Forum › Fandom › Sesje RPG, PBF i inne › Sesja RPG › Republic of Rome › Servi legum sumus ut liberi esse possimus
Senat - http://nova-senat.prv.pl/
Zasady gry - każdy z graczy dostał na maila tłumaczenie instrukcji, jednak ze względu na jej zawiły charakter dodatkowe objaśnienia będę umieszczał w trakcie gry, gdy będzie to potrzebne. W sytuacjach spornych i niejasnych konsultujemy się z tzw Living Rules, które stanowią najlepsze skodyfikowane w jednym miejscu przepisy. Gdyby zasady wciąż nie były jasne, ostateczna decyzja należy do MG.
Warunki zakończenia gry:
1. Zwycięstwo:
* jeżeli jeden z senatorów zostanie wybrany na dożywotniego konsula (jeżeli Republika przetrwa do końca tury).
* jeżeli jeden z senatorów uzyska 35 wpływów (jeżeli Republika przetrwa do końca tury)
* zbuntowany senator wygrywa, jeżeli Republika upadnie (szczegóły dalej).
2. Remis:
* jeżeli karty do gry się skończą, wygrywa stronnictwo o największej liczbie wpływów wszystkich senatorów.
3. Przegrana
* jeżeli stan skarbca Republiki w dowolnym momencie spadnie poniżej zera, Republika bankrutuje i wszyscy przegrywają.
* jeżeli poziom niezadowolenia sprawi, że plebs zbuntuje się przeciwko prawowitej władzy Senatu, Republika upada a gracze przegrywają.
* jeżeli pod koniec fazy walki będą więcej niż 3 aktywne wojny (wliczając w to bunty senatorów), Republika upada, a gracze przegrywają.
W momencie gdy Republika upada, a jest zadeklarowany senator-buntownik, uważany jest on za zwycięzcę (automatycznie przejmuje władzę w Rzymie). Jeżeli Republika jest przytłoczona wojnami, to senator-buntownik musi zmniejszyć ich liczbę do 3 (poprzez pokonanie ich), w innym przypadku także i on uważany jest za przegranego.
Gra rozgrywana będzie w turach, których kolejne przeliczenia będą odbywały się w odstępie nie mniejszym niż 24h, chyba że wszyscy gracze wyślą swoje decyzje wcześniej. Gracze mogą wysyłać do MG dyspozycje dotyczące przyszłych posunięć lub warunkować je w zależności od działań innych graczy.
Oto kolejność faz i jak będziemy je rozgrywali:
1. Faza śmierci i faza dochodów - losowanie żetonów śmierci, następnie przydzielanie dochodów senatorskich i z prowincji, podsumowanie dochodów państwa. Decyzja - rozdział pieniążków pomiędzy senatorów stronnictw, darowizny dla republiki.
2. Faza dochodów, faza forum - informacja o transferach stronnictw, darowiznach dla republiki.
Decyzja - dyspozycje na fazę forum: pozyskiwanie ekwitów, senatorów, sponsorowanie gier lub zmiana lidera.
3. Faza forum, faza populacji - rozstrzygnięcie fazy forum (dla każdego z graczy osobno), przemówienie princepsa.
Decyzja - wybór pary kandydatów na konsulów.
4. Faza senatu - głosowania.
5. Faza wojny, faza rewolucji - rozstrzygnięcie wojen.
Decyzja - deklaracje buntu oraz dyspozycje na fazę rewolucji: zagrywanie kart mężów stanu i koncesji, wymiana kart pomiędzy stronnictwami, a także dyspozycje dla gubernatorów na turę następną (czy biorą dochód osobisty).
Rozstrzygnięcie tej fazy będzie początkiem kolejnej tury.
Jeżeli od jakiegoś stronnictwa nie dostanę decyzji w terminie, to przyjmę, że zachowuje się według domyślnych dyspozycji:
1. W fazie dochodów pieniądze rozdzielane są po połowie pomiędzy lidera i kasę stronnictwa, stronnictwo nie dotuje republiki chyba że istnieje ryzyko bankructwa. Gubernatorzy domyślnie nie pobierają dochodów osobistych, a z podatków lokalnych rozbudowują siły prowincjonalne proporcjonalnie.
2. W fazie forum nie wydaje pieniędzy na ekwitów, chyba że może uzyskać automatyczny sukces, sponsoruje gry tylko wtedy jeżeli jest princepsem i ma popularność niższą niż poziom niezadowolenia ludu. Próbuje pozyskać senatora przy największej szansie powodzenia, jednak bez wydawania dodatkowych talentów na łapówki. Na lidera wybiera senatora o najwyższych wpływach, chyba że jest jakiś z lojalnością własną 0. Ekwitę zawsze pozyskuje lider.
3. W fazie senatu wstrzymuje się od głosu, chyba że jest to karane ujemną popularnością (jak w przypadku ustaw ziemskich), wtedy głosuje za.
4. Jako princeps zrzeka się prowadzenia obrad senatu na rzecz kolejnego w hierarchii urzędnika.
5. W fazie rewolucji nie zagrywa żadnych kart, jeżeli jest generałem na wojnie, to nie buntuje się.
Rozpoczynamy grę od wstępnej fazy intryg, która pozwala na handel kartami pomiędzy graczami, zagrywanie mężów stanu i kart koncesji. Nie zezwala się na handel kartami we wstępnej fazie intryg - to zmiana wprowadzona w nowej edycji zasad.
Uwaga! zgodnie z erratą do instrukcji (wbrew materiałom jakie otrzymaliście) w fazie forum stronnictwa za pomocą kontrłapówek mogą tylko zmniejszać szansę powodzenia przekupstwa senatora.
Obowiązują także zasady dotyczące zmiany wpływów:
Princeps traci 1 punkt wpływów za co trzeci odrzucony przez Senat wniosek pod rząd. Liderzy wszystkich stronnictw i princeps tracą wtedy po 1 punkcie popularności.
W związku z tym przypominam graczom, że nie ma obowiązku głosować całym stronnictwem, można różnicować głosy na poszczególnych senatorów.
Proszę graczy o kontakt celem przydzielenia stronnictwa oraz kart.
Opis planszy, czyli tego czym się będziemy posługiwać, z małym instruktażem, znajduje się w wątku z poprzednią rozgrywką.
***
Potomkowie wilczycy, dzieci wygnańców, wyznawcy właściwych i najlepszych bogów poradzili sobie z budową podstaw swojego państwa. Rzymianie słynęli z zamiłowania pokoju i praworządności, ponad wszelką wartość ceniąc służbę rodzinie i - szerzej - ojczyźnie. Republika poradziła sobie z wielkimi niebezpieczeństwami, dali odpór inwazji Punijczyków, rozwinęli swoje władztwo na dalekie rubieże świata - Hiszpania na Zachodzie, Iliria na wschodzie, na południu dwie znaczące wyspy - Sycylia i Sardynia, na północy - Galia Przedalpejska.
Przy czym sukcesy nie zepsuły hartu zwykłych obywateli - wciąż chętnie stawali na każde wezwanie Republiki, gotowi bronić jej granic oraz żywotnych interesów.
Decyzja - bardzo proszę o zgłaszanie się do mnie graczy - wylosuję dla Was stronnictwo (senatorowie już są rozpisani). Pierwszą decyzją będzie wybór lidera stronnictwa oraz senatora, którego chcecie wysłać na prowincję i wybór jego kadencji - każde stronnictwo ma przypisaną prowincję początkową. Kadencja może trwać od 1 do 3 tur (gdy gra się już rozpocznie, nowi gubernatorzy będą obejmować wyłącznie 3-turowe kadencje).
Szanowni, na razie tylko 1 stronnictwo zostało przydzielone. Ta gra wymaga pewnej aktywności od graczy (przynajmniej raz na dobę kilku minut), dlatego nie wystartuje, jeżeli potencjalni gracze będą logować się rzadziej.
Po długich, aczkolwiek owocnych debatach, stronnictwo PRIMUS wyznaczyło Corneliusa na swojego lidera. Stanowisko Gubernatora prowincji Galia Cisalpina obejmuje na 1 turową kadencję - Calpurnius. Stronnictwo głęboko wierzy, że wybrani kandydaci spełnią pokładane w nich nadzieje.
Stronnictwo Taurus po długich obradach wybrało Aureliusa na przywódcę i przydzieliło mu dochody z Kopalni. Na zarządcę prowincji Illiricum wybrano Papirusa na 3 letnią kadencję.
Zagrywam Flaccusa, ktory zostaje obrany liderem, a takze otrzymuje obie koncesie. Sulpicius obejmuje tymczasowo funkcję gubernatora.
Bardzo proszę o informację jak długo ma trwać początkowa kadencja gubernatora Sulpiciusa (1-3 tury).
Na jedną, wydawało mi się, że na początku tak zawsze jest 🙂
To że na początku zawsze tak grasz, nie znaczy, że tak musi być 😉 można wybrać 1-3. Wieczorem dołączy czwarte stronnictwo i w ciągu dnia - dwóch (może znajdzie się piąty?) zaczynamy rozgrywkę.
Stronnictwo Quintus wybrało na Przywódcę Claudiusa. Gubernatorem Hispanii Citerior zostaje na 2 tury Plautius.
Ze względu na rodzinny charakter zbliżających się świąt, grę rozpoczniemy w piątek. Do tego czasu czekamy na deklaracje kolejnych chętnych graczy.
Może w sobotę bo od piątku do niedzieli mnie nie ma.
Do gry dołączyło piąte stronnictwo - karty szóstego (nieobsadzonego) zostają wtasowane do talii.
Nie będzie licytacji ostatniej (szóstej) inicjatywy w Fazie Forum (oszczędność czasu), tylko losowanie (z zachowaniem równomiernego rozkładu).
Pierwszy konsul (tymczasowy) zostaje wylosowany spośród senatorów obecnych w Rzymie - od tej pory każdy kolejny będzie zatwierdzany przez Senat głosowaniem.
***
Pokonawszy Kartaginę i Greków, rzymskie imperium rozrosło się zdecydowanie poza Italię. Militarna potęga i polityczna sprawność w zażegnywaniu konfliktów wewnętrznych były wielkimi atutami Wiecznego Miasta. Zbliżał się czas wyzwań, kiedy to urzędnicy miejscy - normalnie zarządcy dzielnic czy kwartałów - mieli rządzić połową znanego świata.
TURA 1
SKARBIEC: 100 T
NIEZADOWOLENIE: 0
LEGIONY AKTYWNE: 6
FLOTY: 0
pula rekrutacyjna: 19 legionów, 25 flot
FORUM - karty aktywne
PROWINCJE: Sardinia et Corsica (nieobsadzona)
I. Faza śmierci
Sprawdzanie, czy żaden senator nie odszedł z przyczyn naturalnych.
(losuję numer z przedziału 1-36, który później sprawdzam z numerami rodów kart obecnych na planszy)
(rzut) 28 - Bogowie czuwają nad Republiką! Żaden z senatorów nie zmarł w tym roku.
Decyzja - Gubernatorzy decydują czy będą pobierać dochody osobiste z prowincji. Rozwijanie prowincji i tworzenie jednostek prowincjonalnych jest domyślne (gracze mogą decydować, by zmienić to ustawienie).
Termin - poniedziałek, g. 23:59
Kolejne przeliczenie nastąpi po upływie terminu lub w momencie, gdy wszyscy gracze wpiszą swoje decyzje. Termin został wydłużony na prośbę Tantara.
Gubernator powoluje legion i usiluje rozwinac podlegle mu ziemie. bedac praworzadnym obywatelem, nie pobiera dochodw osobistych.
Gubernator nie pobiera dochodów osobistych, powołuje legiony, próbuje rozwinąć prowincję (domyślnie).