Forum Fantastyka Star Trek Fakty i mity w Star Trek

Fakty i mity w Star Trek

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 62 total)
  • Author
    Posts
  • Reyden
    Participant
    #4580

    Wokół technologii , okrętów , zachowań i innych rzeczy w ST narosło wiele mitów od czasów TOS .

    Może by tak pobawić się próbę wyjaśnienia niektórych mitów .

    Jakiś czas temu zabrałem się za pisanie czegoś takiego .

    1. Loty w WARP wewnątrz układu planetarnego są nie możliwe lub utrudnione .

    W ST chyba nigdy nie padło stwierdzenie o niemożliwości lotów WARP wewnątrz układów planetarnych .

    Raz tylko było zastrzeżenie co do takiego lotu ( ST I : TMP , komandor Decker miał obiekcje co do skoku w WARP w granicach układu słonecznego )

    Natomiast wielokrotnie były pokazywane takie loty ? już w ST III ENT wszedł w WARP na orbicie

    Ziemii , podobnie jak BoP w ST IV , ten BoP leciał też z WARP na około naszego słońca .

    ENT-E w FC wyszedł z WARP tuż koło Ziemii , zaś w ST:NEM wszedł w WARP praktycznie z orbity Romulusa .

    2 . Klasa Negh'Var to najsilniejsza klingońska jednostka i jedna z silniejszych w kwadrancie .

    N'V pojawił się tylko raz w orgyginalnej linii czasowej ? w DS9 4x01-4x02 The Way of the Warrior

    W tym odcinku N'V miał rzekomo zdjąć osłony DS9 jedną salwą .

    Niestety nie wiemy jaki poziom osłon miała w tym czasie stacja , była już ostrzeliwana od jakiegoś czasu przez dużo okrętów ( w tym Vor'Chy , BoP-y i inne okręty oraz myśliwce ) .

    Jak dla mnie nie ma jednoznacznych danych na temat jego siły i odporności .

    PS. Nie biorę pod uwagę wersji N'V z finałów TNG i VOY .

    Raz że to były inne linie czasowe , dwa okręty były trochę inne ? wersje z VOY:EndGame były gdzieś wielkości klasy Nova lub trochę większe , w dodatku 2 takie okręty nie mogły sobie poradzić z promem Federacji ( który miał nieaktywny generator pancerza ) .

    3 . Działanie napędu impulsowego w atmosferze planet .

    Za : brak przykładów ( możliwy 1 w DS9 )

    Przeciw : Lądowanie Voyagera w finale 2 sezonu , HMS Bounty w ST IV .

    Przykładów potwierdzających działanie napędu impulsowego nie znalazłem jak na razie .

    Natomiast mamy 2 ( co najmniej ) dosyć mocne przykłady przeciwko tej tezie .

    We wspomnianym odcinku Voyagera jest mowa o silnikach atmosferycznych jak i oczyszczaniu ich dysz ( tak mniej więcej pamiętam tłumaczenie C+ ) .

    Z drugiej strony w trakcie walki silniki impulsowe zostały uszkodzone i nie wiadomo czy Kazoni je naprawili .

    Natomiast z ST IV jest mały problem ? z jednej strony mamy słowne potwierdzenie użycia tego napędu , ale przeczy temu sam czas lotu ? coś koło 12 minut , zaś skrypt do ST IV podaje prędkość lotu na 16 ? 17 machów .

    Co daje ok 19 000 ? 20 000 km/h ( ~ 5,5 km/s ) .

    A to nawet nie jest I prędkość kosmiczna ? ta wynosi ~ 7,91 km/s dla Ziemi .

    Zarathos
    Participant
    #71480

    W kwestii 1., to używanie napędu warp wewnątrz systemu jest możliwe, jednak przepisy Federacji tego zabraniają, w każdym razie w okolicy wewnętrznych planet. Zresztą całkiem rozsądnie, bo jak się sunie paręset razy szybciej niż światło, to można nie wyhamować, jak się jakaś większa skała przytrafi.2. NV był (jest?) okrętem flagowym Imperium, tak samo jak Enterprise'y są jednostkami flagowymi Federacji. A zazwyczaj jednostki flagowe są "naj". Nawet E-D był uważany za najlepszą, najszybszą i najpotężniejszą jednostkę Federacji. Sądzę, że można spokojnie przyjąć, że NV to najpotężniejsza jednostka we flocie KSO. Dyskusyjna jest natomiast siła ognia i obrona tych okrętów.

    Lo'Rel
    Participant
    #71488

    Przede wszystkim w FC Enterprise nie wchodził w warp, a w wyrwę temporalną by powrócić do XXIV wieku, zatem o błędzie nie ma mowy. O ile pamiętam, to w TNG przyjęto uchwałę według której w okolicznościach które tego nie wymagają nie przekraczać prędkości warp 5 i zakazującej lotów warp wewnątrz układów gwiezdnych. Powód - destabilizacja podrzestrzeni. Taka podprzestrzenna ekologia. Ale to dopiero za Picarda, dlatego wcześniejsze warpowanie w układzie jest wytłumaczalne. Natomiast używanie silników impulsowych w atmosferze planety uznałbym za nierozsądne z lekka. Po około 7 sekundach dotarli by na Księżyc (jeśli rzecz dzieje się na Ziemi), nie wyobrażam sobie skutecznego manewrowania w atmosferze przy prędkości światła.

    Jamjumetley
    Participant
    #71489

    Przede wszystkim w FC Enterprise nie wchodził w warp, a w wyrwę temporalną by powrócić do XXIV wieku, zatem o błędzie nie ma mowy. O ile pamiętam, to w TNG przyjęto uchwałę według której w okolicznościach które tego nie wymagają nie przekraczać prędkości warp 5 i zakazującej lotów warp wewnątrz układów gwiezdnych. Powód - destabilizacja podrzestrzeni. Taka podprzestrzenna ekologia. Ale to dopiero za Picarda, dlatego wcześniejsze warpowanie w układzie jest wytłumaczalne.

    Chyba chodzi o wyjście z warp do walki z sześcianem. Tego co prawda nie pokazali na ekranie, ale całkiem prawdopodobne, że nie lecieli przez cały układ na impulsowych. Raczej byli w pośpiechu 😉

    Natomiast używanie silników impulsowych w atmosferze planety uznałbym za nierozsądne z lekka. Po około 7 sekundach dotarli by na Księżyc (jeśli rzecz dzieje się na Ziemi), nie wyobrażam sobie skutecznego manewrowania w atmosferze przy prędkości światła.

    No, prawie prędkości światła 😉

    Lo'Rel
    Participant
    #71490

    Chyba chodzi o wyjście z warp do walki z sześcianem.

    No tak, ale to chyba wystarczająca nagła potrzeba by użyć warp nawet wewnątrz układu. Podobna sytuacja miała miejsce w jednym z odcinków DS9.

    No, prawie prędkości światła

    Według treknologii pełna impulsowa = prędkości światła

    Piotr
    Keymaster
    #71491

    Od klasy Intrepd Federacja stosuje 'ekologiczne' napedy, ktore pozwalaja przekraczac ograniczenie warp 5 bez szkody dla podprzestrzeni.

    Lo'Rel
    Participant
    #71493

    Jednak setki starszych okrętów nie mają tych ulepszeń, bądź czekają w kolejce na modyfikacje.

    Jamjumetley
    Participant
    #71494

    Według treknologii pełna impulsowa = prędkości światła

    Według Memory Alpha - nie koniecznie 😉

    Reyden
    Participant
    #71496

    Ad 1.

    Tu chodzi bardziej o techniczną stroną tych lotów a nie zakazy i nakazy .

    A nowsze okręty mogą omijać zakaz WARP 5 nie tylko z powodu ulepszonego napędu , również zmieniony kształt spodka wpływa na zmniejszenie zanieczyszczeń podprzestrzeni .

    Jak dla mnie temat zamknięty - możliwe są loty z WARP wewnątrz układów planetarnych .

    Ad3 .

    Pełna impulsowa jest zależna od źródła :

    TM-y ( oficjalne dane , niegdyś kanoniczne ) - 0,25 c = 75 000 km/s

    To co widać na ekranie - dolnej granicy nie znam , natomiast górna to chyba 0,7 c = ~ 210 000 km/s ( TMP ) .

    Natomiast czasami czasy przelotów sugerują że okręt może lecieć > 1 c na silnikach impulsowych .

    Zaś w DS9 2x03 mamy stwierdzenie o niemożności użycia napędu impulsowego :

    I'm taking us down into the atmosphere.

    They won't be able to use their impulse engines

    Tylko nie wiem czy to dotyczy tylko jednostek bajorańskich z tego odcinka czy wszystkich statków .

    Match
    Participant
    #71498

    możliwe są loty z WARP wewnątrz układów planetarnych .

    Oczywiście - w DS9: By Inferno's Light Defiant wszedł w warp goniąc Yukon pilotowany przez Changelinga, który miał spowodować eksplozję Bajorańskiego słońca. (Choć Kira była mocno zdziwiona tym rozkazem, kiedy usłyszała go od Jadzii, co sugeruje że raczej się tego nie robi).

    Lo'Rel
    Participant
    #71499

    Kira była mocno zdziwiona tym rozkazem

    Bo w zasadzie się tego nie robi, chyba że jest uzasadniona potrzeba. Zniszczenie gwiazdy centralnej, czy atak Borga z pewnością są takimi potrzebami.

    I. Thorne
    Participant
    #71510

    Ad 1.Można latać w warp w wewnątrz układu, nie ma żadnego problemu. Dlaczego się tego nie robi? Bo jak statek przyfanzoli 🙂 w zamieszkaną planetę to będzie malutki problem. To nie jest informacja kanoniczna, ale w podręczniku Last Game Unicorn Dominion Wars był opisany przypadek samobójczego ataku krążownika Jem'Hadar na jakąś planetę - zadziałało to jak seria potężnych wybuchów atomowych, powstała nuklearna zima plus trująca atmosfera z jakiś tam przemian chemicznych i zapewne by coś takiego się stało, gdyby ktoś przywalił w planetę.Logiczne rozwiązanie? Latać w warp można do planet zewnętrznych. W naszym układzie do Jowisza.Ad 2.Jeśli to okręt flagowy to jest najsilniejsza u Klingonów, ale to nie znaczy że jest najsilniejsza w kwadrancie. Nie wiadomo czy miałaby szansę na przykład z pancernikiem Husnock. Nie zdjeła osłon, tylko je przeładował umożliwiając desant. Potem osłony były ponownie uniesione i wspominał o tym Sisko jak mówił do Gawrona o wsparciu Federacji, które zbliżało się do DS9. Nie otrzymał też ani jednego trafienia ze stacji, więc nie znamy je odporności.Logiczne rozwiązanie? Jest silny, ale nie najsilniejszy.Ad 3.Napęd impulsowy to jest duża prędkość podświetlna, nawet jak się weźmie 1/10 prędkości światła to daje 30 000 km/sek. To za szybko jak na latanie w atmosferze. Zresztą większość większych statków nie może lądować na planetach. Dlaczego? Może dlatego, ze potrzeba dodatkowych silników, bo nawet na manewrowych się nie da?Logiczne rozwiązanie? Nie lata się w impulsowej w atmosferze.

    Tom
    Participant
    #71607

    A jak okręt leci od jednego układu do drugiego, gdzie między nimi jest ileśset innych układów, to statek jakoś lawiruje w podprzestrzeni między nimi (choć ponoć skręcanie w warp nie jest możliwe), żeby przypadkiem się nie zderzyć z planetą/gwiazdą? Czy może przed każdym systemem, który znajduje się na kursie między punktem A i B następuje zwolnienie do impulsowej i przelecenie przez układ - bardzo bardzo bardzo niewydajne i czasochłonne.

    Barusz
    Participant
    #71608

    Lawiruje, przynajmniej nie ma ku temu przeszkód. W bliźniaczych odcinkach VOYa i ENTka (odpowiednio 4x25 i 3x16) Seven i Phlox podchodzili raz na kilka godzin do konsoli sterującej i coś tam symbolicznie zmieniali w kursie statku.

    I. Thorne
    Participant
    #71641

    Można zmienic kurs w warp, ale jest to skręcanie kilkustopniowe, bardzo trudne.Skręcanie w warp to jak samochodem przy 200 km/h, w impulsowej jak pieszo.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 62 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
searchclosebars linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram