych w trakcie Borg Red Alert z "drobnym" wyjątkiem w postaci potężnej lancy wystrzeliwanej z przedniej lub tylnej części okrętu, zdolnej zniszczyć niemalże wszystko jednym trafieniem. Aby uniknąć trafienia drużyna powinna umiejscowić się z jednej strony "cygara" i skupić ogień, czyniąc to samo z następnym okrętem zaraz po ubiciu pierwszego.
Podobnie jak w przypadku Red Alert, zwracać uwagę należy na Plasma Energy Bolt oraz Torpedo Spread 3 stosowane przez okręty. Jeśli drużyna natrafi na problemy, które spowolnią proces zniszczenia wrogów, to należy pamiętać o pojawiających się okazyjnie Regeneration Probes, które powinno się szybko zniszczyć zanim zaczną leczyć Unimatrix.
Faza trzecia:
Zadanie jest "proste" - zniszczyć okręt królowej z zadaniem opcjonalnym utrzymania przynajmniej jednego gracza przy życiu. Potyczka może z początku wydawać się wymagająca, gdyż Diament dysponuje pokaźną siłą ognia i rozmaitymi zdolnościami specjalnymi, ale na wszystko są sposoby.
Przede wszystkim drużyna powinna się trzymać powyżej 5km od królowej, ze względu na stosowane przez nią umiejętności takie jak Antimatter Spread, czy też specyficzny atak przypominający Aceton Assimilator, zdolny zniszczyć większość obiektów będących w pobliżu. Jeśli o to zadbamy, to jedynym naszym zmartwieniem pozostaną tylko podstawowe ataki, z Torpedo Spread 3 na czele.
I to właśnie przed Torpedo Spread 3 powinniśmy zachować szczególną uwagę, gdyż nawet jeśli przeżyjemy salwę, to otrzymamy pokaźne uszkodzenia, stając się podatnym na dalszy ostrzał. Należy zwracać tym samym uwagę kto jest w danej chwili na celu królowej. Osoba na celowniku nie powinna się bać wycofać na odległość większą jak 10km, dając tym samym reszcie ekipy możliwość swobodnego kontynuowania ostrzału. Umiejętność dostosowania się do sytuacji oraz odpowiednia czujność graczy sprawią, że potyczka okaże się łatwiejsza niż wielu innych bossów. Także gracze o profesji naukowej powinni stosować Subnucleonic Beam gdy tylko widzą, że królowa ma zamiar użyć Torpedo Spread.
W fazie tej przydatne okazują się także myśliwce oraz inni NPC pokroju Photonic Fleet, gdyż królowa często ma zwyczaj obierania właśnie ich na swój celownik, zamiast graczy.
Pokonanie Diamentu uruchomi krótką cut-scenkę sugerującą, że to jeszcze nie koniec królowej, ale misji już owszem. Teraz pozostaje tylko przeskanować okolicę w poszukiwaniu kapsuł ratunkowych USS Houston i zabrać swoje nagrody.