Forum › Star Trek Online - Forum serwisu STOnline.pl › Artykuły › Poradnik dyplomaty
DXP
DXP (Diplomatic XP) to nic innego jak punkty doświadczenia dyplomatycznego, zdobywane w celu uzyskania poszczególnych rang dyplomatycznych. Poradnik ten przedstawia sposoby zdobywania DXP, aby w końcu po długiej i ciężkiej pracy uzyskać upragniony tytuł Ambasadora Federacji i wszelkie związane z nim przywileje.
Na wstępie jednak trzeba zaznaczyć trzy bardzo ważne sprawy:
Rangi dyplomatyczne
Dyplomacja jest częścią mechanizmu Duty Officers, więc zdobywanie kolejnych rang wiąże się również z nagrodami w postaci oficerów pokładowych:
Na początku dobrze jest wykonać 8 misji dyplomatycznych rozmieszczonych w uniwersum STO - da to nam sporo frajdy. Nie jest to jednak obowiązkowe, bo punkty doświadczenia dyplomatycznego da się zdobywać tylko za pomocą misji Duty Officers, które można znaleźć we wszystkich sektorach galaktyki oraz w terminalu w kwaterze kapitana na mostku Waszych okrętów.
Misja 1 - Ancestral Sin
Lecimy na Vulcan i przenosimy się na powierzchnię planety.
Zaczynamy na szczycie wielkich schodów. Zejdź w dół aż do ambasador T'Sawa i porozmawiaj z nią. Przeczytaj wszystko, co ma do powiedzenia, bardzo dokładnie, gdyż zakończenie misji niepowodzeniem będzie oznaczało wykonywanie wszystkich czynności od początku. Jeśli już skończyłeś rozmowę z nią, zejdź na sam dół schodów. Przy fontannie będzie stało dwóch Romulan. Porozmawiaj z ambasadorem Jirokiem.
Teraz wróć z powrotem do ambasador T'Sawa. Po wybraniu opcji Ambassador Jirok's life has been threatend musisz zebrać informacje od historyków znajdujących się w okolicy. Aby zebrać wszystkie wymagane informacje, musisz przepytać czterech historyków. Każdy z nich będzie miał informacje dotyczące błędów napisanych na jednej stronie listu.
I tak:
Jeśli log misji zaliczył Ci wszystkie etapy prawidłowo, udaj się z powrotem do ambasadora Jiroka stojącego przy fontannie. Porozmawiaj z nim, wybierając opcję That threat did not come from a Vulcan! Klikaj teraz na Page One -> Continue, Page Two -> Continue, Page Three -> Continue i Page Four -> Continue.
Po zakończeniu dialogu zostaniesz wywołany przez swój statek. Klikaj na wszystkie opcje dialogowe (ciągle będą pojawiały się nowe).
Idź teraz do ambasador T'Sawa. Koło niej stoi Jobok. Porozmawiaj z nim, ale nie klikaj opcji Explain yourself! Opcją, którą musisz wybrać, jest I've investigated your history, We have compared recent and previous communications oraz This is your chance to do the right thing.
Teraz możesz zejść do fontanny i porozmawiać z Lt. Hemek. Będziesz miał do wyboru dwie opcje. Koniecznie wybierz Jobok has revealed the truth.
Porozmawiaj z ambasador T'Sawa. Misja zakończona!
Misja 2 - Trade Deal
Udaj się do Starbase 39 w Alpha Centauri Sector Block.
Porozmawiaj z Lt. Commander Brocal. Poprosi Cię ona, abyś przywitał się z trzema ambasadorami przebywającymi na stacji: Vimok, Ulish i Surah.
Po przywitaniu wszystkich ambasadorów wróć do Lt. Commander Brocal. Poprosi Cię ona o rozwiązanie konfliktu między ambasadorami.
Pierwsze, co musisz zrobić, to porozmawiać z ambasadorem Surah. Dowiesz się, że nie podoba mu się sposób traktowania go przez Ferengi.
Teraz porozmawiaj z ambasadorem Ulish. Przedstawi on propozycję dla Suraha. Udaj się do Suraha i przedstaw mu propozycję Ferengich. Oczywiście nie spodoba mu się ona i odrzuci ją. Poprosi Cię jednak o wyszukanie międzygwiezdnych przepisów handlowych w komputerach stacji (znajdziesz je poniżej przy wejściu do pomieszczenia transportera).
Zacznij od przeczytania informacji na temat wszystkich ambasadorów znajdujących się na stacji, klikając na Trade Conference Amabssadors. Po przeczytaniu informacji na temat ambasadora Ulisha dostaniesz opcję przeczytania więcej informacji na jego temat. Koniecznie musisz to zrobić. Po przyswojeniu wszystkich informacji możesz przeczytać sekcję Deferi Memto Spice Trade Agreement. Po wybraniu jej będziesz mógł spytać komputer, czy porozumienie jest zgodne z prawem.
Już prawie koniec. Masz wszystkie potrzebne informacje, wygrzebałeś brudy ambasadora Ferengi, to teraz udaj się do T'nae i poproś ją o pomoc. Porozmawiaj teraz z ambasadorem Ulishem i wybierz opcję Admiral T'nae has authorized me to offer you Entertainment Provisions. Teraz porozmawiaj z ambasadorem Surah, wybierając opcję The Ferengi have agreed to lift the tariff. Przekaż te same informacje trzeciemu ambasadorowi (Vimok) i wróć do Lt. Commander Brocal, aby zakończyć misję.
Misja 3 - Standoff
Udaj się na Bajor w Beta Ursae Sector Block.
Jednak zanim wlecisz do systemu Bajor, odwiedź najpierw bar Quarka na Deep Space 9. Stacja znajduje się praktycznie w tym samym miejscu co Bajor.
Po zadokowaniu na stacji udaj się do baru Quarka i kup Bajoran Jumja Stick. Schowaj do ekwipunku i NIE ZJADAJ. Będzie Ci potrzebne później.
Teraz możesz udać się na Bajor. Zaraz po wleceniu do systemu dostaniesz informacje dotyczące misji.
Po zaakceptowaniu zostaniesz przeniesiony do wnętrza swojego statku, a dokładniej do sali obserwacyjnej. Będą znajdowali się tam dwaj NPC (nie licząc straży). Jeden z nich gul Antos stoi przy oknie, drugi gul Surjan siedzi na krześle za Tobą.
Najpierw porozmawiaj z gulem Surjanem. Kliknij pierwszą opcję w dialogu. Teraz pojawiła się zielona opcja. Kliknij ją. Przyszła kolej na gula Antosa. Zadaj mu pierwsze pytanie z okna dialogowego. Znowu pojawi się zielony dialog, który musisz wybrać.
Teraz wróć do gula Surjana i wypytaj go na temat zebranych dowodów. Przejrzyj wszystkie opcje dialogowe i porozmawiaj z nim znowu. Pojawiły się trzy nowe pytania. Zadaj je wszystkie. Niektóre odblokują kolejne pytania. Upewnij się, że wszystkie z nich przeczytałeś.
Przejdź teraz do gula Antosa. Zadaj mu wszystkie dostępne pytania i nie zapomnij o przeczytaniu tych, które zostaną odblokowane.
Teraz w miejscu, gdzie pojawiłeś się na początku misji, znajdują się dwie konsole. Podejdź najpierw do konsoli z dużym ekranem. Klikaj we wszystkie dostępne opcje razem z podkategoriami.
Wygląda to tak:
Teraz przejdź do konsoli po lewej stronie drzwi. Na niej możesz badać dostępne dowody. Najpierw zbadaj transmisję, wybierając opcje:
Przejrzyj resztę dostępnych dialogów.
Przejdź do analizy technologii (Analyze Tech). Użyj wody na urządzeniu (Expose the device to water) i zbadaj powstałe gazy (Examine Gasses). Wróć do gula Antosa. Wybierz opcję I have reason to believe the video of you is actually a Changeling, po czym przeczytaj resztę dialogu. Teraz porozmawiaj z gulem Surianem i zadaj mu obydwa pytania dotyczące materiału wideo.
Wróć do konsoli z dużym wyświetlaczem i wybierz Research Antos, a później Research Medical Records. Teraz wróć do gula Suriana i porozmawiaj z nim. Jak już skończysz, przejdź do rozmowy z gulem Antosem. Misja zakończona.
Misja 4 - Taste of Home
Udajemy się do Memory Alpha. Doskonała lokalizacja, gdyż tutaj mamy aż kilka misji i wszystkie w jednym miejscu. Pierwsza z nich to Taste of Home. Dostajemy ją od osobnika o nazwisku Kirayoshi O'Brien.
Tak, tak, już go znamy. To drugie dziecko Milesa i Keiko O'Brien. Ostatni raz widzieliśmy go jako niemowlę w serialu DS9. Teraz jak się okazuje, jest już oficerem Floty. Jednak znajduje się daleko od domu i jedyne, czego mu brakuje, to pysznych, słodkich lizaków wykonanych z żywicy Jumja. Niestety, ale Deep Space 9 znajduje się bardzo daleko, żeby lecieć tylko po nie. Ale zaraz! Przecież już kupiliśmy je wcześniej. Teraz możesz mu je oddać. Misja zakończona!
Teraz czeka Cię dużo biegania w tą i z powrotem, ale opłaci się.
Misja 5 - Family Ties
Aby otrzymać tą misję, odszukaj w Memory Alpha osobnika imieniem Quex.
Jest to Ferengi zmartwiony faktem, że jego bracia ciągle się kłócą. Aby przerwać ten ciągły konflikt, Quex chce im udowodnić, że obydwaj dostają uczciwe dole z zysków. Oto co powinieneś zrobić:
Misja 6 - Hostile Takeover
Aby otrzymać tą misję, musisz porozmawiać z Markinem w Memory Alpha.
Markin sądzi, że Quex chce go wygryźć z interesu. Tak więc doszedł do wniosku, że musi pozbyć się brata z Memory Alpha.
W tym przypadku masz do wyboru 3 drogi. Rozpuścić plotki na temat Quexa, donieść Quexowi na temat planów jego brata albo zgłosić sprawę do komandor Romaine. Każda z nich zakończy misję sukcesem.
Opcja pierwsza - Porozmawiaj z Zara Dren i powiedz jej, że słyszałeś informacje o tym, iż Quex sprzedaje towary nie spełniające wymogów Federacji. Wyśle Cię ona do komandor Romaine. Teraz musisz uzyskać próbkę towaru, którym handluje Quex. Użyj komputera za nim, aby ją przeanalizować. Klikaj w opcje, aż pojawi się Complete Analysis. Teraz możesz wrócić do Romaine i opowiedzieć o tym, co znalazłeś. Idź do Quexa i zakończ misję.
Opcja druga - Porozmawiaj z Markinem. Idź do Quexa i donieś, że Markin chce rozpuścić plotki na jego temat. Dostaniesz od niego próbki towaru, które musisz przeanalizować na komputerze. Klikaj kolejno w opcje do pojawienia się Complete Analysis. Zgłoś się teraz do komandor Romaine i opowiedz o tym, czego się dowiedziałeś. Została Ci tylko szybka wyprawa do Quexa i misja zakończona.
Opcja trzecia - Porozmawiaj z komandor Romaine. Dostaniesz od niej zadanie pozyskania próbek towaru od Quexa. Tak więc udaj się do niego i weź je. Standardowo użyj komputera w celu analizy pozyskanego materiału, kliknij Complete Analysis, zgłoś się do Romaine, a później znowu do Quexa. Misja wykonana.
Misja 7 - Shady Supplies
Aby otrzymać tą misję, porozmawiaj z Zelem w Memory Alpha.
Zel chce, abyś porozmawiał z jego bratem Markinem i przekonał go do niesprzedawania kradzionego towaru w Memory Alpha. Nie pozostaje Ci nic innego, jak udać się do Markina i porozmawiać z nim. Gdy mu powiesz, że słyszałeś doniesienia oskarżające go o sprzedawanie lewego towaru, ten oczywiście zaprzeczy. No trudno. Musisz udać się do centralnego pomieszczenia i przeskanować jego ładunek. Sprawdzaj skrzynia po skrzyni, aż coś znajdziesz. Teraz wróć do Markina i powiedz mu o znalezionym ładunku. Masz teraz do wyboru dwie opcje. Pierwsza to zameldować wszystko komandor Romaine, druga - pozbyć się trefnego ładunku. Której opcji nie wybierzesz, to misja zakończy się sukcesem.
Misja 8 - Quarantine
Misję rozpoczynasz w Memory Alpha, jednak wykonasz ją w Deep Space K-7, znajdującej się w Eta Eridani Sector Block.
Aby otrzymać tą misję, musisz porozmawiać z Orlando Mai w Memory Alpha. Zostaniesz przez niego poproszony o dostarczenie zapasów medycznych na stację K-7. Prześlij się na statek i leć do sektora Eta Eridani. Po dotarciu na Deep Space K-7 idź do klubu. Znajdziesz tam przy barze doktora Yoc'm, któremu masz przywieźć leki. Poprosi Cię on o udanie się do ambulatorium i zawiadomienie pielęgniarki Lepa. Winda znajduje się zaraz koło doktora.
W ambulatorium porozmawiaj z pielęgniarką. Teraz skontaktuje się z Tobą Twój oficer i poinformuje Cię o epidemii, która wybuchła przez przewożony ładunek.
Wejdź do windy i jedź porozmawiać z doktorem Yoc'm. Dostajesz za zadanie opracowanie szczepionki przeciwko zarazie. Musisz udać się z powrotem do ambulatorium.
Pierwsze, co powinieneś zrobić, to skontaktować się z Memory Alpha, używając do tego konsoli w laboratorium. Klikaj we wszystkie pytania, które się pojawiają. Teraz przeanalizuj raport z wypadku. Już możesz zsyntetyzować antygen.
Składniki są takie:
Przetestuj lek na chorym kwatermistrzu zamkniętym w polu siłowym.
Teraz czeka Cię podróż powrotna, żeby porozmawiać z Orlando Mai i zakończyć misję.
Misja - The Breen Connection
Wielu ludzi zapomina o tej misji, a jednak warto ją wykonać. Zwłaszcza że to najłatwiejsze DXP, jakie można zdobyć. 🙂
(Pojawiły się informacje, że misja zastępuje miejsce "Taste of Home". Niestety nie mogę tego potwierdzić. Ja osobiście zrobiłem obydwie misje, a w change logu dołączonym do patchy nie udało mi się znaleźć żadnych informacji na ten temat.)
Po ukończeniu epizodu drugiego Cold Comfort ambasador Surah poinformuje Cię, że ktoś z Gwiezdnej Floty chce się z Tobą skontaktować. W prawym dolnym rogu ekranu pojawi Ci się informacja, że jesteś wywoływany przez ambasadora Sugihara. Złóż mu raport z tego, czego się dowiedziałeś (klikaj w opcje dialogowe) i dostaniesz 10 DXP!
Co dalej?
To już wszystkie misje, jakie możesz wykonać, aby zdobyć DXP. Nie znaczy to, że nie da się już zdobyć więcej punktów. W dalszej części poradnika opisane są inne sposoby zdobywania Diplomacy XP.
Misje daily
Jak na razie w Star Trek Online dostępna jest tylko jedna taka misja. Można ją powtarzać codziennie. Czyli daje nam stały przychód 10 DXP dziennie. Dobre i to.
Rescue Deferi Captives (Daily)
Misja szybka, łatwa i przyjemna, a co najważniejsze - robiona "po drodze" dziennych daily w Orellius Sector Block.
Jednak aby móc ją otrzymać, musisz ukończyć misję Out in the Cold z pierwszej serii Featured Episodes.
Otrzymasz ją po skontaktowaniu się z ambasadorem Surahem.
Poinformuje Cię on, że koloniści z pasa Kelvani zostali uprowadzeni przez Breenów prawdopodobnie w celu zrobienia z nich niewolników. Oczywiście twoim zadaniem jest odbicie ich.
Udaj się w okolice Kelvani Belt i wypatruj statku NPC "Breen Patrol". Po zlokalizowaniu go podleć bliżej, przeskanuj statek i wyjdź z warp.
Teraz kolejność czynności:
Teraz masz do wyboru albo zapłacić 1000 Gold Pressed Latinum i odzyskać uprowadzonych Deferi, albo wybrać:
Teraz szybko w ciągu 20 sekund musisz przetransportować więźniów na pokład swojego statku.
Po udanej misji ratunkowej możesz odlecieć z systemu bądź zniszczyć statek Breenów.
Po ukończeniu misji wywołaj ambasadora i odbierz swoją nagrodę.
Misje patrolowe
Na etapie levelowania swojej postaci wielokrotnie natkniesz się na misje typu Patrol. Wielu graczy ich nie lubi, jednak są one dobrym sposobem nie tylko na levelowanie, ale również na zdobywanie DXP. Dlaczego?
Wiele z patroli posiada jedną misję, gdzie praktycznie nic nie robisz (brak walki), a przyznają Ci za to 10 DXP. Niestety, ale ciężko teraz o dokładny spis wszystkich misji patrolowych dających Diplomacy XP.
Eksploracja
W ciągu całej gry dostajesz misje dotyczące eksploracji różnych mgławic i innych obszarów wszechświata STO. Częstym błędem popełnianym przez graczy jest omijanie misji typu "Prześlij się na planetę i przeskanuj", "Dostarcz cewki warp (i tym podobne materiały)", "Przeskanuj wraki statków". Za tego typu misje, nie wymagające od gracza walki, dostaje się zawsze 10 DXP. Chyba warto.
Misje "Diplomatic Investigation"
Jiro Sugihara
Po osiągnięciu rangi dyplomatycznej Attache będziesz dostawał od ambasadora Jiro Sugihara misje typu Diplomatic Investigation. Są to misje typu eksploracji bez walki. Z tą różnicą, że po udaniu się we wskazane miejsce w galaktyce automatycznie dostaniesz dostęp do tej misji.
Warto dodać, że misje te pojawiają się w różnych odstępach czasu. Czasami co kilka minut, a czasami trzeba czekać godzinę i więcej.
Za wykonanie każdej misji dostaniesz 10 DXP.
Misje "First Contact"
Jiro Sugihara
Prawdziwa gratka dla fanów uniwersum Star Treka. Trzeba się wykazać dość dogłębną wiedzą z różnych dziedzin. Naprawdę ciekawe misje, jednak wykonanie ich jest dość wymagające.
Ten rodzaj misji otrzymasz w różnych odstępach czasu (podobnie jak Diplomatic Investigation) od Jiro Sugihara po osiągnięciu rangi dyplomatycznej Envoy.
Po otrzymaniu misji musisz udać się we wskazane miejsce. Po dotarciu tam przeniesiesz się na swój statek, gdzie będą również przedstawiciele rasy, z którą nawiązujesz kontakt.
Przepytaj wszystkich bardzo dokładnie, sporządzając notatki z kluczowych informacji. Jeśli zakończyłeś już zbieranie wywiadu dotyczącego rasy, podejdź do ambasadora, zacznij rozmowę i odpowiadaj na jego pytania.
Zwracaj dokładną uwagę na pytania i odpowiedzi, których udzielasz. Czasami różnią się one w minimalnym stopniu, a zaważą na tym, czy odpowiedź jest poprawna, czy też błędna.
Jeśli nie jesteś pewny, jakiej informacji dotyczącej uniwersum Star Trek udzielić, przejdź do strony Memory Alpha i poszukaj.
Misje DOFF
Od sezonu 5 zdobywanie punktów doświadczenia w dyplomacji zostało włączone w mechanizm Duty Officers. Oznacza to, że w każdym sektorze można trafić na misje, które przynoszą od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy punktów (w przypadku krytycznego sukcesu). Misje są jednak losowe i nie można jednoznacznie stwierdzić, gdzie w danym momencie jest konkretna misja i ile punktów ona przyniesie.
Wykonanie misji polega na przydzieleniu do niej załogantów, czasami zebrania pewnych towarów i... czekania. Misja wykonuje się sama, w zależności od misji trwa to od jednej godziny do całej doby.
Zakończenie
To już wszystkie chwilowo dostępne sposoby pięcia się po szczeblach kariery dyplomatycznej. W przyszłości prawdopodobnie zostaną wprowadzone dodatkowe misje, jednak na razie nic o tym nie słychać.
Strony, które pomogły w utworzeniu tego poradnika: