Forum Star Trek Online - Forum serwisu STOnline.pl Artykuły Napęd impulsowy – co i jak?

Napęd impulsowy – co i jak?

Tagged: 

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • Migotka
    Participant
    #6602

    800px-Honour_Guard_on_Peghqu.jpg?version

    Podstawy

    W Star Trek Online do dyspozycji mamy kilka rodzajów silników impulsowych. Ale właściwie do czego one służą i o co ten cały hałas? Przecież to warp jest najbardziej charakterystycznym sposób podróży w Star Trek.

    Warp, sposób podróży z prędkością większą niż światło (FTL) to podstawowe narzędzie eksploracji i w Star Trek Online odgrywa rolę poboczną, jako prędkość poruszania się okrętu w Sector Space.

    To właśnie prędkości impulsowe, czyli STL - wolniejsze od światła - są "poziomem" prędkości na jakim rozgrywają się wszystkie przygody, wielkie bitwy i manewry.

    Silnik impulsowy to urządzenie montowane w statkach kosmicznych, które pozwala na podróżowanie z prędkościami podświetlnymi, czyli prędkościami stosowanymi podczas lotów w systemach planetarnych. Ogólnie rzecz ujmując, jeżeli okręt straci silniki (zostaną uszkodzone, pozbawione mocy), nie może się aktywnie poruszać (przyspieszać, utrzymywać prędkość, robić zwrotów).

    Maksymalna prędkość, z jaką może poruszać się okręt zależy od wielu czynników, między innymi od:

    • rodzaju okrętu
    • rodzaju silnika
    • jakości i poziomu silnika (Mark)
    • mocy przekazanej do napędu

    Moc silnika to suma energii z ustawień poziomów mocy i wszystkich możliwych bonusów wynikających z umiejętności, konsol, cech i właściwości klasy okrętu. Im wyższa moc silnika, tym szybciej okręt leci i wykonuje zwroty.

    Działanie przepustnica kontrolującą ciąg, jaki generują silniki, jest liniowe. Oznacza to, że ustawienie przepustnicy na połowę (serialowe 1/2 impulsowej) skutkuje osiągnięciem dokładnie połowy maksymalnej prędkości jaką może osiągnąć statek w danej konfiguracji czynników wymienionych powyżej. Ciąg wsteczny to zawsze 1/4 impulsowej.

    Aktualną prędkość można podejrzeć (z dokładnością do 2 miejsca po przecinku) wskazując kursorem myszy przepustnicę. Nieznana jest jednostka, z jaką prezentowana jest ta prędkość, ale nie ma to większego znaczenia, istotne są liczby bezwzględne.

    Każdy okręt ma także możliwość lotu w ustawieniu nazywanym "Full Impulse", czyli pełna impulsowa. Nazwa może być nieco myląca, dlatego że ustawienie pełna impulsowa, to coś innego niż lot na maksymalnie otwartej przepustnicy. Ustawienie to przekierowuje niemal całą energię do silników, obniżając moc w systemach broni, osłon i pomocniczych do 5 jednostek. Umiejętność kapitana Driver Coil zwiększa ilość mocy kierowanej do silników w czasie Pełnej Impulsowej i jednocześnie zmniejsza redukcję mocy w innych systemach do 30 (zamiast 5). Podczas lotu z pełną impulsową, prędkość statku wzrasta mniej więcej 2-3 razy w porównaniu z impulsową w danej kategorii. Jednak pełną impulsową można uruchomić jedynie poza walką i niebezpiecznie jest wchodzić do walki z włączoną ? ilość mocy w pozostałych systemach nie wystarczy do skutecznej walki.

    Typy silników impulsowych

    Określając nazwy przedmiotów w STO, będę używała angielskich nazw, a jeśli będę mówić ogólnie o silnikach - po polsku. Pisząc o dużych ustawieniach mocy, mam na myśli ustawienia >60, a małych - <40.

    Istnieją trzy ogólne typy silników impulsowych w Star Trek Online, różniących się krzywą wydajności.

    • Impulse Engines
      Najogólniej ujmując, jest to czysty, niemodyfikowany silnik, który wypośrodkowuje parametry. Jego krzywa wydajności jest zupełnie liniowa (nie jest więc krzywą, a prostą). Każdy nowo zakupiony okręt wyposażony jest w taki silnik.
    • Hyper Impulse Engines
      Silniki hiperimpulsowe zostały "podkręcone na wysokich obrotach", czyli osiągają wyższe prędkości, przy ustawieniu wysokich poziomów mocy, ale za to niższe, kiedy dostarcza się im mało mocy. Krzywa wydajności silnika hiperimpuslowego jest najmniej liniowa, i względem krzywej zwykłego silnika (IE) jest bardziej stroma.
    • Combat Impulse Engines
      Silniki bojowe zostały "podkręcone na niskich obrotach", czyli osiągają wyższe prędkości na niskich ustawieniach mocy, a względnie niższe - gdy mają więcej mocy. Oczywiście w porównaniu do pozostałych typów silników. Krzywa wydajności silnika bojowego jest odwrotnością krzywej silnika hiperimpulsowego, i względem krzywej silnika standardowego (IE) bardziej płaska.

    enginesl.jpg

    Silniki impulsowe jako wyposażenie okrętu

    Statystyki silników
    Silniki charakteryzują się trzema podstawowymi cechami, które wpływają na ruch statku: Prędkość (SPD), zwrotność (TURN) i pełna impulsowa (FULL). Wszystkie te wartości odnoszą się do wartości bazowych, zanim zostaną zmodyfikowane przez cechy postaci i okrętu. Prędkość, oznacza szybkość z jaką okręt będzie mógł się poruszać z danym silnikiem, zwrotność określa jak szybko może się obracać wokół własnej osi, a pełna impulsowa określa dodatkową prędkość jaką osiągnie okręt na tym ustawieniu.

    Modyfikatory okrętu
    Na ostateczną wydajność silnika wpływa klasa okrętu w jakim jest zamontowany. Modyfikatory okrętu wpływają na podstawowe wartości silnika. Gra prezentuje parametry silników zawsze w kontekście aktualnego okrętu, więc automatycznie uwzględnia te modyfikatory. Ogólnie rzecz ujmując, im większy statek tym mniejsze są modyfikatory prędkości i zwrotności okrętu. Im mniejszy statek tym te modyfikatory są większe.

    Dodatkowe atrybuty
    Silniki różnią się od siebie również jakością/rzadkością występowania: pospolite (białe), niepospolite (zielone), rzadkie (niebieskie) i niezwykle rzadkie (fioletowe). Silniki o wyższej jakości mają dodatkowe atrybuty. W większości wypadków będą to od 1 do 3 z następującej listy:

    • [SPD] - nieznacznie zwiększona bazowa prędkość (+1 do bazowej prędkości, modyfikowanej przez cechy postaci i okrętu)
    • [TURN] - nieznacznie zwiększona bazowa zwrotność (+1 do bazowej zwrotności, modyfikowanej przez cechy postaci i okrętu)
    • [FULL] - bonus do prędkości w czasie pełnej impulsowej (dość duży bonus, pozwala znacznie skrócić czas przelotów out-of-combat)
    • [AUX] - pozwalający na 25% wydajność silnika mimo jego awarii (moim, niedoświadczonym, zdaniem najlepsza pozycja do PvP - unieruchomienie z takim silnikiem ci niestraszne, zwłaszcza jeśli chodzi o wątlejsze eskortowce)

    1 atrybut to przedmiot zielony, 2 atrybuty niebieski, a 3 - fioletowy.
     

    wartosci.jpg

    Jaki silnik wybrać?

    Najlepiej taki, jaki najbardziej odpowiada twojemu stylowi gry i rozdysponowanym umiejętnościom (buildowi). Gdyby wybór był oczywisty i zawsze taki sam - po co dawać możliwość wyboru?

    Głównym czynnikiem wpływającym na wydajność silnika jest ilość mocy "pompowana" do niego. Więc, uogólniając i upraszczając (niebezpiecznie), wybór silnika zależy chyba najbardziej od tego, na jakim ustawieniu mocy chcesz grać. Wszyscy uwielbiamy wykresy, dlatego na podstawie danych zebranych przez autora oryginalnego artykułu zrobiłam wykres:

    2e363i9.jpg

    Wykres przedstawia zależność prędkości od mocy przy maksymalnie otwartej przepustnicy w Light Cruiserze i silnikach Mark IX.

    Pierwsze co rzuca się w oczy to to, że przy ustawieniu około 60 punktów energii, wybór silnika nie ma znaczenia, bo wszystkie sprawują się mniej więcej tak samo. W tej kategorii energetycznej, najkorzystniej jest wybrać po prostu silnik najrzadszy i o najwyższej jakości.

    Jeżeli więc chcesz latać przeznaczając mało mocy do silników, najlepszym wyborem będzie silnik bojowy. Silnik ten sprawuje się lepiej od pozostałych mniej więcej do ustawienia 50 punktów energii.

    Przy korzystaniu z najwyższych ustawień mocy, różnica między silnikiem bojowym a hiperimpulsowym jest kolosalna, bo aż około 20% na korzyść hiperimpulsowego, co oznacza, że trudno okręt wyposażony w taki silnik dogonić i przed nim uciec.

    Co to oznacza dla standardowego Impulse Engine? Cóż, jest to wypośrodkowany silnik, bardzo uniwersalny. Jeżeli latasz co chwilę inaczej to chyba najlepszy wybór dla ciebie ? nic nie ryzykujesz.

    PS. Na wykresie widać też pewne zachwianie krzywej silnika hiperimpulsowego - mianowicie różnica między ustawieniem 95 punktów mocy, a 100 jest pomijalnie mała. Nie potrafię tego wyjaśnić, autor oryginalnego poradnika również. Wymaga to dalszych testów.

    Poradnik przygotowany na podstawie przewodnika autorstwa użytkownika fuzun z oficjalnego forum STO.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
searchclosebars linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram