Skocz do zawartości

* * * * * 1 głosy

Napędy

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
106 odpowiedzi w tym temacie

#46 Elvenking

Elvenking
  • Forumowicze
  • 390 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Gdynia
  • Województwo:
    pomorskie

Napisano 07 grudzień 2010 - 1:20

Też pokładam ogromne nadzieje w tym napędzie. Ciekawe, czy istnieją już konkretne projekty tego silnika w rozmiarach umożliwiających napędzanie większych statków, bo mniemam, że to, co teraz testują to raczej silniki manewrowe. Dzięki, że wrzucasz te wszystkie ciekawostki, można być na bieżąco :)

#47 Romek 63

Romek 63
  • Forumowicze
  • 3705 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Poznań
  • Województwo:
    wielkopolskie

Napisano 07 grudzień 2010 - 20:17

A ja się cieszę że ktoś to czyta i jest w Polsce jakieś zainteresowanie tą tematyką :rolleyes:
A co do większych projektów tego typu silnika to wiem tylko że istnieją wstępne szkice. Właściwe projektowanie zacznie się pewnie dopiero po testach prototypów na stacji kosmicznej.

A tu jest trochę więcej na temat tego projektu napędu i mała wizualizacja.
http://odkrywcy.pl/k...g4sticaid=6b60d



-----------------------------------------------------------------------------------------------



Trinitroamid szansą na nowe paliwo rakietowe


http://www.kosmonaut...owe-paliwo.html

Dołączona grafika

Szwedzki Królewski Instytut Technologiczny odkrył nowy związek azotu i tlenu. Trinitroamid może być 20-30% bardziej efektywnym paliwem rakietowym od istniejących dzisiaj mieszanek.

O odkryciu nowego związku poinformowała w środę Szwedzka Rada Naukowa. Królewski Instytut Naukowy odkrył związek azotu, który może być podstawą nowego rodzaju paliwa rakietowego, efektywniejszego o 20-30% od znanych obecnie paliw.

Tore Brinck, profesor chemii fizycznej KIN powiedział: "generalną regułą jest, że wzrost wydajności paliwa rakietowego o każde 10% podwaja możliwy do wyniesienia ładunek". Gdyby udało się wytwarzać trinitroamid na skalę przemysłową i łatwo go przechowywać, mógłby on przynieść rewolucję w astronautyce.

Użytkownik Romek 63 edytował ten post 25 grudzień 2010 - 11:13


#48 Romek 63

Romek 63
  • Forumowicze
  • 3705 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Poznań
  • Województwo:
    wielkopolskie

Napisano 30 marzec 2011 - 11:44

Statki kosmiczne na parę wodną ?
http://odkrywcy.pl/k...,wiadomosc.html

Najnowszy pomysł na podbój kosmosu zachwyca swoją prostotą – naukowcy pracują nad rozwiązaniami, które do podróży międzyplanetarnych pozwolą wykorzystać… parę wodną!

Brian McConnell, główny autor opracowania opisującego statki napędzane parą, wyjaśnia, że podstawowe technologie są już opracowane. Nowatorski pomysł jest tym samym wyjątkowo niskobudżetowy. Szacuje się, że podróż na Marsa z wykorzystaniem kosmicznego parostatku kosztowałaby mniej więcej tyle ile obecnie wydaje się na jeden lot wahadłowca do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Podstawowy napęd takiego statku stanowiłyby silniki wykorzystujące energię słoneczną do podgrzania wody i przekształcenia jej w parę. Odpowiednia ilość pary kierowana do specjalnych dysz wytwarzałaby siłę ciągu.

Dodatkowym zastosowaniem wody w takim pojeździe byłaby ochrona przed promieniowaniem. Statek ma składać się z wymiennych modułów, których ściany będą wykonane ze specjalnej tkaniny. Woda znajdująca się na zewnątrz modułów mieszkalnych w specjalnych zbiornikach zamarzałaby w przestrzeni kosmicznej, chroniła przed promieniowaniem i usztywniała ściany statku.

Kosmiczne statki napędzane parą mogą też dokonać rewolucji jeśli chodzi o komfort podróżowania człowieka poza Ziemią. Dotychczas życie astronautów było bardzo uciążliwe, a podstawowe czynności – skomplikowane lub niemożliwe. Tymczasem nowe statki mają zapewniać m.in. regularne gorące kąpiele (to dodatkowy atut posiadania na statku ogromnego zapasu wody) i hodowlę roślin (w tym świeżych roślin jadalnych).

Mc Connell wyjaśnia też w rozmowie z serwisem SPACE.com, że zastosowanie wody jako podstawowego paliwa stwarza szanse na podróże dalsze niż te, o których dotąd myśleliśmy. Przede wszystkim statki mogłyby być utrzymywane na stałe na niskiej orbicie Ziemi i tam zaopatrywane w wodę przez dostarczające ją z naszej planety cysterny. Po drugie – wodę można pozyskać na innych ciałach niebieskich, niejako „po drodze” – na trasie dłuższej podróży – np. z asteroidy albo marsjańskiego księżyca.


Dołączona grafika

Szkoda tylko że nie podano tu jaką prędkość maksymalną może osiągnąć statek z takim silnikiem. Podejrzewam jednak, że porównywalną raczej do tej uzyskiwanej przez silniki chemiczne a nie plazmowe.

Użytkownik Romek 63 edytował ten post 30 marzec 2011 - 13:34


#49 Match

Match
  • The Niners
  • 1404 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Warszawa
  • Województwo:
    mazowieckie

Napisano 30 marzec 2011 - 13:30

Wszystko bardzo spoko, tylko że takie statki musiałyby być olbrzymie. No i wcale tak daleko nie polecą, oddalając się od Słońca silniki będą znacząco traciły na sprawności.

#50 Romek 63

Romek 63
  • Forumowicze
  • 3705 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Poznań
  • Województwo:
    wielkopolskie

Napisano 30 marzec 2011 - 13:36

Co do energii tworzącej parę wodną, to nie widzę większego problemu by zastosować reaktor jądrowy zamiast baterii słonecznych.

#51 Match

Match
  • The Niners
  • 1404 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Warszawa
  • Województwo:
    mazowieckie

Napisano 30 marzec 2011 - 13:41

Tak czy inaczej pozostaje kwestia odpowiednio dużego zbiornika, a i wytworzenie odpowiednio dużej ilości pary pod odpowiednim ciśnieniem nie jest łatwe. Moim zdaniem to mrzonka.

#52 Galactica

Galactica
  • Forumowicze
  • 1200 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Caprica City
  • Województwo:
    nieustalone

Napisano 30 marzec 2011 - 16:31

Ciekawe jakie ilości wody wchodza w grę. Zacznijmy od tego, że trzeba ją najpierw dostarczyć. A poza tym woda to złe źródło. Pić na Ziemi tez coś trzeba, a niektórzy jej nie wiele mają.

#53 Romek 63

Romek 63
  • Forumowicze
  • 3705 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Poznań
  • Województwo:
    wielkopolskie

Napisano 29 maj 2011 - 16:25

Kontrakt na napęd VASIMR
http://www.kosmonaut...ir20110528.html
http://xlabs.pl/inne...projekt-vasimr/

Dołączona grafika
VASIMIR VX-200

2. marca firma Ad Astra Rocket Company oraz należący do NASA ośrodek Johnson Space Center zawarły kontrakt na badania i rozwój technologii potrzebnej do wdrożenia tzw. napędu VASIMR.

Na mocy porozumienia między innymi należy spodziewać się powstania dwóch demonstratorów tej technologii o mocy 200 kW każdy, nazwanych roboczo VF-200 VASIMR. Nie wiadomo na razie czy będzie to osobny pojazd kosmiczny, czy też eksperyment przeprowadzony np. na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Firmie Ad Astra udostępnione zostaną również obiekty i laboratoria NASA, które firma uzna za pomocne w rozwoju nad nowym napędem.

VASIMR to napęd, który do podgrzewania i przyspieszenia czynnika roboczego (a tym samym do wytworzenia ciągu) wykorzystuje energię mikrofal oraz wytworzonego pola magnetycznego.


Dołączona grafika




VASIMIR - Human Transportation to Mars
http://www.adastraro...com/aarc/ToMars

Dołączona grafika

Dołączona grafika

For humans to travel safely to Mars and beyond, it will be important to make the trip as quickly as possible and thereby reduce the crew's exposure to weightlessness and space radiation. With today's chemical rockets, a round-trip mission to Mars would take over two years, with much of that time spent waiting for the right planetary alignment to return. More rapid transit is possible with a VASIMR® propulsion system powered by a nuclear-electric generator.

Ad Astra’s latest human Mars concept ship is a 200 Mega Watt nuclear electric powered vehicle driven by four 50 MW VASIMR® plasma thrusters. The ship would make the journey to The Red Planet in less than two months. With a power level equivalent to that of a Boeing 747, it would depart the Earth-Moon Lagrange point with an initial mass of 600 mT (about 1.5 x the International Space Station). The ship is powered by four 50 MW (electric) nuclear reactors, with advanced magneto hydro dynamic (MHD) power conversion. The VASIMR® engines will have been previously flight qualified at Ad Astra's future rocket test facility on the surface of the Moon. The liquid hydrogen propellant, which will become the plasma, is stored in a toroidal tank cluster that also provides efficient shielding for the human crew against high energy protons from the Sun. A high magnetic field superconducting shield is also nested inside the propellant tank cluster to provide additional shielding against galactic cosmic radiation.

The designation VF-200M-N means VASIMR®, 200 Mega Watt, Nuclear electric. The name ISS means International Space Ship and "Bekuo" means "Shooting Star" in the language of the Bri-Bri indians of southeastern Costa Rica, some of our early American astronomers and mathematicians, descendants from the Maya-Inca cultures. As an international project, it would involve many countries and more flags will be added as nations join together.



NASA Studying Ad Astra’s VASIMR Engine for Use on Lunar Tug
http://www.parabolic...rocket-company/

Houston, TX –- Nov. 23, 2010 — Ad Astra Rocket Company’s VASIMR® VX-200 rocket prototype demonstrated its highest power efficiency and performance so far in tests, which ended Friday November 19 at the company’s Houston laboratory. Last week’s results met the efficiency milestone set by the company as it specifies the requirements for the VF-200 flight engine for the International Space Station. The VX-200 is the full power laboratory prototype that provides the technical basis for the design of the flight hardware.

Dołączona grafika
VASIMIR VX-200

NASA will study the use of Ad Astra Rocket Company’s VASIMR engine for use on a lunar tug concept that would travel between low Earth orbit, lunar orbit and libration points, according to a January 21 procurement document. A video from Ad Astra showing how such a mission would work is above.



No to mamy już odpowiedni silnik do latania po Układzie Słonecznym i konkretny projekt statku do załogowych podróży ( foto poniżej ). Czas na realizację projektów :rolleyes:

Dołączona grafika
Projekt Nautilus-X
http://www.kosmonaut.../nautilusx.html

To mi się zaczyna coraz bardziej podobać :rolleyes:
Niecierpliwie czekam na kolejne doniesienia w tej sprawie :rolleyes:

Użytkownik Romek 63 edytował ten post 08 styczeń 2013 - 18:49


#54 Galactica

Galactica
  • Forumowicze
  • 1200 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Caprica City
  • Województwo:
    nieustalone

Napisano 29 maj 2011 - 19:39

Trzeba czekać. Co do filmiku; lepiej jest użyć kilku silników, a do tego reaktor jądrowy. Najlepiej kilka.

#55 Romek 63

Romek 63
  • Forumowicze
  • 3705 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Poznań
  • Województwo:
    wielkopolskie

Napisano 03 czerwiec 2011 - 16:43

Czy rakieta może być ekologiczna ?
http://odkrywcy.pl/k...,wiadomosc.html
http://www.polskiera...-podbija-kosmos

Dołączona grafika

Z punktu widzenia środowiska, start rakiety kosmicznej stanowi lokalną, chwilową katastrofę ekologiczną. Choć trudno w to uwierzyć, silniki rakietowe nie są napędzane "zwykłym" paliwem podobnym do tego, jakie używa się w lotnictwie czy motoryzacji.

Właściwie zsyntetyzowane ciecze jonowe w połączeniu z nadtlenkiem wodoru stanowią ekologiczną alternatywę dla dziś stosowanego, silnie toksycznego i niebezpiecznego paliwa rakietowego - informuje "Angewandte Chemie International Edition".

Ruch rakiety wywoływany jest gwałtownie zachodzącą reakcją chemiczną pomiędzy paliwem - hydrazyną, a czynnikiem utleniającym, np. kwasem azotowym. Efektem ubocznym tego typu spalania jest powstanie silnie toksycznych spalin. Co więcej, samo paliwo i czynnik utleniający, uruchamiający reakcję spalania są silnie toksyczne i mało stabilne fizyko-chemicznie oraz niezmiernie groźne dla środowiska.

Ze względów ekologicznych, jak również chęci zwiększenia bezpieczeństwa startów rakiet kosmicznych, od jakiegoś czasu prowadzone są badania nad alternatywnym paliwem rakietowym.

Według naukowców z Air Force Research Laboratory (USA) jednym z bardziej obiecujących kandydatów na zastąpienie wybuchowej i silnie toksycznej pary kwas azotowy-hydrazyna są ciecze jonowe "aktywowane" chemicznie nadtlenkiem wodoru. Ciecze jonowe to najprościej mówiąc sole w stanie ciekłym.

Podczas eksperymentów przeprowadzono testy różnych cieczy jonowych i odkryto, że najlepiej do silników rakietowych nadają się ciecze jonowe zawierające bardzo dużo atomów wodoru. By taką ciecz jonową uzyskać naukowcy zmodyfikowali chlorek-THTDP (ang. trihexyltetradecylphosphonium chloride) poprzez zamianę anionów chlorkowych na borowodorkowe, po czym produkt reakcji (THTDP)BH4 poddano działaniu borowodorku glinu. Dzięki temu powstała ciecz jonowa zawierająca duże ilości wodoru, stabilna i ciekła w temperaturze pokojowej.

Taki materiał w reakcji z nadtlenkiem wodoru ulega bardzo gwałtownej reakcji spalania, podczas której powstaje znacznie mniej toksycznych substancji chemicznych, a te które zawarte są w spalinach nie mają rakotwórczego działania. Dodatkową cechą nowego potencjalnego paliwa rakietowego jest brak konieczności silnego schładzania zbiorników, gdyż zarówno paliwo, jak i utleniacz są stabilne i bezpieczne w temperaturze pokojowej. Co więcej, oba komponenty nie są "żrące", przez co zbiorniki nie muszą być specjalnie zabezpieczane przed korozją.

Jak twierdzą autorzy odkrycia, przemysł kosmiczny już niebawem zostanie poddany podobnej przemianie proekologicznej jak ta, jaką zapoczątkowano kilkanaście lat temu w przemyśle motoryzacyjnym. Konieczność zmian technologii na bardziej przyjazne środowisku, z całą pewnością przyspieszona zostanie popularyzacją tak zwanych turystycznych lotów kosmicznych.(PAP)


#56 Galactica

Galactica
  • Forumowicze
  • 1200 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Caprica City
  • Województwo:
    nieustalone

Napisano 03 czerwiec 2011 - 17:08

Wszystko pięknie i cudownie tylko jaką ma to coś wydajność w porównaniu do paliw obecnie stosowanych :?: Pamiętam ten jeden azo-coś tam, który jest znacznie wydajniejszy od obecnie stosowanych paliw. Ten tlenek azotu jest parę postów wyżej i nosi nazwę tri....

Użytkownik Galactica edytował ten post 03 czerwiec 2011 - 17:09


#57 Romek 63

Romek 63
  • Forumowicze
  • 3705 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Poznań
  • Województwo:
    wielkopolskie

Napisano 25 czerwiec 2011 - 8:13

Aerojet, EADS Astrium i QinetiQ będą wspólnie promowały napęd jonowy XENITH.
http://www.kosmonaut...um-qinetiq.html

Trzy duże firmy branży kosmicznej, Aerojet, EADS Astrium Crisa i Qinetiq, ogłosiły, że będą wspólnie promowały i wspierały układ napędu jonowego Xenon Ion Thruster, XENITH, na rynku komercyjnych statków kosmicznych. Porozumienie między firmami ma pozwolić klientom na czerpanie z sumy ich wiedzy i doświadczeń.

XENITH, oparty o wysokowydajny silnik jonowy T6 firmy QinetiQ, pozwala zredukować zapotrzebowanie na paliwo nawet 12 krotnie w stosunku do silników chemicznych. Może być używany do manewrów na orbicie okołoziemskiej (manipulowanie i zmiana orbity) i jako główny napęd w misjach w głębokiej przestrzeni kosmicznej.

Sam T6 jest rozwinięciem silnika T5, użytym w misji GOCE, która wymagała precyzyjnej kompensacji siły oporu atmosfery szczątkowej. Zmodyfikowany T6 został znajdzie się również na pokładzie sondy Bepi-Colombo i na europejskiej platformie satelitarnej Alphabus.


Dołączona grafika
Jednostka napędu jonowego satelity GOCE

Jak by tak jeszcze te firmy zajęły się rozwojem silnika VASIMIR to już by było całkiem dobrze.

#58 Romek 63

Romek 63
  • Forumowicze
  • 3705 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Poznań
  • Województwo:
    wielkopolskie

Napisano 30 czerwiec 2011 - 6:50

NASA proponuje nowy sposób napędzania statków kosmicznych !
http://gadzetomania....kow-kosmicznych

Energia fuzyjna to odwieczne marzenie tych, którzy szukają niekończących się źródeł zasilania. Tym razem naukowcy NASA proponują nową formę termojądrowego napędzania sond kosmicznych.

Nowe rozwiązanie zamiast używać nadmiar energii z syntezy jądrowej do napędzania generatorów, będzie wykorzystywać energię kinetyczną radioaktywnych cząstek do zapewnienia ciągu. John J. Chapman, fizyk i inżynier elektronik z NASA Langley Research Center proponuje silnik fuzyjny na bazie boru zamiast deuteru i trytu. Wyjaśnił swój projekt na Sympozjum Inżynierii Fuzyjnej IEEE w tym tygodniu w Chicago.

Rozwiązanie jest dość proste i korzysta z dostępnych na rynku laserów, wycelowanych w dwuwarstwowy cel o grubości 8 cali. Kiedy promień uderza w pierwszą warstwę (ultra-cienki kawałek folii metalowej), uwalnia grad elektronów, pozostawiając na folii ładunek dodatni. Siły odpychania protonów sprawia, że folia rozpada się, popychając tym samym protony w stronę drugiej warstwy, którą jest bor-11. Tutaj następuje fuzja protonów z jądrami boru i powstają jądra węgla, który natychmiast rozbija się na produkty rozpadu, a następnie cząstki alfa.

IEEE Spectrum wyjaśnia:
Z każdej pary proton-bor, która ze sobą reaguje, otrzymujemy trzy cząstki alfa – każda o energii kinetycznej równej 2.9 megaelektronowoltów

Siła elektromagnetyczna wypycha cząstki alfa w przeciwnych kierunkach, które są kierowane na zewnątrz statku kosmicznego przez dyszę, zapewniając ciąg. Laser jest potrzebny do rozpoczęcia całego procesu, ale każdy impuls promienia produkujący 2×10-18 watów na centymetr kwadratowy powinien generować 100 tysięcy cząstek. Rozwiązanie to jest więc bardzo wydajne. Tylko 11 gramów boru potrzebne będzie, aby wytworzyć 300 MW mocy. Chapman sądzi, że część energii będzie można wykorzystać do zasilania systemów komputerowych na pokładzie statku.

Oczywiście, rozwiązanie to jest dalekie od rzeczywistości – Chapman mówi, że być może zbudowanie funkcjonującego statku napędzanego tym sposobem potrwa jeszcze 10 lat. Ziemia jest obfita w bor, a jeśli kilka gramów może wysłać statek na Marsa i dużo dalej, to warto poznać tę technologię.


zasada działania silnika fuzyjnego

Dołączona grafika

Moim zdaniem to chyba rewelacja ! :o
Niecierpliwie czekam na kolejne informacje na temat tego napędu.
Ciekawe czy fuzja jądrowa będzie w nim utrzymywana w sposób ciągły czy impulsowo.

Użytkownik Romek 63 edytował ten post 14 czerwiec 2012 - 21:18


#59 Galactica

Galactica
  • Forumowicze
  • 1200 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Caprica City
  • Województwo:
    nieustalone

Napisano 30 czerwiec 2011 - 13:31

Rzeczywiście ciekawe rozwiązanie. Interesuje mnie jednak jaką prędkość dzięki temu uzyska statek. I czy ekologów nie przyprawi to o zawał serca :D

#60 Romek 63

Romek 63
  • Forumowicze
  • 3705 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Poznań
  • Województwo:
    wielkopolskie

Napisano 08 sierpień 2011 - 20:04

Antymateria otacza Ziemię
http://odkrywcy.pl/k...,wiadomosc.html

Kosmiczna sonda Pamela odkryła, że wokół Ziemi znajduje się pas z cząstek antymaterii – podaje BBC. W bieżącym numerze „Astrophysical Journal Letters”, pojawiła się publikacja naukowa dotycząca pierwszego w historii odkrycia antymaterii w przestrzeni wokół Ziemi.

W nowo odkrytym, cienkim pasie stwierdzono jednak obecność zupełnie innych cząstek niż w dotychczas zbadanych - antyprotony. Aparatura Pameli wykryła obecność bardzo dużą liczbę antycząstek, co wskazuje, że nie są one ubocznym efektem przemian elementarnych, np. rozpadu jąder, lecz występują w przestrzeni okołoziemskiej w sposób naturalny. Magnetosfera Ziemi oddziela je spośród cząstek materii i utrzymuje w osobnym pasie, analogicznym do pasów Van Allena.

Obecność źródła antymaterii w niedalekiej odległości od Ziemi napawa nie radością nie tylko teoretyków, ale również napędza umysły inżynierów. Naukowcy z NASA upatrują w niej nowego, bogatego źródła energii, które można wykorzystać m.in. do napędzania statków kosmicznych oraz dostarczania energii dla potrzeb Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
James Brickford i jego współpracownicy z NASA już w 2006 roku opracowali zarys technologii pozyskiwania tego typu kosmicznej energii.


Dołączona grafika

http://gadzetomania....sne-pole-silowe

Użytkownik Romek 63 edytował ten post 09 sierpień 2011 - 7:19





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych