Forum › Rozmowy (nie)kontrolowane › Nauka › Rakiety, wahadłowce, samoloty i promy kosmiczne
Z pewnego pkt widzenia rakieta to też forma napędu odrzutowego. A silnik Skylona to nie jest silnik strumieniowy, tylko właśnie turboodrzutowy, z przechłodzonym wlotem powietrza umożliwiającym pracę sprężarki przy dużych prędkościach i osiąganie wyjątkowo dużego stopnia sprężenia. Oraz pracy bez dostępu powietrza.Częścią SABERa są silniki strumieniowe, umożliwiające bezpiecznie pozbycie się (spalnie) nadmiaru wodoru z systemu chłodzącego powietrze.
Częścią SABERa są silniki strumieniowe, umożliwiające bezpiecznie pozbycie się (spalnie) nadmiaru wodoru z systemu chłodzącego powietrze.
Nie znam dokładnie konstrukcji tego silnika ale sam przyznajesz że jego częścią są silniki strumieniowe.
Wydaje mi się że w tej konstrukcji połączono 3 typy silnika w jednym. Czyli turboodrzutowy, strumieniowy i rakietowy. Chyba powyżej 3 Macha sprężarka silnika turboodrzutowego przestaje działać, a silnik zaczyna działać jak silnik strumieniowy, a później powyżej 5 Macha jak silnik rakietowy - bo nie wiem czy łopatki klasycznej sprężarki wytrzymałyby prędkość powyżej 3 Macha :huh:
Nie. To jest silnik turboodrzutowy przez cały okres swojej pracy. Ma możliwość pracy bez dopływu powietrza z zewnątrz, oraz pracy przy prędkościach hipersonicznych bez niebezpieczeństwa stopienia łopatek turbin. Dzieje się tak, ponieważ jako paliwo zastosowano wodór, który chłodzi do bardzo niskich temperatur powietrze przy wlocie do silnika, a w lotach powyżej granicy atmosfery ma możliwość spalania wodoru bez dopływu powietrza z zewnątrz.Silniki strumieniowe są w nim, w przeciwieństwie do np. silników strumieniowych w napędzie SR-71 nie sposobem na zwiększenie ciągu, ale bezpieczne pozbycie się nadmiaru wodoru. Do słodzenia powietrza potrzebne jest więcej wodoru niż silnik jest w stanie później spalić, dlatego wykorzystuje się silniki strumieniowe, aby spalić jego nadmiar. Dodatek ciągu jest mile widzianym plusem.
Nie. To jest silnik turboodrzutowy przez cały okres swojej pracy.
Czyli wynika z tego, że silnik turboodrzutowy i strumieniowy (czy też silniki strumieniowe jeśli jest ich kilka?) pracują jednocześnie. Z tego co wiem to główna różnica między silnikiem strumieniowym a turboodrzutowym polega na tym, że strumieniowy nie ma klasycznej sprężarki z łopatkami i turbiny ale jedynie zwężający się kanał powietrzny który spręża powietrze lub mieszankę paliwową. Co do tego przełączania się w tryb silnika rakietowego - to czytałem o tym i jest to dość jasne. Tylko właśnie nie do końca rozumiałem to ewentualne jednoczesne działanie turboodrzutowego i strumieniowego silnika. Wydawało mi się że strumieniowy silnik włącza się po wyłączeniu trybu turboodrzutowego. A co do łopatek turbin to przy prędkościach powyżej 3 Macha występuje nie tylko problem z ich nadmiernym nagrzewaniem ale także ze zbyt dużą siłą odśrodkową przy takich prędkościach obrotowych, nie wiem więc czy samo dodatkowe chłodzenie rozwiązuje te problemy.
A tu mam całkiem coś nowego ❗
cytat "EADS Astrium wraz z pomocą Niemców, Rosjan i ESA chcą przeprowadzić w ciągu najbliższych 3 lat suborbitalny lot z powrotnym próbnikiem, który zamiast zwykłej powłoki termicznej używałby osłony pola magnetycznego."
To pozwoliłoby rozwijać bardzo duże prędkości w atmosferze, a może także w kosmosie stanowiłoby ochronę przed meteorami i promieniowaniem 🙄
http://www.flightglobal.com/articles/2009/...n-launcher.html
Faktycznie Romek to ciekawy projekt. 😀 Co do Skylona i jego silników to pożyjemy zobaczymy 😀 Mam tylko wielką nadzieję, że tego nie zepsują ❗
Są dwa typy silników strumieniowych :- typowy ramjet - silnik strumieniowy przy którym przepływ powietrza zachodzi już przy prędkości poddźwiękowej ( coś koło 0,5 Ma wymagane aby silnik zadziałał ) .- scramjet - supersonic combustion ramjet - silnik strumieniowy z naddźwiękową komorą przepływu - aby silnik zadziałał musi być przepływ powietrza z prędkością naddźwiękową ( ~ 5 Ma ) .To że zastosowane 3 stopień ( silniki rakietowe ) to wynik tego że pojazd ma się nie tylko poruszać w atmosferze , ww. silniki ( Scramjet szczególnie ) + PDE/PDWE pozwalają na osiąganie prędkości 20+ Ma . A co do osłony termicznej - poczytajcie sobie o zastosowaniach plazmy w tym względzie .Nie dość że to idealna metoda na niewidzialność dla radaru ( choć może w typ przypadku niepożądana ) , to w dodatku plazma jest w stanie skutecznie izolować kadłub samolotu od tarcia atmosferycznego jak i masy ciepła wytwarzanego podczas wejścia w atmosferę pojazdów kosmicznych , nawet może zastąpić konwencjonalne powierzchnie sterowe .
To że zastosowane 3 stopień ( silniki rakietowe ) to wynik tego że pojazd ma się nie tylko poruszać w atmosferze ,
Dzięki za informacje o typach silników strumieniowych, ale to powyżej to chyba całkiem oczywiste ;D
Nie dość że to idealna metoda na niewidzialność dla radaru ( choć może w typ przypadku niepożądana ) , to w dodatku plazma jest w stanie skutecznie izolować kadłub samolotu od tarcia atmosferycznego jak i masy ciepła wytwarzanego podczas wejścia w atmosferę pojazdów kosmicznych , nawet może zastąpić konwencjonalne powierzchnie sterowe .
Być może to początki kosmicznych sił bojowych ❓ Ciekawie to wygląda. Technika idzie do przodu tylko patrzeć jak powstaną kosmiczne myśliwce i bombowce 😀 Najpierw armia, a potem cywile 😀 Tak jak z komputerami 😀
Już istnieją. Pomijając środki ziemia/powietrze-kosmos (amerykańskie rakiety SM-3, stare ASATy, chińskie lasery, rosjanie też mają pociski ziemia-kosmos, z głowicami nuklearnymi etc), to ZSRR swego czasu zbudowało uzbrojone samoloty kosmiczne, mające zwalczać ew. wojskowe wersje amerykańskiego Space Shuttle'a. Nazywało się to Huragan czy jakoś tak.
Być może to początki kosmicznych sił bojowych ❓ Ciekawie to wygląda. Technika idzie do przodu tylko patrzeć jak powstaną kosmiczne myśliwce i bombowce 😀 Najpierw armia, a potem cywile 😀 Tak jak z komputerami 😀
A ja bym wolał żeby zanim zacznie się na dobre militaryzacja kosmosu - to najpierw utworzono rząd światowy 🙄 Bo bez niego to może być dla ludzkości zbyt niebezpieczne 😐
[...] to ZSRR swego czasu zbudowało uzbrojone samoloty kosmiczne, mające zwalczać ew. wojskowe wersje amerykańskiego Space Shuttle'a. Nazywało się to Huragan czy jakoś tak.
To chyba musi być jakaś super tajemnica, bo ja nie słyszałem ani jednej wzmianki w mediach na ten temat, a media jak wiadomo bardzo lubią wszelkie sensacje 😆
Jedyny wojskowy wahadłowiec jaki znam to X-37B, ale on jeszcze nie wykonał żadnego lotu (w tym roku planowany jest pierwszy start) , no i nic nie wiadomo o tym, że ma być jakkolwiek uzbrojony.
http://www.rp.pl/artykul/457245_Wahadlowie...iwum_NASA_.html
Przygotowania do startu X-51
http://www.kosmonauta.net/rockets-launches...-2010-03-10-x51
No no rozwój technologi 😀 Ciekawe kiedy powstaną takie linie lotnicze ❓ 😀
SpaceX i oficjalne podsumowanie testu Falcona-9
http://www.kosmonauta.net/plans-devel/plan...-spacex-f9-test
Miejmy nadzieje, że nie wybuchnie ❗ Cierpliwie czekam na pierwszy start Dragona.
Przygotowania do startu X-51
http://www.kosmonauta.net/rockets-launches...-2010-03-10-x51
No no rozwój technologi 😀 Ciekawe kiedy powstaną takie linie lotnicze ❓ 😀
Szkoda że to dopiero prototyp 😐
Czy USA będą miały pierwszy kosmiczny samolot bojowy ❓
http://www.kosmonauta.net/rockets-launches...x-37b-preflight
Prom kosmiczny Enterprise przygotowywany do swojego ostatniego lotu
http://www.kosmonauta.net/plans-devel/plan...erprise-shuttle
Szkoda, że go do lotów orbitalnych nie dostosowali 🙁 Ciekawe czy można to jeszcze zrobić ❓
Prom kosmiczny Enterprise przygotowywany do swojego ostatniego lotu
http://www.kosmonauta.net/plans-devel/plan...erprise-shuttle
Szkoda, że go do lotów orbitalnych nie dostosowali 🙁 Ciekawe czy można to jeszcze zrobić ❓
Być może i można, tyle że jest to nieopłacalne.
Pierwszy na świecie kosmiczny "żaglowiec"
http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,8...zaglowiec_.html
A tu mamy inny pomysł na podróże kosmiczne 🙄