Forum Rozmowy (nie)kontrolowane Nauka Rakiety, wahadłowce, samoloty i promy kosmiczne

Rakiety, wahadłowce, samoloty i promy kosmiczne

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 184 total)
  • Author
    Posts
  • Zarathos
    Participant
    #86925

    Z pewnego pkt widzenia rakieta to też forma napędu odrzutowego. A silnik Skylona to nie jest silnik strumieniowy, tylko właśnie turboodrzutowy, z przechłodzonym wlotem powietrza umożliwiającym pracę sprężarki przy dużych prędkościach i osiąganie wyjątkowo dużego stopnia sprężenia. Oraz pracy bez dostępu powietrza.Częścią SABERa są silniki strumieniowe, umożliwiające bezpiecznie pozbycie się (spalnie) nadmiaru wodoru z systemu chłodzącego powietrze.

    Romek 63
    Participant
    #86927

    Częścią SABERa są silniki strumieniowe, umożliwiające bezpiecznie pozbycie się (spalnie) nadmiaru wodoru z systemu chłodzącego powietrze.

    Nie znam dokładnie konstrukcji tego silnika ale sam przyznajesz że jego częścią są silniki strumieniowe.

    Wydaje mi się że w tej konstrukcji połączono 3 typy silnika w jednym. Czyli turboodrzutowy, strumieniowy i rakietowy. Chyba powyżej 3 Macha sprężarka silnika turboodrzutowego przestaje działać, a silnik zaczyna działać jak silnik strumieniowy, a później powyżej 5 Macha jak silnik rakietowy - bo nie wiem czy łopatki klasycznej sprężarki wytrzymałyby prędkość powyżej 3 Macha :huh:

    Dołączona grafika

    Zarathos
    Participant
    #86929

    Nie. To jest silnik turboodrzutowy przez cały okres swojej pracy. Ma możliwość pracy bez dopływu powietrza z zewnątrz, oraz pracy przy prędkościach hipersonicznych bez niebezpieczeństwa stopienia łopatek turbin. Dzieje się tak, ponieważ jako paliwo zastosowano wodór, który chłodzi do bardzo niskich temperatur powietrze przy wlocie do silnika, a w lotach powyżej granicy atmosfery ma możliwość spalania wodoru bez dopływu powietrza z zewnątrz.Silniki strumieniowe są w nim, w przeciwieństwie do np. silników strumieniowych w napędzie SR-71 nie sposobem na zwiększenie ciągu, ale bezpieczne pozbycie się nadmiaru wodoru. Do słodzenia powietrza potrzebne jest więcej wodoru niż silnik jest w stanie później spalić, dlatego wykorzystuje się silniki strumieniowe, aby spalić jego nadmiar. Dodatek ciągu jest mile widzianym plusem.

    Romek 63
    Participant
    #86930

    Nie. To jest silnik turboodrzutowy przez cały okres swojej pracy.

    Czyli wynika z tego, że silnik turboodrzutowy i strumieniowy (czy też silniki strumieniowe jeśli jest ich kilka?) pracują jednocześnie. Z tego co wiem to główna różnica między silnikiem strumieniowym a turboodrzutowym polega na tym, że strumieniowy nie ma klasycznej sprężarki z łopatkami i turbiny ale jedynie zwężający się kanał powietrzny który spręża powietrze lub mieszankę paliwową. Co do tego przełączania się w tryb silnika rakietowego - to czytałem o tym i jest to dość jasne. Tylko właśnie nie do końca rozumiałem to ewentualne jednoczesne działanie turboodrzutowego i strumieniowego silnika. Wydawało mi się że strumieniowy silnik włącza się po wyłączeniu trybu turboodrzutowego. A co do łopatek turbin to przy prędkościach powyżej 3 Macha występuje nie tylko problem z ich nadmiernym nagrzewaniem ale także ze zbyt dużą siłą odśrodkową przy takich prędkościach obrotowych, nie wiem więc czy samo dodatkowe chłodzenie rozwiązuje te problemy.

    Romek 63
    Participant
    #86934

    A tu mam całkiem coś nowego

    cytat "EADS Astrium wraz z pomocą Niemców, Rosjan i ESA chcą przeprowadzić w ciągu najbliższych 3 lat suborbitalny lot z powrotnym próbnikiem, który zamiast zwykłej powłoki termicznej używałby osłony pola magnetycznego."

    To pozwoliłoby rozwijać bardzo duże prędkości w atmosferze, a może także w kosmosie stanowiłoby ochronę przed meteorami i promieniowaniem 🙄

    Dołączona grafika

    http://www.flightglobal.com/articles/2009/...n-launcher.html

    Galactica
    Participant
    #86935

    Faktycznie Romek to ciekawy projekt. 😀 Co do Skylona i jego silników to pożyjemy zobaczymy 😀 Mam tylko wielką nadzieję, że tego nie zepsują ❗

    Reyden
    Participant
    #86941

    Są dwa typy silników strumieniowych :- typowy ramjet - silnik strumieniowy przy którym przepływ powietrza zachodzi już przy prędkości poddźwiękowej ( coś koło 0,5 Ma wymagane aby silnik zadziałał ) .- scramjet - supersonic combustion ramjet - silnik strumieniowy z naddźwiękową komorą przepływu - aby silnik zadziałał musi być przepływ powietrza z prędkością naddźwiękową ( ~ 5 Ma ) .To że zastosowane 3 stopień ( silniki rakietowe ) to wynik tego że pojazd ma się nie tylko poruszać w atmosferze , ww. silniki ( Scramjet szczególnie ) + PDE/PDWE pozwalają na osiąganie prędkości 20+ Ma . A co do osłony termicznej - poczytajcie sobie o zastosowaniach plazmy w tym względzie .Nie dość że to idealna metoda na niewidzialność dla radaru ( choć może w typ przypadku niepożądana ) , to w dodatku plazma jest w stanie skutecznie izolować kadłub samolotu od tarcia atmosferycznego jak i masy ciepła wytwarzanego podczas wejścia w atmosferę pojazdów kosmicznych , nawet może zastąpić konwencjonalne powierzchnie sterowe .

    Romek 63
    Participant
    #86942

    To że zastosowane 3 stopień ( silniki rakietowe ) to wynik tego że pojazd ma się nie tylko poruszać w atmosferze ,

    Dzięki za informacje o typach silników strumieniowych, ale to powyżej to chyba całkiem oczywiste ;D

    Galactica
    Participant
    #86943

    Nie dość że to idealna metoda na niewidzialność dla radaru ( choć może w typ przypadku niepożądana ) , to w dodatku plazma jest w stanie skutecznie izolować kadłub samolotu od tarcia atmosferycznego jak i masy ciepła wytwarzanego podczas wejścia w atmosferę pojazdów kosmicznych , nawet może zastąpić konwencjonalne powierzchnie sterowe .

    Być może to początki kosmicznych sił bojowych ❓ Ciekawie to wygląda. Technika idzie do przodu tylko patrzeć jak powstaną kosmiczne myśliwce i bombowce 😀 Najpierw armia, a potem cywile 😀 Tak jak z komputerami 😀

    Zarathos
    Participant
    #86953

    Już istnieją. Pomijając środki ziemia/powietrze-kosmos (amerykańskie rakiety SM-3, stare ASATy, chińskie lasery, rosjanie też mają pociski ziemia-kosmos, z głowicami nuklearnymi etc), to ZSRR swego czasu zbudowało uzbrojone samoloty kosmiczne, mające zwalczać ew. wojskowe wersje amerykańskiego Space Shuttle'a. Nazywało się to Huragan czy jakoś tak.

    Romek 63
    Participant
    #86970

    Być może to początki kosmicznych sił bojowych ❓ Ciekawie to wygląda. Technika idzie do przodu tylko patrzeć jak powstaną kosmiczne myśliwce i bombowce 😀 Najpierw armia, a potem cywile 😀 Tak jak z komputerami 😀

    A ja bym wolał żeby zanim zacznie się na dobre militaryzacja kosmosu - to najpierw utworzono rząd światowy 🙄 Bo bez niego to może być dla ludzkości zbyt niebezpieczne 😐

    [...] to ZSRR swego czasu zbudowało uzbrojone samoloty kosmiczne, mające zwalczać ew. wojskowe wersje amerykańskiego Space Shuttle'a. Nazywało się to Huragan czy jakoś tak.

    To chyba musi być jakaś super tajemnica, bo ja nie słyszałem ani jednej wzmianki w mediach na ten temat, a media jak wiadomo bardzo lubią wszelkie sensacje 😆

    Jedyny wojskowy wahadłowiec jaki znam to X-37B, ale on jeszcze nie wykonał żadnego lotu (w tym roku planowany jest pierwszy start) , no i nic nie wiadomo o tym, że ma być jakkolwiek uzbrojony.

    Dołączona grafika

    http://www.rp.pl/artykul/457245_Wahadlowie...iwum_NASA_.html

    Galactica
    Participant
    #86994

    Przygotowania do startu X-51

    http://www.kosmonauta.net/rockets-launches...-2010-03-10-x51

    No no rozwój technologi 😀 Ciekawe kiedy powstaną takie linie lotnicze ❓ 😀

    SpaceX i oficjalne podsumowanie testu Falcona-9

    http://www.kosmonauta.net/plans-devel/plan...-spacex-f9-test

    Miejmy nadzieje, że nie wybuchnie ❗ Cierpliwie czekam na pierwszy start Dragona.

    Romek 63
    Participant
    #87126

    Przygotowania do startu X-51

    http://www.kosmonauta.net/rockets-launches...-2010-03-10-x51

    No no rozwój technologi 😀 Ciekawe kiedy powstaną takie linie lotnicze ❓ 😀

    Szkoda że to dopiero prototyp 😐

    Czy USA będą miały pierwszy kosmiczny samolot bojowy

    http://www.kosmonauta.net/rockets-launches...x-37b-preflight

    Galactica
    Participant
    #87150

    Prom kosmiczny Enterprise przygotowywany do swojego ostatniego lotu

    http://www.kosmonauta.net/plans-devel/plan...erprise-shuttle

    Szkoda, że go do lotów orbitalnych nie dostosowali 🙁 Ciekawe czy można to jeszcze zrobić ❓

    Romek 63
    Participant
    #87152

    Prom kosmiczny Enterprise przygotowywany do swojego ostatniego lotu

    http://www.kosmonauta.net/plans-devel/plan...erprise-shuttle

    Szkoda, że go do lotów orbitalnych nie dostosowali 🙁 Ciekawe czy można to jeszcze zrobić ❓

    Być może i można, tyle że jest to nieopłacalne.

    Pierwszy na świecie kosmiczny "żaglowiec"

    http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,8...zaglowiec_.html

    A tu mamy inny pomysł na podróże kosmiczne 🙄

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 184 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
searchclosebars linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram