Forum Rozmowy (nie)kontrolowane Nauka Nauka i jej postep - dyskusja

Nauka i jej postep - dyskusja

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 52 total)
  • Author
    Posts
  • r_ADM
    Participant
    #47459

    F-16 panuje niepodzielnie już chyba od 30 lat bodajże. Jedyna różnica między nim a jego następcą ma polegać na zwiększonej niewykrywalności (w świetle nowych ukraińskich radarów to niebędzie wielki atut) osiągi niemal bez zmian.

    coz za kompletna bzdura. F-16 sprzed 30 lat a ten dzisiejszy to tylko platowiec maja podobny. Poza tym, wszystko jest nowe. Silnik, awionika, systemy lacznosci, systemy uzbrojenia, systemy naprowadzania ognia, systemy obronne, komputery pokladowe itd.

    *mody znow beda plakac, ze offtop, ale trudno.

    GWYNBLEIDD
    Participant
    #47461

    r_ADM nie badz takim pesymista ;P Zgadzam sie w 100% - zarowno z Twoim zdaniem jak i z Zarathosa. Trzeba rozgraniczyc wynalazki od pojecia postepu naukowego. Zreszta jedno z drugim w parze idzie. Bo nikt mi nie powie ze polimery, nadprzewodniki, miniaturyzacja (niedawno pokazano baterie wielkosci mniejszej niz krwinka) to nie jest postep naukowo - techniczny. A czy zmiany w wiedzy medycznej, nowe leki, procedury medyczne, materialy sluzace do leczenia itp to nie postep naukowy?

    General
    Participant
    #47526

    F-16 ma silnik odrzutowy który jest czymś znacząco nowym w poruwnaniu do waszego fokkera, jednak taaaka różnica prędkości to już coś. O nanitach słyszałem tylko w ogame o maserach chyba też. Moje wypowiedzi mają charakter raczej rozważań a nie jakiegoś twardego stanowiska. Postawie teraz teze, że od czasu komputera osobistego nie pojawił się żaden rewolucyjny wynalazek co wy na to??

    Wyglądacie mi na gości dla których aparat fotograficzny w naszych telefonach do znaczący krok w historii ludzkości

    Zarathos
    Participant
    #47527

    Znaczący może nie, ale postęp i owszem. Każdy rozwój to rodzaj postępu. Napęd odrzutowy był znany w początkach XX stulecia, włosi eksperymentowali na nim jeszcze w czasach gdy żyli bracia Wright. Więc napęd F-16 (czy nawet Me 262), nie jest niczym nowym. Różni się jakością, technologią wykonania etc. Ale nie jest niczym nowym.Komputery osobiste znane były w XIX stuleciu, widziałem nawet u dziadka taką "maszynę do obliczeń" na korbkę. Fajna zabawka. Poza tym. wg Ciebie czym zbudowanie komputera osobistego (miniaturyzacja komputerów przemysłowych), różni się od zabudowania w telefonie komórkowym aparatu fotograficznego (miniaturyzacja normalnego aparatu).

    General
    Participant
    #47528

    r_ADM z kąd tyle wiesz o F-16? Mam nadzieje że nie czerpiesz z propagandy MON'u. Z tego co wiem max prędkość F-16 jest bez zmian. Co do nowych systemów to cóż zainstalowano nowy kopmuter i teraz są one dokładniejsze i to wszystko.

    Właśnie tym się różnimy dla mnie aparat foto w komurce to zero postępu a dla ciebie tak.

    Dla mnie postępem byłoby opracowanie np. napędu warpowego:D

    Liczydło to nie komputer osobisty. Widze, że w swoich pomysłach mnie przebijacie ciesze się że przyjeliście moje zdanie ale bez przesady.

    Różni się jedynie dalszą miniaturyzacją (kwestie dostosowania układu do potrzeb komurki z rozmysłem pomijam)

    Velo
    Participant
    #47529

    Ja definiuję postęp jako coś ciągłego. Są w nim graniczne punkty, jednakże cała nauka to coś ciągłegoTak więc też każda miniaturyzacja, każda nowa linijka kodu, każdy kolejny lot kosmiczny, to postęp.Cały postęp robi się małymi kroczkamiVelo

    Hemrod
    Participant
    #47530

    Prawie całkowicie się z tobą zgadzam Velo, oprócz granicznych punktów :). Gdy przestajemy się rozwijać znaczy to, że jesteśmy martwi.General jak na razie to ty czerpiesz z propagandy, jak widać większość się nie zgadza z twoją definicją postępu, może jest coś z nią nie tak?

    r_ADM
    Participant
    #47531

    Co do nowych systemów to cóż zainstalowano nowy kopmuter i teraz są one dokładniejsze i to wszystko.

    Pare postow wyzej powiedziales, ze jedyna roznica to zwiekszona niewykrywalnosc. Teraz piszesz, ze zainstalowano nowy komputer. Zdecyduj sie w koncu.

    Wlasciwie masz, poczyaj sobie.

    W samolocie F-16 C/D Block 52M+ zastosowano najnowsze osiągnięcia z dziedziny awioniki. Wszystkie systemy awioniki zostały zintegrowane. Ulepszona magistrala danych MIL-STD-1760 przekazująca dane z kokpitu jest czterokrotnie zdublowana, co zmniejsza ryzyko katastrofy w przypadku uszkodzenia samolotu.

    Wręgi kadłuba oraz dźwigary skrzydeł zostały pogrubione oraz wzmocnione, podobnie jak samo pokrycie, do budowy zastosowano nowe stopy duraluminium, tytanu oraz w większym stopniu kompozyty grafitowo-epoksydowe i inne.

    Samolot najprawdopodobniej otrzymał pokrycie materiałami RAM (radar absorbing materials)-dopuszczonymi do eksportu- absorbującymi promieniowanie radiolokacyjne. Samolot jest wyposażony w automatyczny system wykrywania uszkodzeń. Silnik Pratt&Whitney F100-PW-229 o większych parametrach ciągu-13 180 kG, będzie więc miał lepszy stosunek ciągu do masy co ma wpływ na niektóre osiągi, jak zwrotność, wznoszenie czy promień wiraży.

    Opcjonalnie można zastosować silnik ze zmiennym wektorem ciagu. Poprawiono charakterystykę dynamiczną (według producenta F-16 może osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą 1,6 Ma ze startu stojącego w czasie poniżej 4 minut) oraz zmniejszono promień skrętu.

    O awionice w amerykańskich maszynach można rozpisywać całe eseje, ale ja postaram się napisać o niej w jak największym skrócie.

    Cała kabina zaprojektowana jest w systemie HOTAS (Hand on Throttle and Stick - ręce na przepustnicy i drążku) dzięki czemu pilot nie musi odrywać rąk od drążka i przepustnicy sterując wszystkimi systemami za pomocą przycisków umieszczonych na nich. Ciekawą cechą F-16 jest praktycznie nieruchomy drążek, który reaguje na siłę nacisku, a nie na wychylenie. Kabina wyposażona jest w dwa ciekłokrystaliczne wyświetlacze wielofunkcyjne MFD (Multi Function Display), wyświetlacz wprowadzania danych IDM i wyświetlacz stacji ostrzegawczej RWR. Na wysokości wzroku pilota znajduje się wyświetlacz przezierny HUD (Head-up-Display). Układ kierowania jest w pełni care-free, co oznacza, że w trakcie walki pilot może po prostu trzymać drążek w pozycji "na siebie", a komputer sam ustali odpowiednie wychylenie powierzchni sterowych. Wskaźnik kąta natarcia pojawia się na HUDzie dopiero wraz z wypuszczeniem podwozia. Bezpieczeństwo pilota zapewnia fotel katapultowy ACES II klasy 0-0 pochylony o 30 stopni. Osłona kabiny bez żadnego metalowego wzmocnienia ograniczającego widoczność.

    Wykonana z poliwęglanów - materiału już kosmicznej ery - pełni rolę zarówno kabinowej osłony jak i pancernej szyby przedniej zarazem, pilot ma doskonałe pole widzenia (360 stopni dookoła, 40 stopni w dół na boki i 15 stopni w dół do przodu), osłona pokryta cienką warstwą złota, która zmniejsza echo radarowe nie pogarszając widoczności od wewnątrz. Wszystkie samoloty serii Block 50/52 produkowane od 2001 roku przystosowane są do przenoszenia zbiorników paliwa CFT (Comformal Fuel Tanks) wpisanych w obrys kadłuba(konforemne zbiorniki paliwa) dzięki temu samolot nie traci na własnościach pilotażowych i nie jest konieczne użycie podwieszanych zbiorników paliwa co zwiększa liczbę środków rażenia i znacznie zwieksza jego zasięg(5200km).

    Radar APG-68(v)9 z częściowym skanowaniem elektronicznym (fazowym) jest w stanie zidentyfikować samolot w ramach systemu "swój-obcy" z odległości 185 kilometrów, a przy tym pozwala nie ujawnić własnej pozycji podczas procedury zapytywania. Dzięki temu taka maszyna jest mniej "widzialna" przez nieprzyjaciela(Low Propable of Intercept). Zapewnia precyzyjny namiar celu bez względu na panujące warunki pogodowe przy pracy w trybie radaru o syntetycznej aperturze zwiększania rozdzielczości obrazu SAR (synthetic aperture radar) pozwalający na precyzyjniejsze definiowanie obiektów naziemnych(tzw."fotograficzne" odwzorowania celu).

    Podczas ataku na cele naziemne na ekranie radaru wyświetlany jest obraz terenu. Jego jakość jest tak dobra, iż z łatwością umożliwia on pilotowi dokładną identyfikację obiektu ataku. Funkcja SAR jest przydatna szczególnie podczas nocnych misji i przy złej pogodzie. Przy czym trafność odczytu dodatkowo weryfikuje komputer pokładowy, który w sposób ciągły analizuje dane, poprzez system GPS, z informacjami przekazywanymi przez zdjęcia satelitarne. Rozdzielczość obrazów uzyskiwanych przez APG-68(V)9 w trybie pracy jako radiolokator z syntetyczną aperturą (SAR) wynosi ok. 0,6 m. W maszynach tych piloci są już wyposażeni w specjalne gogle noktowizyjne. Radar może jednocześnie śledzić 10 celów i naprowadzać jednocześnie 4 pociski AMRAAM na cztery różne cele w trybie pracy "przeszukiwanie podczas śledzenia" ("search-while-track"), większą przestrzeń przeszukiwaną oraz polepszone zdolności śledzenia w trybie pracy "śledzenie w trakcie przeszukiwania" ("track-while-scan"), a także ma polepszone możliwości śledzenia pojedynczego celu.

    Z radiolokatorem został sprzęgnięty integralny pokładowy termolokacyjny układ celowniczo-nawigacyjny IFTS (Internal Forward-looking infrared Targeting System). Układ termolokacyjny jest stosowany do wykrywania i określania położenia, szczególnie w ciemnościach, takich celów jak okręt, samolot, pocisk rakietowy lub innych celów emitujących lub odbijających promienie podczerwone (cieplne). Zaletą termolokatora, w przeciwieństwie do radiolokatora, jest skrytość działania, ponieważ nie wysyła on żadnych fal ani promieni, a jest jedynie przystosowany do ich odbioru.

    System nawigacyjno-celowniczy samolotu składa się z trzech głównych elementów. Część integralna to zestaw złożony z radiolokatora Northrop-Grumman APG-68(v)9 z anteną z częściowym skanowaniem fazowym oraz integralnej kamery termowizyjnej o szerokim polu widzenia zamontowanej w nosowej części kadłuba. Zestaw ten wypełnia funkcje nawigacyjne tj. prowadzenie samolotu na małej wysokości(z automatycznym omijaniem przeszkód terenowych na wysokościach od 30 do 300 m), wykonywanie mapy terenu oraz jego zobrazowanie(kamera termowizyjna i zakres SAR stacji radiolokacyjnej), uaktualnienie pozycji samolotu na podstawie porównania rzeźby terenu z biblioteki danych itd., a także funkcje celownicze, zarówno w układzie powietrze-powietrze jak i powietrze-ziemia.

    Ponieważ zabudowana kamera termowizyjna spełnia głównie funkcje nawigacyjne, to do wspomagania funkcji celowniczych wykorzystuje się drugi element kompleksu -podwieszony zasobnik celowniczy z wykorzystaniem podczerwieni PANTERA (PANTERA Infrared Targeting Pod). Umożliwia dokładne namierzenie i precyzyjne trafienie celu, co pozwala zmniejszyć szkody, zapewnia możliwość dokonania w czasie rzeczywistym oceny zniszczeń spowodowanych ostrzałem, zasięg obserwacji zasobnika sięga 50-60 km, przy czym obserwacja jest prowadzona kamerą termowizyjną o wąskim polu widzenia i elektronicznej stabilizacji, a także kamerą TV CCD. Zasobnik dysponuje laserowym dalmierzem i podświetlaczem celów, a także urządzeniem śledzącym podswietlenie laserowe z innych źródeł.

    Trzecim elementem układu jest zintegrowany system transmisji danych w postaci terminalu Link 16 oraz modemu IDM zapewniający wzajemną wymianę informacji taktycznej w ramach zintegrowanego systemu dystrybucji informacji JTIDS. Układ celowniczy jest zintegrowany z systemem transmisji danych oraz modemem IDM, które wspólnie umożliwiają przekazywanie danych o sytuacji taktycznej, w tym danych o położeniu celów. Dane taktyczne, zarówno te przekazywane z zewnątrz, jak i te wykryte urzadzeniami pokładowymi są integrowane w jednolity obraz sytuacji taktycznej, zas bezposredni obraz widzianego celu jest również integrowany-poprzez nałożenie obrazów radiolokacyjnych (zakres SAR) oraz widzianymi kamerami systemu nawigacyjno-celowniczego. Całość jest zobrazowywana na dwóch wielofunkcyjnych monitorach MFD. Zaletą tego systemu jest też to, że maszyna może lecieć z wyłączonym radarem, a dzięki terminalowi Link 16 i modemowi IDM, informacje o sytuacji bojowej i tak będą dostępne w kabinie na wyświetlaczu, który pokaże odpowiednie dane z innych urządzeń zewnętrznych (np. AWACSa), pracujących w jednolitym systemie dowodzenia. Podczas ataku, radar, w połączeniu z informacjami z AWACSa [a wstapilismy ostatnio do organizacji wewnatrz NATO w mysl ktorej stalismy sie wspolwlascicielami 17 AWACSow - dop. LooZ^] i innych samolotów, może namierzyć i zaatakować cel, sam pozostając ukrytym. Stanie się możliwe odpalanie AMRAAMów w oparciu tylko o informacje z systemu wymiany danych, nie używając własnego radaru.

    Zupełną nowością w F-16 Block 52+ dla Polski będzie fabryczne wyposażenie w nowy system komputerów nawigacyjnych - Embedded Visual Computing. Jest to rozwiązanie posługujące się danymi z kamer HDTV, radaru nawigacyjnego, FLIR (Forward Looking Infrared), czyli zintegrowanego systemu do wspomagania nawigacji przy użyciu kamer podczerwieni i satelitarnego systemu lokalizacji GPS. Dane trafiają do pokładowego komputera misji SBC (Single Board Computer) czyli MMC, wyposażonego w komputer graficzny Quantum 3D Sentris, używanego do tej pory do tworzenia virtual reality w filmach (m.in. odegrał sporą rolę w projektowaniu scen do "Ataku klonów"). Jeżeli ktoś z was oglądał film "Final Fantasy" to efekt obrazu terenu przypomina sceny z tego filmu, ale w odróżnieniu od prawdziwego, podawany jest w idealnych warunkach oświetleniowych. Poza terenem wyobrażone są na nim również: zabudowania, stanowiska obrony przeciwlotniczej, umocnienia wojskowe, a nawet pojedyncze pojazdy itp.. Korzystając z tego typu obrazowania, pilot może dokonywać ataków na cele naziemne praktycznie przy zerowej ich widoczności (noc, mgła, dym). Zostaną one w pełni zintegrowane z systemami noktowizyjnymi, czyli goglami NVG co pozwoli na projekcję mapy i sytuacji samolotu na oszkleniu kabiny, a nie tylko na wyświetlaczach LCD. Dzięki sprzężeniu SBC z systemem NVG w nocy możliwe będzie także śledzenie sytuacji w powietrzu. W wersji z wyświetlaczem terenu znalazł już zastosowanie w śmigłowcach ratownictwa bojowego (Combat SAR) jak CH-53E Super Stallion oraz przeciwpancernych śmigłowcach AH-64E Longbow Apache.

    W razie niebezpieczeństa, zareaguje nowy, zintegrowany system obrony WRE czyli Advenced Integrated Defensive Electronic Warfare Suites (AIDEWS) ALQ-211(v)4 firmy ITT Avionics, składający się z połączonych w jeden system wbudowanych środków wykrywania promieniowania (RWR) pracującego w bardzo szerokim paśmie częstotliwości, układu ostrzegania przed odpalonymi pociskami pracujacego w podczerwieni i zestawu środków zakłócania aktywnego(ECM), wyrzutnika flar i dipoli dużego kalibru AN/ALE-47 oraz holowanych celów pozornych AN/ALE-50. Nie ma potrzeby używania dodatkowych zasobników ECM AN/ALQ-131, gdyż istniejący system jest wbudowany, umieszczony w "garbie" za kabiną, podobnie jak w wersji dla Izraela(F-16I).

    Zasobniki celownicze (LANTIRN, Sharpshooter, ATLIS II, Litening II) i nawigacyjne (LANTIRN, Pathfinder, RUBIS, ATLANTIC, Litening II).

    Wymienione typy zasobników celowniczych i nawigacyjnych, które zostały zintegrowane z samolotem F-16 to dalsze uzupełnienie funkci celowniczych i nawigacyjnych. Zapewniają one wykrycie, identyfikację, automatyczne śledzenie i kierowanie uzbrojeniem, a także podświetlenie celów dla bomb i pocisków kierowanych laserowo w dzień i w nocy, także w warunkach ograniczenia widzialności, spoza zasięgu bezpośredniej obrony przeciwlotniczej atakowanego obiektu, a zasobniki nawigacyjne wzrokowe celowanie uzbrojeniem niekierowanym w warunkach ograniczonej widzialności w dzień i w nocy. Dodatkowo zamontowany w zasobniku LANTIRN radiolokator umożliwia wykonywanie automatycznego lotu koszącego zgodnie z rzeźbą terenu.

    System sterowania to czterokanałowy, w pełni cyfrowy, światłowodowy Fly-By-Wire. Trzy niezależne kolorowe kamery wideo zapewniają rejestrację parametrów lotu i przebiegu misji przez dwie do sześciu godzin, ułatwiając analizę wykonania zadania przez pilota po lądowaniu. System nawigacji inercyjnej(bezwładnościowej) oparty na żyroskopie laserowym Litton LN-93 lub Honeywell H-423 zintegrowany z odbiornikiem GPS i system cyfrowego śledzenia terenu (DTS).

    To obecnie najlepszy system nawigacyjny dla samolotów wielozadaniowych na świecie. Nahełmowy system celowniczy (JHMCS), dzięki któremu pilot będzie mógł wybierać cele dla rakiet, po prostu patrząc na wrogi samolot, bez nakierowywania dziobu własnej maszyny, ponieważ najnowsza generacja pocisków zintegrowanych z F-16 zapewnia zaatakowanie celu przy jego dowolnym położeniu względem samolotu myśliwskiego w zasięgu pola widzenia pilota, w połączeniu z celownikami nahełmowymi. Taki system w ogóle eliminuje konieczność podejmowania manewrowej walki powietrznej, robienie "kobry" i "dzwonów" - do zaatakowania celu wystarczy jego wskazanie wzrokiem pilota F-16.

    Zarathos
    Participant
    #47532

    Eee.... czyta się jak broszurka MON. Trochę w niej byków i niedomówień, za to sporo piań pochwalnych na temat F-16 🙂

    r_ADM
    Participant
    #47534

    A co jest zlego w broszurce mon ?

    Zarathos
    Participant
    #47535

    To, że takie broszurki mają zazwyczaj zachwalać towar, a nie rzetelnie go przedstawiać.

    r_ADM
    Participant
    #47536

    Wytknij blad w takim razie.

    GWYNBLEIDD
    Participant
    #47537

    Zar nie chodzilo chyba r_ADM'owi o hymn pochwalny na czesc F16 a o pokazanie efektu i zastosowania nowych technologii a tym samym zdobyczy postepu i rozwoju naukowego czy tez samego postepu. I slusznie bo F16 mimo ze projektem stary wewnatrz nie jest juz samolotem sprzed lat 10-ciu chocby. A wracajac do zdania Generala - gdybysmy tak definiowali postep jak Ty to robisz to wlasciwie skonstruowanie samochodu, pociagu i wszelkich urzadzen poruszajacych sie z uzyciem technologii/wynalazku kola za postep uznac by nie mozna. Bo przeciez kolo wymyslono tysiaclecia wczesniej a teraz tylko dolozono inna obudowe do niego. Zbytnie uraszczanie swiata nie do konca sie sprawdza w wielu przypadkach ;PPS. Panowie prosba moderatorska - wyjasnijcie ewentualne watpliwosci odnosnie tekstu r_ADM'a na priv 😉

    Zarathos
    Participant
    #47538

    Ok, nie będę tutaj wytykał błędów, znajdę chwilę czasu to prześlę je na priv. Ale dodam (bo to akurat wiąże się z tematem), że większość systemów F-16 miało swój debiut na samolotach poprzedniej generacji, nie są więc (wg def. Generala) dowodem na postęp.

    General
    Participant
    #47539

    Wracając do tego nieszczęsnego F-16. poruwnajcie sobie Autocad2000 a autocad2006 czy widzicie jakąś różnice?Ja oprucz trujwymiarowych ikonek nie widze żadnej. Ale producent wypuszcza nowe wersje bo musi przecież stale zarabiać. Część z tego co R_adm napisał to faktycznie zwykła prpaganda. Większość z tego f-16 ma od 30 lat. Hud to nie jest żaden nowy wynalazek. Pisze że zmieniono silnik ok a ja się pytam gdzie osiągi??

    Postęp jest wtedy gdy dokonuje się jakiś przełom w nauce a nie wtedy gdy dodaje się kolorowe bajery.

    Podobno abramsy są niezniszczalne a ostatnio widziałem jak jeden taki się pali na ulicy w bagdadzie pewnie oberwał z 40 letniego RPG:D.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 52 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
searchclosebars linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram